איגוד המשתמשים האירופאי: יש לבחון מחדש את רעיון "המכולה האפורה"

המחסור במכולות ריקות וזמינות פוגע ברמת ההובלה הימית וגורם לחברות הספנות להטיל היטלים מיוחדים בשל מחסור בציוד. רעיון "המכולה האפורה" שאינה ממותגת כשייכת לחברת ספנות מסוימת עשוי לפתור חלק מהבעיה


00:00 ,28.06.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

המחסור במכולות ריקות וזמינות פוגע ברמת ההובלה הימית וגורם לחברות הספנות להטיל היטלים מיוחדים בשל מחסור בציוד. רעיון "המכולה האפורה" שאינה ממותגת כשייכת לחברת ספנות מסוימת עשוי לפתור חלק מהבעיה
 
איגוד המשתמשים בהובלה ימית דיווח לאחרונה לחברי האיגוד על דיון חשוב שהתקיים בשבוע שעבר בהנהלת איגוד המשתמשים האירופי בהובלה ימית שעסק בנושא המתברר כבעיה רצינית בסחר הימי והוא המחסור המתמשך במכולות בנתיבי סחר שונים – פנים אירופאיים ובין יבשתיים, וכן הדרישות החדשות של חברות הספנות להיטלים חדשים ומיוחדים בשל המחסור במכולות זמינות.
 
איגוד המשתמשים הישראלי מדווח כי במסגרת הדיון עלה רעיון שכבר הוצג בעבר והוא רעיון "המכולה האפורה" (Grey Container) - מכולה שאינה ממותגת כמשויכת לחברת ספנות מסוימת. 

באיגוד המשתמשים האירופי ציינו כי הרעיון של Grey Container לא יפתור לגמרי את בעיות חוסר האיזון אבל הוא יצמצם באופן משמעותי את כמות המכולות הריקות המשייטות במימי האוקיינוסים בשל העובדה שכל חברת ספנות פועלת בנפרד ומכולות חוזרות ריקות כי לא ניתן להציען לחברות אחרות, שאולי זקוקות להן או לחלק מהן.
 
בעבר, כשהוצע רעיון זה, התנגדו לו חברות הספנות שלא היו מוכנות לוותר על המיתוג של המכולות שלהן, והארגון מחדש שנדרש ליישום רעיון כזה נראה להם בלתי סביר.
 
בעיית המחסור במכולות מוכרת בכל העולם ויש לה מספר סיבות: ההאטה המכוונת במהירות האוניות כדי לחסוך בדלק, שגברה עקב המשבר העולמי, הירידה הגדולה בהשקעות בחידוש צי האוניות עקב המשבר וכתוצאה ממנה ירידה בחידוש מצאי המכולות. מעבר לכך, קיימת בעיית החוסר האיזון בין יבוא ויצוא בקווי סחר שונים – למשל, אירופה מייבאת מאסיה הרבה יותר מאשר היא מייצאת אליה.