ועדת המכרזים הבין משרדית לפרויקט הנתיבים המהירים בגוש דן המשותפת למשרד האוצר, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, והחברות הממשלתיות נתיבי איילון וענבל, ובראשות סגן בכיר לחשב הכללי, נחמיה קינד, פרסמה היום את המכרז להקמת שני חניוני ענק ומערך היסעים, במסגרת פרויקט הנתיבים המהירים. לחניונים, הגדולים מסוגם בארץ, קיבולת של כ-11,000 כלי רכב סה"כ, והם יאפשרו לאלפי נהגים להשאיר את הרכב בחניון ולהגיע לעבודה במערך היסעים חינמי רחב היקף.
המכרז מקודם בשיטת PPP - Public Private Partnership, במסגרתו הזכיין יתכנן, יממן, יקים, יתפעל ויתחזק את הפרויקט למשך תקופת הזיכיון, שאורכה יהיה 10 שנים.
במכרז צפויות להשתתף שש קבוצות אשר עברו בהצלחה את שלב המיון המוקדם. הקבוצות מורכבות מגורמים מקומיים שלהם ניסיון משולב בהקמת מבנים וכבישים, ובהפעלת תחבורה ציבורית והיסעים, בהתאם לתנאי הסף. הקבוצות הן: שיכון ובינוי ואגד; מנרב-מטרופולין-מנוליד-שאשא; אשטרום-אורון; שפיר הנדסה אזרחית וימית; דן-דניה ואלקטרה-אפיקים.
עבודות התשתית של הפרויקט, כולל סלילת הנתיבים והקמת החניונים צפויות להסתיים בשנת 2025. בקרוב יחלו העבודות לסלילת הנתיבים הייעודיים במקטע הראשון בפרויקט שבין מחלף השלום עד וולפסון באיילון דרום, והן צפויות להסתיים כבר ב-2022.
שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ: ״מדובר באחד הפרויקטים החיוניים והחשובים ביותר במטרופולין תל אביב, הצפוי לשנות באופן דרסטי את המציאות התחבורתית בגוש דן. פרויקט הנתיבים המהירים צפוי לשרת מאות אלפי נהגים ונוסעים מדי יום, ולספק לציבור הישראלי שירות חשוב. כמו כן, הוא מעודד את השימוש בתחבורה ציבורית, ומאפשר לנהגים להשאיר את הרכב הפרטי מחוץ למטרופולין ולהשתלב באופן מיטבי עם מרכיבי התחבורה הציבורית האחרים״.
מנכ״ל חברת נתיבי איילון, איתמר בן מאיר: ״מדובר במהלך חשוב, שיביא בשורה חדשה לציבור בישראל ויאפשר להם לשנות את הרגלי הנסיעה. אנו מייצרים אלטרנטיבה עוקפת פקקים בגישה למרכז תל אביב, כך שהציבור יוכל להשאיר את הרכב הפרטי בחניון מחוץ לעיר, ולהיכנס למטרופולין ת״א בשאטל חינם, תחבורה ציבורית מהירה, או נסיעה שיתופית. כל זאת, במטרה להקל על בעיות גודש התנועה במטרופולין ת״א ככלל ובעורקי התנועה הראשיים בגוש דן בפרט״.
הפרויקט החדש נועד לתת לציבור הנוהגים ברכב הפרטי אלטרנטיבה יעילה ונוחה לעמידה היומיומית בפקק. החניונים החדשים יספקו חניה לאלפי כלי רכב, בשני חניוני חנה-וסע משולבים במרכזי תחבורה בראשון לציון (כ-4,000 מקומות חנייה) ובשפיים (כ-7,000 מקומות חנייה). כמו כן, הפרויקט יספק מערך היסעים ללא תשלום של כ-10 קווים למוקדי תעסוקה מרכזיים במטרופולין תל אביב.
בנוסף יכלול הפרויקט תפעול של מערך נתיבים מהירים לאורך כביש 2 (כביש החוף) וכביש 20 (נתיבי איילון) מכביש 57 ועד ראשון לציון - דרומה וצפונה, באורך מצטבר של כ-75 ק״מ. בנוסף, יכלול הפרויקט את הקמת כביש 541 ממחלף שפיים ועד רעננה באורך של כ-3 קילומטרים.
הנתיבים המהירים יתווספו לנתיבים הקיימים, ולא יילקחו מתוך נתיבים קיימים, כאשר חברת נתיבי איילון תרחיב במהלך השנים הקרובות את הכבישים ותתאימם לנתיבים המהירים. הנתיבים המהירים יוגדרו כנתיבים ייעודיים לשימוש תחבורה ציבורית ולרכבים בהם 3 נוסעים ומעלה, כאשר נסיעה של רכבים פרטיים (בהם 1-2 נוסעים), תתאפשר אך ורק במידה והנתיב יהיה פנוי. כך, יקדם הפרויקט תחבורה ציבורית יעילה, תוך עידוד נסיעות משותפות למוקדי הביקוש בת״א.