איגוד המשתמשים בהובלה ימית: חייבים לעזור לצים

יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית גד שפר קורא לנצל את מניית הזהב של המדינה בצים כדי להציל את החברה. מדינת ישראל אינה יכולה להרשות לעצמה להסתכן בניתוק סחר החוץ שלה


00:00 ,03.09.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית גד שפר קורא לנצל את מניית הזהב של המדינה בצים כדי להציל את החברה. מדינת ישראל אינה יכולה להרשות לעצמה להסתכן בניתוק סחר החוץ שלה
 
איגוד המשתמשים בהובלה ימית קורא למדינה לעזור לחברת צים אשר מצבה מדרדר. כמדינה ש-97% מסחר החוץ שלה עוברים דרך נמלי הים, ישראל חייבת בהובלה ימית אמינה ורצופה. צים מילאה תפקיד זה כחברת הספנות הלאומית במשך שנים רבות, וגם לאחר הפרטתה, בזכות הבעלות הישראלית, המשיכה למלא פונקציות של חברת ספנות לאומית, אומר גד שפר, יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית.
 
"ראינו זאת במלחמת לבנון השנייה, בה היתה צים חברת הספנות היחידה כמעט שהמשיכה לפקוד את נמל חיפה. וכבר היינו עדים במלחמות עבר בישראל שאוניות של חברות זרות, ועליהן מטענים חיוניים, סירבו להגיע לנמלי ישראל. אך מדובר לא רק בזמן מלחמה. צים היא חברת הספנות הגדולה ביותר הפוקדת את נמלי ישראל, ובישראל נמצא נמל הבית שלה.
 
לדברי שפר, ישנן אמנם חברות ספנות רבות הפועלות בעולם, ובמצבו של שוק הספנות היום רבות מהן תשמחנה למלא את מקומה של צים. אבל ברגע שיחולו שינויים בשוק העולמי, ברגע שלא יהיה כדאי לפקוד את נמלי ישראל בתדירות הדרושה לסחר החוץ הישראלי – החברות הללו יפליגו לדרכן. "מדינת ישראל, התלויה בהובלה הימית כצינור חיים לכלכלתה, אינה יכולה להרשות לעצמה להסתכן בניתוק הצינור הזה".
 
יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית קרא לאפשר לגופים המוכנים להשקיע ולהציל את צים לעשות זאת ואמר כי פסילתם של גופים פיננסיים כמו בנקים וחברות ביטוח גדולות, שהביעו נכונות להזרים כספים כבעלי מניות בחברה לישראל – אינה עומדת במבחן הסבירות.
 
"לראות במצוקתה של צים כיום, לאחר שעברה לידיים פרטיות, כ'בעיה של הבעלים הפרטיים', זוהי ראייה צרה שאינה רואה נכוחה את האינטרס הלאומי של מדינת ישראל", אומר גד שפר. "מניית הזהב של מדינת ישראל בצים נועדה לשמור על האינטרסים של המשק הישראלי, חשוב להיחלץ ולהגן על מניית הזהב הזו. הנזק באובדן העוגן הזה להובלה הימית לישראל וממנה ולסחר החוץ הישראלי יהיה גדול בהרבה מהסיוע שיוזרם לצים כדי לחלץ אותה מהמשבר".
 
נזכיר כי מניית הזהב שבידי המדינה, נועדה למנוע השתלטות של גורמים עוינים על החברה ולהבטיח כושר הובלה למשק בשעת חירום.