אושר ההסכם הקיבוצי המיוחד בצים

העובדים ויתרו על קידומי הדרגה השנתיים, הסכימו לקיצוץ בסעיפי שכר שונים ולקיצוצים בשאר ההטבות שהינן חלק מההסכם הקיבוצי. ההנהלה תהיה רשאית להוציא לפרישה בשנת 2010 עד 50 עובדים קבועים


00:00 ,28.12.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

העובדים ויתרו על קידומי הדרגה השנתיים, הסכימו לקיצוץ בסעיפי שכר שונים ולקיצוצים בשאר ההטבות שהינן חלק מההסכם הקיבוצי. ההנהלה תהיה רשאית להוציא לפרישה בשנת 2010 עד 50 עובדים קבועים
 
בתום משא ומתן שנמשך מספר חודשים בין נציגי ההנהלה, ההסתדרות במרחב חיפה וועד העובדים נחתם בחברת צים הסכם קיבוצי מיוחד, שתוקפו החל מה-1 בנובמבר 2009 ועד סוף שנת 2010. למערכת port2port נודע כי רפי דניאלי, מנכ"ל צים, חתם אתמול על ההסכם וזאת כשבועיים לאחר שנציגי העובדים ונציגי ההסתדרות חתמו על ההסכם. יש לציין כי זהו ההסכם הקיבוצי המיוחד השני שנחתם בין הצדדים בתוך כתשעה חודשים בלבד.
 
על פי ההסכם הקיבוצי המיוחד, העובדים ויתרו על קידומי הדרגה השנתיים הנגזרים מהסכם הקיבוצי הרגיל, הסכימו לקיצוץ בסעיפי שכר שונים ולקיצוצים בשאר ההטבות שהינן חלק מההסכם הקיבוצי. ההנהלה מצדה נאותה להאריך את ההסכם הקיבוצי, שהיה בתוקף עד לשנת 2015, בשנה נוספת עד לסוף שנת 2016.
 
על פי הסכמים קודמים שנחתמו בצים, הנהלת החברה רשאית להוציא לפרישה עד 20 עובדים קבועים מדי שנה. על פי ההסכם הקיבוצי המיוחד הוסכם על הצדדים כי ההנהלה תהיה רשאית להוציא לפרישה בשנת 2010 לפחות 20 עובדים קבועים אך לא יותר מ-50 עובדים קבועים נוספים – זאת תוך תיאום והסכמה עם ועד העובדים.
 
נציגי מועצת העובדים ביקשו להדגיש כי העובדים שיפרשו במהלך 2010 מהחברה, יוכלו לעשות כן בהתאם לתנאי הפרישה של ההסכם הקיבוצי הקיים. עוד נמסר מנציגי מועצת העובדים כי סעיף הפרישה מהחברה היה אחד מהמאבקים המרכזיים שניהלו נציגי הוועד וההסתדרות במרחב חיפה, שכן ההנהלה ביקשה לשנות את תנאי הפרישה של הפורשים העתידיים לרעה. לדברי הנציגים, ההישג הגדול של העובדים הוא כי אף עובד של חברת צים לא פוטר למרות המצב הכלכלי הקשה של החברה, וכי כל עובד שיעזוב את החברה יעשה זאת מרצון, וכאמור,  בהתאם לתנאי הפרישה של ההסכם הקיבוצי הקיים.
 
יש לציין כי בשתי תוכניות ההבראה האחרונות (אשר נחתמו במרץ וההסכם הנוכחי), עובדי צים הסכימו לויתורים בסך של 41 מיליון שקל, בנוסף ל-7 מיליון שקל של קיצוץ בשעות נוספות, כאשר 10 מיליון דולר מתוכם ניתנו על ידי העובדים כהלוואה למשך 5 שנים שאותה יתחילו העובדים לקבל בחזרה בסוף שנת 2014.
 
יו"ר ועד עובדי צים, אבי שטרית, אמר עם חתימת ההסכם כי "כארגון עובדים אחראי ידענו לתת את תרומת העובדים למצב הכלכלי הקשה שנוצר, אבל יחד עם זאת עמדנו על זכויות העובדים, ובשום פנים ואופן לא אפשרנו להנהלה לנצל את הסיטואציה שנוצרה כדי לפטר עובדים קבועים וותיקים. אנחנו מאפשרים לעובדים שרוצים לפרוש מרצון לעשות זאת, אבל לא מתוך כפייה אלא אך ורק בהסכמה הדדית".
 
מחברת צים נמסר בתגובה כי החברה מחויבת לתוכנית הבראה הכוללת התייעלות וצמצום במצבת העובדים. מגעים בנושא ימשכו מול נציגות העובדים וההסתדרות מתוך כוונה להגיע להסכמות בין הצדדים.