אגף המכס קורא למנדי זלצמן לסייע בהקמת מתקן שיקוף בנמל חיפה

דוברת אגף המכס: אתר בדיקות המכס החדש שבנמל אשדוד הינו המתקן הטוב מסוגו בעולם מבחינת איכויותיו הטכנולוגיות ויתרונותיו הבטחוניים כמו גם רמת תפעול גבוהה. המכס קורא למנהל נמל חיפה לסייע בהקמתו


00:00 ,27.08.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
דוברת אגף המכס : " אתר בדיקות המכס החדש שבנמל אשדוד הינו המתקן הטוב מסוגו בעולם מבחינת איכויותיו הטכנולוגיות ויתרונותיו הבטחוניים כמו גם רמת תפעול גבוהה. המכס קורא למנהל נמל חיפה לסייע ולתת כתף להקמתו ".

לאור הטענות השונות בנושא משקף המכולות שהוקם בנמל אשדוד והמשקף הזהה שייבנה בעתיד בנמל חיפה, ושהועלו לאחרונה על ידי מועצת המובילים ועל ידי מנדי זלצמן, מנהל נמל חיפה, שטחה בפנינו הגברת עידית לב-זרחיה, דוברת אגף המכס, את טיעוני המכס בדבר איכותו של מתקן השיקוף שנבחר להשתבץ במסגרת העבודה השוטפת בנמל חיפה, ושבימים אלו ייחל לפעול בנמל אשדוד.

שאלה: מול אילו גורמים פעל המכס בכדי להבטיח את המטרות שלשמן הוקם המשקף באשדוד ?
תשובה: כדי להשיג את המטרות הביטחוניות, לשמן הוקם האתר ובכדי לצמצם את הפגיעה בלקוחות, פעל המכס בשיתוף פעולה מלא עם גורמי הביטחון שכללו את משרד הביטחון, המטה ללוס"ר, משטרת ישראל ושב"כ וביחד עמם נמצא הפתרון הטכנולוגי המיטבי.

במקביל פעל המכס מול קהילת הים: רשות הנמלים, עמילי המכס, המחסנים העורפיים והמובילים, וביחד עמם תוכנן התהליך הלוגיסטי להפעלת האתר בשיטה היעילה ביותר.

התוצאה שהתקבלה היא תהליך בדיקה מהיר, רוב המכולות הנבדקות כלל לא יפרקו, יחסכו ימי אחסנה מיותרים, יחסכו נזקים לסחורה, תהליך הבדיקות יתוזמן מול הלקוחות בכדי לחסוך בזמן המתנה וסביבת העבודה נוחה ואיכותית לאין ערוך מהמצב הקיים היום.

עקב מגבלות סודיות לא ניתן לפרט את כל יכולות האתר החדש, די אם נציין כי האתר הוגדר ע"י גורמי הביטחון כ"קפיצת מדרגה".

גם היום כשאנו עומדים לפני השקת המתקן באשדוד, נדרש שיתוף פעולה מלא של כל גורמי קהילת הים, ואנו מקווים שנוכל ביחד עמם לממש את כל יתרונותיו.


שאלה: מה בהקשר לטענותיו של גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים, שהנהגים ייפגעו כתוצאה מהפעלת מכונת השיקוף באשדוד, ובעתיד גם בחיפה ?
תשובה: יש להפריד בין טענותיו של מר גבי בן הרוש יו"ר אירגון המובילים לבין טענותיו של מר מנדי זלצמן מנהל נמל חיפה.
מר בן הרוש טוען כי בשיטה החדשה, החוסכת לכל המעורבים זמן ועלויות, המוביל הוא הגורם שמתעכב באתר ויש לתגמל אותו. המכס ער לטענה זו ובודק יחד עם המובילים ושאר הגורמים את המענה להסדרת התשלום למוביל. יש לציין כי המכס אינו מורשה לגבות כספים מהיבואן עבור המוביל וכי יש לשמר את עקרונות השוק החופשי. בשלב זה נבחנות מספר דרכים לפתרון הבעיה, באמצעות שאטל אל האתר או התרה ישירה מהאתר אל היבואן. המכס מתכוון לבדוק את יעילות הפתרונות השונים במהלך שלב הפילוט ביחד עם גורמי הנמל. המובילים ושאר גורמי קהילת הים, בתיקווה להגיע לעמק השווה.

אין כל חשש לפקקי תנועה שיגרמו מהאתר. האתר הוקם בנפרד משער הנמל באשדוד ויטפל רק במטענים הדרושים לבדיקות המכס הביטחוניות והמכסיות, ללא הפרעה לזרימת התנועה בשערי הנמל.


שאלה: ומה לגבי טענותיו של מנדי זלצמן, מנהל נמל חיפה, כי המשקף שנבחר ייפגע בעבודה השוטפת וכי קיימות חלופות כדוגמת משקפי Gamma Ray ניידים ?
תשובה: תהליך קבלת ההחלטות נעשה בשיתוף מלא עם רשות הנמלים ועם גורמי נמל חיפה הבכירים הכפופים ישירות למנהל הנמל. האופציות השונות למיקום האתר נתקבלו ישירות מהנהלת נמל חיפה, והסיכומים שהתקבלו נעשו במשותף לאחר הבאת כל השיקולים בחשבון. יתרה מכך, הנהלת רשות הנמלים סומכת את ידיה על הבחירה הטכנולוגית שעשה המכס ומנכ"ל הרשות הורה לאנשיו להמשיך ולקדם את הפרויקט ביחד עם המכס.

טענות מנהל נמל חיפה הובאו בפני ראש המטה ללוט"ר ובפני משרד הבטחון, ולא נמצא להן כל בסיס, ע"פ הנחיות המטה ללוט"ר, משרד הבטחון ומשטרת ישראל, יש להמשיך בתהליך בלו"ז שנקבע וללא עיכובים. אי עמידה בלו"ז משמעותה איבוד התקציב האמריקאי המיוחד.

הצרכים הביטחוניים דחופים ועצומים והמענה הנוכחי בחיפה מוגבל. מדובר בפרויקט מורכב ביותר, עצם הוצאות מן הכוח אל הפועל מחייב שיתוף פעולה והירתמות של כל המעורבים. המכס קורא למנהל נמל חיפה לסייע ולתת כתף להקמתו.