אגף המכס - הנחיות לגבי יבוא ויצוא דרך נמלי מצרים וירדן ודרך מספנות ישראל

מר עמי סגל, סגן בכיר למנהל אגף המכס ומס ערך מוסף, פירסם אתמול (ה- 7 באוקטובר) את הנהלים והתקנות לגבי יבוא ויצוא דרך נמלי ירדן ומצרים או דרך מספנות ישראל (סימוכין: מכתב מס' 402665 של מר עמי סגל).


00:00 ,08.10.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
מר עמי סגל, סגן בכיר למנהל אגף המכס ומס ערך מוסף, פירסם אתמול (ה- 7 באוקטובר) את הנהלים והתקנות לגבי יבוא ויצוא דרך נמלי ירדן ומצרים או דרך מספנות ישראל (סימוכין: מכתב מס' 402665 של מר עמי סגל).
 
להלן הנוסח המלא:
לאור השיבושים הקשים בפעילות סחר החוץ בעקבות סכסוכי העבודה, הוחלט לאפשר באופן זמני יבוא ויצוא למדינת ישראל בדרכים חלופיות, כמפורט להלן:
 
 

חלק ראשון : הנהלים ביבוא ויצוא דרך נמלי ירדן ומצרים

 

1. יבוא דרך נמלי ירדן ומצרים

 
א.       יבואנים יוכלו לייבא טובין מומכלים לישראל דרך נמלי מצרים וירדן, ומשם דרך מעברי הגבול רבין, ניצנה ורפיח.
 
ב.       קוד מעברי הגבול המתייחסים לצורך הגדרתם כאתר פריקה במצהר הם:
מ"ג רבין (ערבה)            - ILARV
מ"ג ניצנה              - ILNZN
מ"ג רפיח              - ILRFH
 
ג.        על מנת לאפשר יבוא זה, יש לפעול כלהלן:
 
1.      על סוכני האניה המשתתפים בפיילוט הגשת מצהרים אלקטרונית להגיש מצהר אלקטרוני למערכת לגבי הטובין שהגיעו באניה מסוימת לנמלי עקבה, דמיאטה או פורט סעיד (מתוך טווח מספרי המצהרים שקבלו) לפני התחלת ההגעה של המכולות למעבר הגבול.
 
2.      המכולות יגיעו למעבר הגבול במשאיות ירדניות או מצריות, לפי הענין, ושם יעברו למשאיות ישראליות, אשר ימשיכו בהובלה עד לאתר המסירה.
 
3.      המכולות יעברו ממעבר הגבול לאחד ממסופי המטען הקיימים. לא יהיה שחרור מכולות במעבר הגבול, אלא ממסופי המטען ברשמון יבוא רגיל. אין מניעה להעביר במקרה הצורך את הטובין ממסוף המטען לאחר המחסנים הרשויים הכלליים כמקובל.
 
4.      במצהר היבוא יצויין מעבר הגבול כאתר הפריקה ומסוף המטענים הרלוונטי כאתר המסירה.
 
5.      הבדיקות הבטחוניות יבוצעו לפי הצורך במעבר הגבול.
 
6.      על נציג סוכן האניה או היבואן במצרים או בירדן לדאוג לקיומו של סגר במכולה, שהותקן ע"י הספק, או לפחות ע"י נציג סוכן האניה או היבואן לאחר הגעת המכולה לנמל באזור. סגרים שייפתחו במעבר הגבול, יוחלפו בסגר מכס ישראלי עפ"י הנוהלים המקובלים לענין זה, ומס' הסגר החדש יוזן למצהר.
 
7.      עובד במעבר הגבול יזהה את המכולות הנכנסות ויעדכן את המערכת בנתונים שלהן.
 
8.      אם סוכני האניה אינם משדרים מצהר אלקטרוני, יצטרכו להמציא עותק פיזי ממנו למסוף המטענים המיועד וגם למעבר הגבול, על מנת לאפשר את הזנת הנתונים הדרושים למערכת, לצורך המשך מעקב.
 
9.      אם המכולה תועבר מהנמל במצרים או בירדן למעבר הגבול באחריות היבואן, ללא קשר לסוכן האניה וללא מצהר, נתוני המכולה יוזנו למערכת הן במעבר הגבול והן במסוף המטענים על בסיס נתוני שטר המטען.
 
10.   הזנת נתוני היבוא במעבר הגבול חיונית הן לצורך מעקב אחר הגעת המכולה למסוף המטענים והן לצורך פיצוי היבואן בגין הוצאות ההובלה הנוספות, כפי שיפורט במכתב נפרד ע"י חשב אגף המכס ומע"מ.
 
11.   פיצוי זה בגובה שנקבע ישולם לאחר אימות כי המכולה נקלטה במסוף מטענים והוגש בגינה רשמון יבוא (אחסנה או שחרור).
 
12.   טובין שיובאו מארצות אס"ח דרך נמלי ביניים במצרים או ירדן ייראו כאילו יובאו במישרין, לענין הסכמי אס"ח.
 
 
 
2. יצוא דרך נמלי ירדן ומצרים
 
א.       יצואנים רשאים לייצא דרך מעברי הגבול עפ"י אתרי הטעינה הבאים:
 
מעבר הערבה            קוד 19
מעבר ניצנה            קוד 16
מעבר רפיח            קוד 15
 
ב.       בכל יצוא יש לשדר את נתוני היצוא עפ"י כל הנהלים הקיימים במערכת היצוא ויש להחיל על יצוא זה את כל ההוראות המתייחסות לטעינה ישירה וסגירת רשימונים.
 
ג.        המכלות במסופי מטען לצורך יצוא:
 
1.      המכלות ליצוא יש לבצע אך ורק במסופי מטען.
 
2.      למכולות אלה יונפק רשימון יצוא מסוג שטעון ממסוף המטען למעבר הגבול ויש לצייד את הנהג במספר השליפה שניתן למכולה.
 
     ד.       רישום מכולות במעבר הגבול:
 
1.      בכל יצוא יש לצייד את הנהג המוביל במספר השליפה של המכולה.
 
2.      מספר שליפה זה ימסר לעובד מכס או מי שהוסמך לכך במעבר הגבול וזאת לצורך הזנה למערכת וישמש את אגף המכס לצורך פיצוי היצואן בגין הוצאות ההובלה הנוספת.
 
3.      במידה והשליפה מתייחסת למספר מכולות יש לצייד את כל הנהגים במספר השליפה לצורך הזנה ולהודיע לנהגים כי עליהם לפנות לגורם המוסמך לצורך הזנה. מובהר בזאת כי במידה ולא תתבצע קליטה של מספר השליפה במעברים ע"י הגורם   המוסמך, לא ינתן פיצוי בגין יצוא זה.
 
      ה.      אין לייצא דרך מעברים אלה טובין אשר תוגש בגינם תביעה להחזר מס עפ"י סעיף 156 לפקודת המכס.
 
 

פיצוי בגין הובלה נוספת

 
במעברי הגבול יתבצע רישום המעבר של המכולות, לצורך קביעת זכאות היבואן/יצואן לפיצוי.
 
מודגש בזאת כי מכולות שלא יירשמו עפ"י האמור לעיל לא יהנו מהפיצוי דלעיל.
כאמור בסעיף א/3(י) דלעיל, פרטים נוספים בנושא זה יפורסמו בנפרד ע"י חשב האגף.
 
 

ערבויות במעבר המטענים ביבוא ממעברי הגבול למסופי מטען

 
סוכני אוניות וסוכני מכס המורשים מטעם אגף המכס להעביר מטענים בפיקוח המכס ואשר קיימת לגביהם ערבות בתוקף לשנת 2003 שהופקדה באגף המכס, תחול ערבות זאת גם על מעבר מטענים ממעברי הגבול הנ"ל אל מסופי המטען.
 
עובדי המכס במעברים יוודו את קיומן של ערבויות אלה. במידה ואין ערבות כזאת, ידרשו ערבויות בהתאם.
 
 

תחולה

בכל הנוגע ליצוא ויצוא דרך מעברי הגבול, הנחיה זאת בתוקף מיידי, החל ממועד פרסום מכתב זה. (7 באוקטובר)
 
 
 
 

חלק שני : הנהלים ליבוא ויצוא דרך מספנות ישראל

 

1. יבוא דרך מספנות ישראל

 
א.       מתקני מספנות ישראל הוכרו בשלב זה כנמל. מס' הקוד שלו במערכת סחר חוץ הוא 8021.
 
ב.       סוכני האניה והמשלחים הבינלאומיים יגישו מצהרים ותתי-מצהר למספנות ישראל כמקובל בהגשת מצהרים ותתי-מצהר לרנ"ר. הגשת המצהר מוקדם ככל האפשר למספנות ישראל תאפשר טיפול מוקדם ככל האפשר בשחרור הטובין.
 
ג.        ניתן לשחרר את משלוחי היבוא (מכולות או צוברים) ממספנות ישראל ישירות, על סמך רשמון רגיל. למרות היותו נמל, לצורך הגשת רשמוני היבוא, נמל מספנות ישראל יוגדר בשדה "סוג אתר אחסון" כמסוף מטען.
 
ד.       אין מניעה להעביר את הטובין ממספנות ישראל למסוף מטענים, עפ"י נתוני המצהר, או למחסן רשוי, עפ"י רשמון כנ"מ, בהתאם לנוהלים המקובלים.
 
ה.      אגף המכס יגבה את אגרת הרציף במסגרת רשמון היבוא, כפי שהיה מקובל בעבר.
 
 
 
2. יצוא דרך מספנות ישראל
 
א.       כאמור בסעיף ב/1 דלעיל, מתקני מספנות ישראל הוכרו כנמל יצוא במערכת היצוא. מספר קוד נמל יצוא של מספנות ישראל הינו 12.
 
ב.       בכל יצוא יש לשדר את נתוני היצוא עפ"י כל הנהלים הקיימים במערכת היצוא ויש להחיל על יצוא זה את כל ההוראות המתייחסות לטעינה ישירה וסגירת רשימונים.
 
ג.        בכל יצוא יש לצייד את הנהג במספר השליפה של הרשימון. מספר זה ימסר לגורם שהוסמך לצורך כך בנמל בטרם הטענת המכולה. במידה והשליפה מתייחסת למספר מכולות, יש לצייד את כל הנהגים המובילים את המכולות במספר השליפה שמתייחס אליהן.
 
ד.       אין ליצא דרך נמל זה טובין אשר תוגש בגינם תביעה להחזר מס עפ"י סעיף 156 לפקודת המכס.
 
ה.      יצואן/ סוכן מכס אשר ייצא דרך נמל זה תחול לגביו אגרת רציף כפי שתיקבע עפ"י רישום היצוא. למען הסר ספק מובהר בזאת כי כל יצואן אשר יבצע יצוא דרך נמל זה מתחייב בזאת ללא עוררין לשלם אגרת רציף במידה וידרש.
 
 

תחולה

 
בכל הנוגע ליבוא ויצוא דרך נמל מספנות ישראל, הנחיה זאת בתוקף החל מיום 8.10.03 בבוקר.
 
 
 

חלק שלישי : תוספות

 
תחליפים לתעודות 1-EUR
 
החל מיום פרסום הודעה זו ועד להודעה חדשה רשאים יצואנים שאינם יצואנים מאושרים להצהיר ע"ג מסמכי היצוא הצהרת יצואן מאושר כפי שנקבע בהסכמי הסחר. בהצהרה יש לציין את מספר החברה ובסיומו את האות "S"
 
לדוגמא, יצואן שמספרו 523233420 יציין בהצהרה S523233420
 
מובהר בזאת כי חלה חובה על המצהיר לעמוד בכל התנאים שנקבעו למעמד מקור הטובין בהסכמי הסחר.
 
לצורך הוכחת הובלה במישרין של מטעני היצוא במדינות היעד, מומלץ להצטייד בשטר מטען משולב כאשר נמלי השיטעון (עקבה, פורט סעיד או אחרים) הינם נמלי ביניים. כמו-כן מומלץ להצטייד בתעודת NON MANIPULATION בנמלי עקבה או פורט סעיד, במידה ושטר המטען מתחיל בנמלים אלה.