"רשלנות פושעת, חיי אדם לא נחשבים פה"

בעקבות התאונה הקטלנית בכביש 6 אתמול דורשת מועצת המובילים והמסיעים את הקמת ועדת בדיקה חיצונית ליישום מסקנות ועדות ובג"צ מלפני עשור, בדבר הצורך להסיר מעקות בטיחות היכן שלא צריך והקמת מפרצי חניה


00:00 ,05.08.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

מועצת המובילים והמסיעים קוראת לנהגים, ולנהגי רכב כבד בעיקר, לחדול מלנהוג על כביש 6, עד שלא יוסרו כל מעקות הבטיחות שבצדי הכביש ויוקמו בו מפרצי חנייה, עקב הפיכתו ל"כביש מוות".

זאת בעקבות התאונה הקטלנית שאירעה אתמול (א') על הכביש, בה נהרגו ארבעה נוסעים ונפצעו למעלה מ-20, כאשר אוטובוס נכנס במשאית שחנתה בשול הדרך.

רק לאחרונה סיימה ועדת בדיקה, בשיתוף משרד התחבורה, להציג את מסקנותיה מתאונה קטלנית נוספת שאירעה על כביש בחודש נובמבר 2012, בה נהרג חייל ונפצעו כ-20 אנשים, במקרה דומה, בוא אירעה התנגדות בין אוטובוס לבין רכב כבד.

יו"ר מועצת המובילים והמסיעים גבי בן הרוש: "בכביש 6 אין מפרצי חניה ואין שול ברוחב 3 מטר, כמו שמחייבות התקנות. מזה למעלה מעשר שנים שאני צועק שמעקות הבטיחות הינן מעקות מוות. כשיש תקלה לרכב, אין הוא יכול לרדת לשול, אפילו בזווית, ולחנות כך שהוא אינו מפריע לתנועה החולפת במהירות.

"ב-2003 עתרתי לבג"צ בנושא מפרצי חניה. המדינה התחייבה שבתוך שלושה חודשים הנושא יקבל עדיפות לאומית ויעבור את כל הוועדות המחוזיות. אנחנו ב-2013. סיירתי מספר פעמים עם החברה הלאומית לדרכים בכדי לאתר מקומות להקמת מפרצי חניה. איתרנו מקומות כאלה, אולם בפועל כלום לא נעשה.

"גם הוועדה לבדיקת התאונה בכביש בנובמבר 2012 אמרה ברור שאין שול של 3 מטר והיכן שהם לא נדרשים מבחינת בטיחות, יש להוציא את מעקות הבטיחות. באותה תאונה, אם לא היה מעקה בטיחות ונהג המשאית, ברגע שהתחמם לו המנוע, היה יכול לרדת מהכביש לשול, לא היה קורא כלום. לכל אורך כביש 6 יש עתודות קרקע לבנות מפרצים.

"אני דורש ועדת בדיקה חיצונית של מומחים, בכדי ליישם את המלצות דוח ועדת הבדיקה, את דוח ועדת סגיס מ-2002 ואת מה שבג"צ אמר ב-2003. עד מתי נמשיך לשלם בהרוגים?

"איך נתנו לכביש אגרה מהיר להיפתח ללא הנחיות של תכנון כבישים? יש פה רשלנות פושעת. כביש שבונים פעם ב-50 שנה ולא מסוגלים לעשות את זה כמו שצריך. חיי אדם לא נחשבים פה?".

דובר כביש חוצה ישראל אריאל שבתאי: "כביש חוצה ישראל, כפי שיודעים אנשי המובילים והמשאיות, הוא הכביש הבטוח ביותר במדינה. אין כביש במדינה שעומד בסטנדרטים שלו. אנו מאמינים שנהגי המשאיות, המשתמשים בכביש הזה ומכירים גם את הכבישים האחרים, ימשיכו להעדיף ולנסוע בכביש חוצה ישראל".