איגוד קציני הים הכריז על סכסוך עבודה בשל כוונת האוצר להוציא את עבודת המפקחים/נתבים למיקור חוץ

אתמול הוכרז סכסוך עבודה על רקע כוונת מינהל הספנות והאוצר להעביר, במסגרת השינוי המבני המתוכנן, את עבודת האגף לפיקוח ובקרה למיקור חוץ, מה שנוגד, לטענת איגוד קציני הים, את התקנות הבינ"ל המחייבות פיקוח של עובדי מדינה, עליהם חתומה ישראל


00:00 ,21.10.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
אתמול אישר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות להכריז על סכסוך עבודה על רקע כוונת מינהל הספנות והאוצר להעביר, במסגרת השינוי המבני המתוכנן והקמתה של רשות לספנות ונמלים, את עבודת האגף לפיקוח ובקרה למיקור חוץ, מה שנוגד, לטענת האיגוד, את התקנות הבינ"ל המחייבות פיקוח של עובדי מדינה, עליהם חתומה ישראל כמו גם את הצורך להידבר עם העובדים ולבצע מהלכים בהסכמה

לטענתו של אבי לוי, יו"ר האיגוד הארצי לקציני ים, במסגרת חוק הספנות והנמלים שעבר בכנסת נקבע כי לאחר השינוי המבני תוקם רשות לספנות שעובדיה יהיו עובדי מדינה. לדבריו, לאחרונה הגיע לרשותו פרוטוקול של סיכום דיון בנושא הקמת רשות לספנות ונמלים במשרד התחבורה, בו לקחו חלק נציגי אגפי התקציבים והכספים במשרד האוצר ונציגי מינהל הספנות. באותו הפרוטוקול סוכם שיש לבדוק את האפשרות להוצאת חלק מהפעולות שיבוצעו על ידי האגף לפיתוח ובקרה, במסגרת הרשות החדשה שתוקם עם החלת חוק הנמלים שעבר בכנסת, למיקור חוץ. כך שבאגף יישארו 5-4 משרות סטטוטוריות.

יש לציין כי באותו הפרוטוקול אמרו נציגי מספ"ן שנכחו בדיון כי הנושא כבר נבחן בעבר, אך נמצא לא ישים מסיבות של מתן סמכויות סטטוטוריות וההתנגדות הצפויה של איגוד קציני הים.

לוי הוסיף כי בתכנית המשותפת המתגבשת של הנהלת מינהל הספנות והנמלים (בקיצור מספ"ן) ונציגי האוצר יש כוונה לפטר כ- 75% מהמפקחים/נתבים והעברת עבודתם למיקור חוץ, למרות שכיום קיים מחסור ממשי במספר המפקחים ואף שהשינוי המבני יצריך תוספת של מפקחים. "תפקידי המפקח הימי והכישורים הנדרשים ממפקח, קבועים בתקנות שבחוק הספנות והנמלים הקובעים במפורש כי עבודת הפיקוח תיעשה ע"י עובדי מדינה, מה שאינו מתיישב עם תכנית האוצר".

יו"ר איגוד קציני הים ציין כי המפקחים/נתבים המועסקים במינהל הספנות הינם עובדי מדינה קבועים שהתקבלו לאחר שנבחרו במכרז וכי תנאי העסקתם מוסדרים מזה עשרות שנים במסגרת הסכם קיבוצי, החתום בין מדינת ישראל ובין ההסתדרות, האגף לאיגוד מקצועי, האיגוד הארצי לקציני ים.

לוי הוסיף כי המפקחים מבצעים את פעולות הפיקוח הנעשות במדינת ישראל, כמתחייב עפ"י חוקי הספנות, תקנות הספנות, ואמנות הבינ"ל שישראל חתומה עליהם והמחייבות בין היתר שהפיקוח ייעשה רק באמצעות עובדי מדינה – Port State Control. "כיום 80% מעבודות הפיקוח המוטלות על כלל עובדי מינהל הספנות מתבצעות באצעות מפקחים/נתבים, שאותם מבקשים לפטר".

עם היוודע תכנית האוצר פנה איגוד קציני הים למינהל הספנות. מר אריה רונה, מנהל מספ"ן, השיב לפנייה וחזר וציין כי עמדת מספ"ן להצעת האוצר, כפי שהועלתה אף בפרוטוקול סיכום דיון, היא שלא ניתן לבצע מיקור חוץ של המפקחים הימיים במספ"ן. "יחד עם זאת, לבקשת משרד האוצר, נבחן נושא מיקור החוץ של מטלות המבוצעות היום על ידי מפקחים ימיים".

כאמור, אתמול קיבל האיגוד את אישורו של שלמה שני, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, להכריז על סכסוך עבודה. במהלך 14 הימים מרגע ההכרזה יקיימו הנתבים/מפקחים אסיפות הסברה בנמלים.