משרד התחבורה: הסכמות להקמת מסילה רביעית באיילון

הקמת המסילה, לצד תהליכי פיתוח נוספים, תאפשר הרחבה משמעותית של תנועת הרכבות הארצית, ותגדיל באופן ניכר את היקף השירות הרכבתי ואת תדירות הרכבות לטובת ציבור. שרת התחבורה מיכאלי: הבהרתי למנכ״לי החברות שהדרישה והציפיה היא שהפרוייקט יקודם בהקדם האפשרי בלי תקלות


11:57 ,07.02.2022 מאת: מערכת פורט2פורט

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח״כ מרב מיכאלי הובילה להסכמות בין חברת הרכבת וחברת נתיבי ישראל על הקמת המסילה הרביעית באיילון

 

בפגישה משותפת למנכ״לי החברות שיזמה השרה, אישרו מנכ״ל הרכבת, מיכה מייקסנר ומנכ"ל נת״י, ניסים פרץ את ההסכמות על חלוקת תחומי האחריות בפרוייקט המסילה הרביעית.

 

מיזם המסילה הרביעית בפרוזדור איילון הינו פרוייקט דגל משמעותי ומורכב שמקדם משרד התחבורה. הקמת המסילה, לצד תהליכי פיתוח נוספים, תאפשר הרחבה משמעותית של תנועת הרכבות הארצית, תגדיל באופן ניכר את היקף השירות הרכבתי ואת תדירות הרכבות לטובת ציבור הנוסעות והנוסעים ותשדרג את חיבור יישובי הפריפריה למרכזי המטרופולינים.

 

במספר החלטות עבר שהתקבלו אודות הפרוייקט שונו מרכיבי האחריות לביצוע הפרוייקט בין החברות, כאשר השינוי המשמעותי האחרון בוצע בחודש יוני 2021, בו הסכימו כל הצדדים על חלוקה גאוגרפית, ששינתה החלטה קודמת שהגדירה חלוקה מקצועית (׳תשתית בטון׳ מול ׳פרוייקט רכבתי׳).

 

במהלך החודשים האחרונים התגלו בעיות במימוש הפרוייקט בשיטה זו, ועלה בעוצמה הצורך בתיאום ובקרה הדוקה יותר של משרד התחבורה על החברות המבצעות.

 

על מנת לבחון פתרונות, הטילה מנכ״לית משרד התחבורה, מיכל פרנק על המשנה למנכ״לית, עילם שגיא, להוביל תהליך בחינה מקצועי, שכלל מספר רב של דיוני עומק עם כלל הגורמים הרלוונטיים במשרד התחבורה ובחברות הממשלתיות, סיורים והתייעצויות. השיקולים העיקריים שעמדו לנגד עיני צוות הבחינה היו מימוש הפרוייקט בלו״ז המהיר האפשרי, מיצוי מקצוענות והתמחויות החברות המנהלות והפחתת סיכונים בטיחותיים ככל האפשר.

 

אלו עיקרי המתווה שנבחר:

 

- כבסיס למימוש תישמר החלוקה הגיאוגרפית. עם זאת, באזור הקמת המחלף המסילתי מדרום לגשר קיבוץ גלויות, תבוצע פעילות מתואמת בבקרה צמודה תוך מיקוד מקצועי של חברת נתיבי ישראל בהקמת המחלף, תוך תכנון וביצוע תכנית מעודכנת מדורגת של נת״י כך שהקמת המחלף באזור הנחל תותנע מיידית, והאזורים המורכבים (באזור מחלף קיבוץ גלויות ומעל תוואי המסילות החדשות בעיקול תוואי הנחל מזרחה) יתוכננו מחדש תחת בקרה הדוקה של חברת רכבת ישראל מתוך הבנתה את מורכבות העבודות בקרבת המסילה.

 

- בהתאם, רכבת ישראל תוגדר כגורם האחראי על ביצוע הפרוייקט המורכב של חיבור המסילות הפעילות באזור המחלף המסילתי, ועל מתקנים הקשורים למסילה בחלק זה כמו תקשורת, שו״ב, חשמל מעברים והקמת גישה תפעולית למסילה ועוד.

 

- חברת נת״י תמשיך להוביל את כלל פעילויות הניקוז המורכבות בנחל האיילון ובמעלה הנחל.

 

הצלחת הפרוייקט תלויה בראש ובראשונה בתאום ושת״פ הדוק ופורה בין שתי החברות. הפרוייקט הוגדר כפרוייקט בעדיפות לאומית, ויבוקר בוועדת היגוי שתתכנס אחת לחודשיים בראשות המשנה למנכ״לית משרד התחבורה.

 

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח״כ מרב מיכאלי: הסעת המונים היא העתיד שלנו ולכן ההשקעה בה חייבת להיות מאמץ משותף לכל חברות הביצוע ובפיקוח הדוק של המשרד. אני שמחה שהצלחתי להוביל להסכמות בין חברת רכבת ישראל וחברת נתיבי ישראל, והבהרתי למנכ״לי החברות שהדרישה והציפיה היא שהפרוייקט יקודם בהקדם האפשרי בלי תקלות וללא עיכובים. הציבור הישראלי זקוק למסילה הרביעית ואני עושה הכל כדי שתהליך ההקמה שלה יחל בהקדם האפשרי ובתיאום מקסימלי״.

 

המשנה למנכ״לית משרד התחבורה, אל״מ (מיל׳) עילם שגיא: ״שמחתי לעמוד בראש ועדה מקצועית זו, להכיר מקרוב את איכותם ומחויבותם של אנשי ונשות החברות המבצעות. אחרי הכרות עמוקה עם פרטי הפרוייקט, אני מאמין שהתגברנו על מהמורה משמעותית בשלב התכנון, ועכשיו ניגשים למבחן הביצוע, תוך עמידה ביעדי הלו״ז והתקציב״.

 

נציין כי ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, התנגד נמרצות להקמת מסילה רביעית באיילון וטען כי ראשית כל יש לטפל בנושא ניקוז מי נחל האיילון אל הים על מנת שהאיילון לא יעלה על גדותיו.