איגוד המשתמשים בהובלה ימית: העלאת מחירים שרירותית מאיימת על היצוא החקלאי

יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, גד שפר, פנה במכתבים דחופים לשרי החקלאות והתחבורה וביקש את התערבותם למניעת העלאת מחירי ההובלה במכולות קירור. העלאה שתהווה, כדבריו, מכת מוות ליצוא החקלאי מישראל


00:00 ,01.11.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, גד שפר, פנה במכתבים דחופים לשרי החקלאות והתחבורה וביקש את התערבותם למניעת העלאת מחירי ההובלה במכולות קירור. העלאה שתהווה, כדבריו, מכת מוות ליצוא החקלאי מישראל.
 
לטענת האיגוד, מספר חברות ספנות מתכוונות להעלות את מחירי ההובלה במכולות קירור, החל מ-1.11.05, העלאה דרסטית של כ-450 דולר למכולה (מ-1,850 דולר ל-2,300 דולר למכולה). מדובר בהובלה ליעדים מרכזיים, כמו צפון אירופה (מ-2,050 ל-2,500).   
 
איגוד המשתמשים בהובלה ימית אומר כי העלאת מחירים כזו עלולה לפגוע ביצוא החקלאי פגיעה שאי אפשר יהיה להתאושש ממנה, בעיקר ביצוא המוצרים הזולים (כמו פרי הדר ותפוחי אדמה), שהם עיקר היצוא החקלאי של ישראל.
 
במכתבו קובע גד שפר כי להעלאה זו אין כל הצדקה. "המחיר של ה-Daily hire לאוניות מכולה נמצא בירידה מתמדת והגיע לרמה נמוכה מזו של התקופה המקבילה אשתקד. הערכות מכוני המחקר באנגליה ובגרמניה מדברות על המשך הירידה לכדי מחצית. המשתמשים בהובלה הימית משלמים היטל דלק. שוק הקירור במכולות נכנס למצב של רגיעה, ואפילו עודף, עקב מחלת הפה והטלפיים בברזיל, שגרמה להפסקת יצוא הבשר ממדינה זו. מבדיקה עם יצואנים ממצרים, קפריסין, טורקיה יוון וכן מאזורים רחוקים יותר, כמו דרום אמריקה ודרום אפריקה, מתברר שאין מגמה להעלות את מחירי ההובלה במכולות הקירור. כלומר -  אין כל סיבה הגיונית להעלאת המחירים עתה",אמר.
 
שפר פנה לשרים להתערב לאלתר ולמנוע צעד שיפגע באחד מענפי היצוא החשובים של ישראל.