מש׳ התחבורה: התקדמות בהטמעת טכוגרף דיגיטלי במשאיות ואוטובוסים חדשים

הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את התיקון לתקנות התעבורה, המאפשר פיקוח ואכיפה על פעילות הנהג והרכב באוטובוסים ומשאיות מעל 8 טון, באמצעות הנפקת המידע שנאגר בטכוגרף. מנכ״ל משרד התחבורה אישר התקשרות עם ספק טכנולוגיה להטמעת מכשירי טכוגרף דיגיטליים


13:54 ,02.07.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

צעד חשוב בדרך להצטרפות ישראל למדינות המתקדמות המשתמשות בטכוגרף הדיגיטלי להגברת הבטיחות בדרכים. הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את התיקון לתקנות התעבורה, המאפשר פיקוח ואכיפה על פעילות הנהג והרכב באוטובוסים ומשאיות מעל 8 טון, באמצעות הנפקת המידע שנאגר בטכוגרף.

 

הטכוגרף הדיגיטלי רושם בזמן אמת את נתוני הנסיעה והעצירה של הרכב, ומתעד אותם במרכז פיקוח של מנהל צי הרכב או במאגר נתונים. המידע נשמר באופן מאובטח שאינו מאפשר שינויים, ומשמש לבקרה, מעקב ואכיפה.

 

שרת התחבורה מירי רגב: ״העברנו משוכה נוספת בדרך להטמעת הטכוגרף הדיגיטלי בכלי רכב כבדים ואוטובוסים בישראל. הטכוגרף הוא רכיב בטיחות משמעותי, אך לצערי הטמעתו התעכבה במשך שנים ארוכות. כבר בקדנציה הקודמת שלי במשרד, שמתי לי למטרה לקדם טכנולוגיות מתקדמות שיביאו לשיפור הבטיחות בדרכים. הטכוגרף הדיגיטלי הוא בשורה משמעותית לנהגים המקצועיים, הנוהגים ברכב כבד ונמצאים שעות ארוכות על הכביש. התקנות החדשות יפחיתו את מעורבותם של כלי רכב כבדים בתאונות דרכים, וישפרו את הבטיחות בדרכים״.

 

בחודש נובמבר האחרון אישר מנכ״ל משרד התחבורה משה בן זקן התקשרות עם ספק טכנולוגיה  להטמעת מכשירי טכוגרף דיגיטליים בכל משאית ואוטובוס חדשים העולים על כבישי הארץ. ההסכם שנחתם בין משרד התחבורה לבין חברת NESS E.S כולל שירותי תפעול, ייצור והפצת כרטיסים חכמים, והקמת מערכת מחשוב הנדרשת להטמעת והפעלת מערכת הטכוגרף הדיגיטלי, ומספק מעטפת טכנולוגית תומכת להטמעת הציוד המתקדם.

 

החקיקה החדשה תאפשר למדינת ישראל להצטרף להסכם AETR של האיחוד האירופי. מעתה ניתן יהיה להאיץ את תהליך החלפת מכשירי הטכוגרף האנלוגי שייצורם הופסק בטכוגרף הדיגיטלי שיאפשר לנהגים, למעסיקיהם ולגורמי האכיפה לצפות באופן פשוט ונגיש בנתוני הנסיעה, ויחליף את המכשירים האנלוגיים המיושנים, שתעדו את הנתונים על גבי דיסקיות.

 

משרד התחבורה גיבש תכנית מקיפה להטמעת הטכוגרף הדיגיטלי במשאיות ובאוטובוסים, הכוללת חתימה על אמנה בין ישראל לאיחוד האירופי, כמתחייב מהתקינה האירופית, ותיקוני חקיקה לאכיפה באמצעים דיגיטליים מתקדמים ואמינים.

 

התקנות, המתבססות על התקינה האירופית, יתרמו לייעול ושדרוג הפיקוח על נהגים מקצועיים וציי רכב. בנוסף, נערך המשרד לקביעת דרישות למכללות להכשרת נהגים מקצועיים, גופי הפיקוח ומעבדות לתיקון וכיול מכשירי טכוגרף.

 

התקינה נועדה ליצור מערך אחיד של פיקוח, בקרה ואכיפה על נהגים מקצועיים בכלי רכב כבדים, באמצעות הטכוגרף הדיגיטלי. מערך הפיקוח נועד לוודא כי הנהגים והמעסיקים מקפידים על דרישות החוק, בכל הנוגע לשעות העבודה והמנוחה. צעד זה חיוני במיוחד לבטיחות בדרכים, עקב מקרים שבהם נהגים נאלצו לעבוד שעות ארוכות ללא הפסקות מנוחה כנדרש בחוק דבר המסכן את כל משתמשי הדרך.

 

רפורמת הבטיחות מתבססת על מערכת חדשנית של משרד התחבורה, המייצרת צופן מייצרת ומנפיקה כרטיסים חכמים להפעלת הטכוגרף הדיגיטלי, המחליף את הטכוגרף האנלוגי הקיים. בנוסף, המערכת מאפשרת את התאמת חישוב שעות הנסיעה והמנוחה לחוק הישראלי, ונותנת מענה לדיווח מקוון נגיש ואמין.