איגוד המשתמשים בהובלה ימית תובע: "הפרטה עכשיו בנמלי ישראל"

ראשי האיגוד טוענים כי רק הפרטה תביא לייעול העבודה בנמלים ולהקלת הצפיפות וקוראים לממשלה להתחיל מיד בהפרטה של הנמלים. במקביל החלו חברי האיגוד בבדיקת אופציות חלופיות בנמלי אילת ועקבה


00:00 ,19.04.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

ראשי האיגוד טוענים כי רק הפרטה תביא לייעול העבודה בנמלים ולהקלת הצפיפות וקוראים לממשלה להתחיל מיד בהפרטה של הנמלים. במקביל החלו חברי האיגוד בבדיקת אופציות חלופיות בנמלי אילת ועקבה
 
לנוכח הצפיפות המתמשכת בנמלים, הגורמת לנזקים כבדים, אומרים ראשי איגוד המשתמשים בהובלה ימית כי רק הפרטה תביא לייעול העבודה בנמלים ולהקלת הצפיפות.
 
"לנמלי ישראל אין היום תמריץ של ממש להתייעל ולהפחית את הצפיפות הבלתי נסבלת, שכן הם גובים מבעלי המטענים דמי אחסנה עבור הימים שבהם מעוכבות הסחורות" אומר יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית גד שפר. בישיבת הנהלת האיגוד שהתכנסה אתמול אמר שפר עוד כי בעלי המטענים משלמים לחברות הספנות היטלי צפיפות גבוהים, שאף עלולים להאמיר עוד יותר בימים הקרובים, בעוד שגם להן אחריות לצפיפות זו. "צים, למשל, הכניסה לנמל חיפה אלפי מכולות שטעון (מטענים המגיעים לרציפים בישראל וכאן מועמסים על אוניות אחרות בדרך לנמלים אחרים), מכולות שאינן תורמות לכלכלה הישראלית, ורק לאחרונה החלה לצמצם את מספר מכולות השטעון. בפועל, המכולות שהגיעו בכמויות גדולות, גרמו לעיכוב בטיפול במטענים האחרים והגדילו את הצפיפות בנמל, אותה צפיפות שבגינה גובה החברה את היטלי הצפיפות".
 
המצב שבו אוניות ממתינות בנמלים שבעה, תשעה, עשרה ימים ויותר גורמת לא רק לתשלומי עתק, אלא גם לנזקים בלתי הפיכים. חבר הנהלת איגוד המשתמשים בהובלה ימית, בני עוזיאל, מנהל הלוגיסטיקה בכי"ל, מסר כי לקוחות של החברה, ביניהן חברות ענק עולמיות, שתהליך הייצור שלהן תלוי בחומרי הגלם המסופקים מכי"ל, כבר הזהירו כי אם יימשכו העיכובים יחפשו ספק אחר. "המתחרים הרבים שלנו רק ממתינים להזדמנות לכבוש כל שוק שאנחנו מפנים" אמר עוזיאל. הוא מסר כי החל לבדוק מול נמל אילת, שבו צומצמה העבודה בעקבות העברת יעדים של קווי צים לנמלים אחרים, אפשרות להעביר מטענים דרך נמל זה במקום דרך נמלי חיפה ואשדוד והוא מנהל עתה מגעים אף עם נמל עקבה.
 
בישיבת איגוד המשתמשים בהובלה ימית נשמעה הקריאה להפנות תביעה לממשלה להתחיל מיד בהפרטה של נמלי ישראל, ולו באופן חלקי בלבד. "רק הפרטה עכשיו, שתביא לניהול בידיים פרטיות, תוכל לייעל את עבודת הנמלים" נאמר בישיבה.
 
"בממשלה לא עושים דבר בנושא, מאחר שכביכול אותם מאות מיליוני דולרים שעולה הצפיפות בנמלים אינם יוצאים מכיסה, אבל הנזק נגרם למשק כולו. כל בית אב משלם אותו בעליית מחירי הקפה, הסוכר ושאר המצרכים. כולנו נשלם את מחיר הפגיעה ביצוא ובכלכלת ישראל", התריע יו"ר האיגוד, גד שפר.