איגוד המשתמשים בתפזורת: ייתכנו עליות מחירים במוצרי יסוד בעקבות סגירת מתקני הפריקה באשדוד

לטענת האיגוד, הפניית צי האוניות לחיפה תגרום לפקק ימי שעלותו כ-100 אלף דולר להמתנה יומית לכל אוניה, ואת העלות יספוג המשק. מפעל המלט נשר עתר לבג"ץ כנגד חברת נמל אשדוד בתביעה לאפשר לו לפרוק סחורות בנמל


00:00 ,08.07.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

לטענת האיגוד, הפניית צי האוניות לחיפה תגרום לפקק ימי שעלותו כ-100 אלף דולר להמתנה יומית לכל אוניה, ואת העלות יספוג המשק. מפעל המלט נשר עתר לבג"ץ כנגד חברת נמל אשדוד בתביעה לאפשר לו לפרוק סחורות בנמל
 
חשש לעליות מחירים נוספות  במוצרי הייסוד בחודשים הקרובים, בשל סגירת מתקני פריקה לגרעינים ומספוא בנמל אשדוד, כך מתריע איגוד המשתמשים בתובלה ימית לשינוע גרעינים ומספוא.
 
כידוע לכל, בעקבות צו של המשרד להגנת הסביבה החל מה-1 ליולי הופסקה פריקת הצוברים בנמל אשדוד למעט גופרית.
 
איגוד המשתמשים בתובלה ימית קובל על כך כי הנהלת נמל אשדוד בחרה לאפשר פריקת גופרית מסוכנת, אך אסרה על פריקת מטעני תבואה החיונית למאכל האדם והמשק החי במדינה.
 
זאת ועוד, כתוצאה מכוונת נמל חיפה לבצע שיפוץ ברציף המערבי בנמל במשך חודש יולי, רציף המשמש לפריקה ישירה של אניות פנמקס, ייווצר מצב שבתקופת השיפוץ לא תתאפשר פריקה של חומרי מספוא חיוניים באף נמל בארץ.
 
לדברי לוזי הנדל, חבר הנהלת האיגוד ומנכ"ל מכון התערובת מילובר מתשלובת מילואות, אחת מהחברות העלולות להינזק מהסטת המטענים לנמל חיפה "העיכוב בפריקת קמח ומספוא להזנת בעלי החיים, ייצור תגובת שרשרת שתבוא לידי ביטוי בירידה בתנובת בעלי החיים, בחוסרים ובעליית מחירים דרמטית במוצרי היסוד - בעיקר הביצים ומוצרי החלב. עלייה נוספת במחירי מוצרי היסוד כתוצאה מסגירת מתקני הפריקה באשדוד תהווה מכה למשק אשר ספג בחודשים האחרונים גל התייקרויות חסר תקדים שנבע משילוב מספר גורמי מפתח, ביניהם עליית מחירי ההובלה הימית עקב התייקרות הדלקים, צמצום המלאים, גידול בביקושים בשווקים המתעוררים באסיה ובמזרח אירופה, שימושים גוברים בדלק ביולוגי המופק מתירס ועוד".
 
יש לציין כי שוק המספוא לבעלי חיים בישראל עומד כיום על כשלושה מיליון טונות בשנה ומכון התערובות מילובר מתשלובת מילואות תופס כעשרים אחוז ממנו. מילובר מייצרת למעלה מ-220 סוגי תערובת עבור חיות משק: פטמים, מטילות, הודים, דגים, בקר וצאן. מעסיקה 65 עובדים והמחזור השנתי שלה עומד על 800 מיליון שקל.
 
עתירה לבג"ץ: נשר נגד חברת נמל אשדוד
 
למערכת Port2port נודע בנוסף כי מפעל המלט נשר הסמוך לחיפה הגיש אתמול תביעה לבג"ץ בה הוא דורש מנמל אשדוד לאפשר לו לפרוק סחורה המיועדת למפעל באשדוד. על פי העתירה, הפניית אוניות המיועדות לאשדוד לנמל חיפה גורמת למפעל הוצאות נוספות המגיעות לכדי 100 אלף דולר לאוניה.
 
בעתירה דחופה שהגישה אתמול נשר לבית המשפט העליון, נטען כי חברת נמל אשדוד מסרבת לתת לנשר וליבואנים נוספים שירותי פריקה של מטעני צובר, וזאת בניגוד מוחלט לחוק המחייב אותה לתת שירותי נמל לכל דורש.
 
בעתירה, שהוגשה על-ידי עורכי הדין צחי פלדמן, ארז רזניק ועירית קורנפיין ממשרד חיים צדוק ושות', טוענת נשר כי מדובר בהחלטה שרירותית, בלתי חוקית ובלתי אחראית שהמשמעות המעשית שלה היא סגירת שערי הנמל לפעילות מהותית של יבוא ויצוא, היות וחלק נכבד מהחומרים הנטענים והנפרקים בו הם מטעני צובר. עוד נטען בעתירה כי לא ברור מדוע פקיעת ההיתר של רציף 21 מונעת מחברת נמל אשדוד לתת שירותי פריקה של מטעני צובר ברציפים אחרים בנמל, כגון רציפים 1, 3 ו-5, כשם שעשתה אך לא מכבר לאחר שההיתר פקע. כיום, כאמור, מסרבת חברת נמל אשדוד להמשיך לעשות זאת.
 
מפעל נשר טוען כי השבתת נמל אשדוד תחייב את המפעל לנייד את כל האוניות שהזמינה לנמל חיפה, כפי שכבר נאלצה לעשות שלשום (6.7.08). עוד נמסר ממפעל נשר כי למעלה מ-10 אוניות נמצאות בשלב זה בדרכן לארץ ועלות ניוד כל אוניה מסתכמת בכ-100 אלף דולר בממוצע. בנוסף לכך, מלבד הנזקים הכספיים העצומים שנגרמים למפעל המלט, בימים אלה עושה דרכה לארץ אוניה גדולה שהוזמנה על ידי נשר ונושאת מטען צובר במשקל של 55,000 טון מסוג "פט-קוק" הדרוש לייצור מלט. בהעדר רציפי פריקה מתאימים בנמלים אחרים, אין אפשרות לפרוק אותה בשום נמל אחר מלבד נמל אשדוד. סירובה של חברת נמל אשדוד לפרוק אוניה זו עלול לפגוע ביכולת של נשר לייצר מלט עד כדי השבתה מוחלטת של המפעל – פגיעה שיכולה להשפיע על כל ענף הבנייה בישראל המעסיק אלפי עובדים, ולהסב נזקים עצומים לכלכלת המדינה.
 
בשל דחיפות העניין והנזקים העצומים שעלולים להיגרם לה, מבקשת נשר מבית-המשפט העליון צווי ביניים דחופים, שיחייבו את חברת נמל אשדוד לספק לה שירותי פריקה וטעינה של מטעני צובר עד לבירור העתירה.