אגוד המשתמשים בהובלה ימית: יצירת חזית כנגד היטל ה-THC

אגוד המשתמשים בהובלה ימית החל בימים אלו לפעול במישור המשפטי, הציבורי והפוליטי על מנת למנוע את החלת היטל ה- THC, המתוכנן להכנס לתוקף החל מה- 18 ביוני 2003. כזכור, חברות הספנות החברות בקונפרנס EMTA, המשרת בין ישראל לצפון מערב אירופה, הכריזו פעם נוספת על היט


00:00 ,16.06.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
אגוד המשתמשים בהובלה ימית החל בימים אלו לפעול במישור המשפטי, הציבורי והפוליטי על מנת למנוע את החלת היטל ה- THC, המתוכנן להכנס לתוקף החל מה- 18 ביוני 2003.
 
כזכור, חברות הספנות החברות בקונפרנס EMTA, המשרת בין ישראל לצפון מערב אירופה, הכריזו פעם נוספת על היטל ה- THC (ובשמו המלא: Terminal Handling Charges), הכולל תשלום של 29 דולר למכולה 20 רגל ו-45 דולר למכולה 40 רגל. ההיטל יחול הן על היבוא והן על היצוא בסכומים זהים.

" היטל גבוה יותר הוכרז ע"י EMTA בדצמבר 2002. בעקבות זאת פנינו לממונה על ההגבלים העסקיים, שיקבע, כי מדובר בהסדר כובל שאינו בגדר החוק. הממונה נענה לבקשת האיגוד וקבע שמדובר בהיטל שאינו חוקי. לצערנו, חברות הספנות המרכיבות את EMTA, ובראשן צים, מפרשות את החלטת הממונה כהיתר לגביית ההיטל לאחר הוצאת רכיבים מסוימים מתוך ההיטל המקורי ", מציינים באגוד.

מאגוד המשתמשים נמסר כי התנגדותם נובעת מכך שגם להיטל המתוקן אין כל צידוק כלכלי, וכי מדובר, לדבריהם, בכפל תשלום. בנוסף, חוות הדעת המשפטית שקיבל האגוד קובעת שגם "פעולה מתואמת זו של המובילים" היא בניגוד לחוק הן בישראל והן באירופה.

הנהלת האיגוד התכנסה השבוע לישיבת חירום, כדי לדון בדרכי התגובה להיטל והחליטה לצאת למאבק משפטי, ציבורי ופוליטי כנגד הטלת היטל זה. בישיבה הוחלט כי ראשית, תיעשה פנייה, פעם נוספת, אל הממונה בבקשה לבחינת ההיטל. הוחלט גם לפתוח במערכה פוליטית לגיוס השרים הכלכליים וחברי הכנסת לשינויי חקיקה. בנוסף, הוחלט לצאת למאבק ציבורי עיקש של המשתמשים בהובלה ימית בישראל במטרה להבהיר למובילים כי "שכרם יצא בהפסדם כתוצאה ממהלך זה", לדבריהם.

מר תומי שטרמר, המכהן כסמנכ"ל בחברת "צים" מגיב :
" אנו פועלים אך ורק לפי החוק ולפי תשובות הממונה על ההגבלים העסקיים. רצינו ואף ניסינו לקיים פגישות עם אגוד המשתמשים בהובלה ימית, בהקשר להיטל, אך לצערנו נעיננו בשלילה. למרות זאת, הורדנו את גובה ההיטל מ- 40$ ל- 29$ למכולה 20 רגל ומ- 60$ ל- 45$ עבור מכולה 40 רגל, לאחר הערות הממונה ".