איגוד המשתמשים בתפזורת: בקרוב יושבתו חלקים משמעותיים מתעשיית המזון בארץ

נמל אשדוד, המטפל ב-30% מסך היבוא של מטענים בתפזורת, יושבת מאונס בשל פקיעת ההיתר ב-1 ביולי. מזכ"ל האיגוד קורא להתערבותם הבהולה של שרי התחבורה, התמ"ת, החקלאות והגנת הסביבה


00:00 ,24.06.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

נמל אשדוד, המטפל ב-30% מסך היבוא של מטענים בתפזורת, יושבת מאונס בשל פקיעת ההיתר ב-1 ביולי. מזכ"ל האיגוד קורא להתערבותם הבהולה של שרי התחבורה, התמ"ת, החקלאות והגנת הסביבה
 
יונה ליכטנשטיין, מזכ"ל איגוד המשתמשים בתובלה ימית בתפזורת לשינוע גרעינים ומספוא, הוציא הבוקר מכתב דחוף המופנה אל שרי התחבורה, התמ"ת, החקלאות והשר להגנת הסביבה. ליכטנשטיין מבקש את התערבותם האישית והבהולה של כל אחד מהשרים לשם הסרת האיום המיידי על המשך פריקת מטענים הגרעינים והמספוא בנמל אשדוד. מזכ"ל האיגוד פנה לשרים באמצעות בא כוח האיגוד, עו"ד דקל ברוקמן.
 
במכתבו טוען ליכטנשטיין כי בתוך מספר ימים מפקיעת ההיתר יושבתו חלקים משמעותיים מתעשיית המזון הישראלית – זאת בהמשך להחלטת הוועדה למתן היתרים להזרמת שפכים לים לדחות את פניית חברת נמל אשדוד להאריך את תוקף ההיתר לפריקת אוניות צובר.
 
לדברי מזכ"ל איגוד המשתמשים בתובלה ימית בתפזורת, אין טעם "לשפוך את התינוק עם המים" ולגרום לתוצאות מסתברות כה חמורות לתושבי ישראל וכלכלתה אלא יש לשוב ולבחון את העובדות. לדברי מר ליכטנשטיין, הביטול הצפוי של ההיתר, שלדבריו, שימש בעבר כלי לקידום תוכניות פיתוח "ירוקות" בנמל אשדוד, הינו "נשק" חסר כל ערך כיום, וזאת לאחר שאושרו תוכניות פיתוח בנמל אשדוד הכוללות אישור תוכנית פיתוח התשתיות בנמל בכל הנוגע לפריקת מטעני גרעינים ומספוא, רכישת מדלים חדשים "ירוקים" בעלות של כ-40 מיליון שקל וכן אישור הקמת מסוע ייעודי לניטול בעלות 100 מיליון שקל.
 
כידוע, החל מ-1 ביולי פוקע רשיונו של נמל אשדוד לפרוק אוניות גרעינים וצובר ברציף 21, כמו גם ברציפים 1, 3 ו-5, וחברת הנמל אף הוציאה ב-10 ביוני מכתבי התראה לחברות הספנות בו הודיעה להן על החלטת המשרד להגנת הסביבה. לדברי ליכטנשטיין, נמל אשדוד מרכז כ-30% מסך היבוא של המטענים בצובר ובגרעינים וביטול ההיתר משמעו השבתה של קווי ייצור החל מלחם, שמנים וכלה ביצור חומרי מזון לרפתות ולולים וכפועל יוצא מכך תעשיות החלב, הבשר, הביצים וכו'.
 
על פי הערכת מזכ"ל איגוד המשתמשים בתובלה ימית בתפזורת, התוצאה המסתברת מצמצום זה תהיה מחסור חמור בחומרי גלם, התייקרות משמעותית במחיריהם ותגובת שרשרת של עליית מחירים במשק הישראלי כולו.
 
מר ליכטנשטיין הוסיף וציין כי מטעני הצובר של גרעינים ומספוא המיובאים לישראל על ידי חברי האיגוד מגיעים לכדי 4.5 מיליון טון בשנה ואחראים להספקת חלקים משמעותיים ביותר מחומרי הגלם לתעשיית המזון בישראל – הן לתושבי המדינה והן למשק החי.