מנכ״ל מועצת המובילים בכנסת: העתיד בחשמל ולא בגז

מנכ״ל מועצת המובילים, הסביר במסגרת ישיבה מיוחדת בוועדת הכלכלה כי ענף ההובלה בישראל לא ישקיע בגז טבעי. ״תדלוק צריך להיות דבר טריוויאלי ולא אופרציה שלמה המצריכה כי המשאית תיסע בתוואי לפי הזמינות של התחנה״. הוסיף: אף יזם לא יקים תשתית גז כשהחשמל מגיע עוד חמש


14:26 ,22.11.2020 מאת: מערכת פורט2פורט

דוד כוכבא, מנכ״ל מועצת המובילים, השתתף בישיבת ועדת הכלכלה לישיבה מיוחדת שעסקה בפיתוח תשתיות חלוקת גז טבעי. הישיבה התקיימה על רקע הרפורמה שאישרה ועדת הכלכלה לפני חמש שנים, ואשר נועדה להסיר חסמים בירוקרטיים שגרמו לעיכובים של שנים בחיבור המשק לרשת הגז הטבעי. היו״ר מרגי אמר בפתח הדיון כי ברצונו לבחון את הקשיים בחיבור לרשת הגז הטבעי ואי העמידה בציפיות.

 

דוד כוכבא, מנכ״ל מועצת המובילים, הסביר במסגרת הישיבה המיוחדת כי ענף ההובלה בישראל לא ישקיע בגז טבעי. לדבריו, התדלוק בגז טבעי בחיפה הינו כישלון, וזאת משום ש״תדלוק צריך להיות דבר טריוויאלי ולא אופרציה שלמה המצריכה כי המשאית תיסע בתוואי לפי הזמינות של התחנה״. כוכבא הסביר כי המשאיות בחיפה מתדלקות כיום בעזרת משאית תדלוק שמביאה גז טבעי דחוס מאשדוד לחיפה על מנת לתדלק את המשאיות בחיפה. ״המשאיות מתדלקות מול הטנקר, וזה מזכיר לי את ימי תש״ח העליזים או הלא עליזים״, ציין כוכבא.

 

״אנחנו מדברים כבעלי חברות ובוחנים את הנושא הזה לפי שני פרמטרים מרכזיים: אחד, - הטכנולוגיה . חברות ההובלה – אנחנו קונים את המשאיות – כמאה אלף משאיות כבדות ובינוניות – אנחנו רואים את המגמה ברכישה וכולם מדברים על משאיות עם מנוע חשמלי כמנוע העתיד, לצד, מנוע יורו6 ויורו7, שאגב, רמת הזיהום שלו דומה לזיהום של מנוע גז טבעי. ולכן, כאשר העתיד לא הולך לגז אין ספק שחברה מסחרית לא תקנה משאית על גז כי בסופו של דבר לא יהיה לה למי למכור אותו״.

 

כוכבא הדגיש כי שוק ההובלה בישראל אינו מסובסד, והוסיף כי מאז שרעיון הגז הטבעי ״תפס״ באוצר והיתה חשיבה שיהיה מעבר מאסיבי לגז טבעי, הועלה הבלו על הסולר, דבר שלמעשה הוביל לשחיקת ההישבון, ובעצם העמיס על חברות ההובלה מס נוסף על שימוש בסולר.  

 

כוכבא ציין כי לא ניתן לקיים תוואי נסיעה של משאית ללא זמינות של תחנות תדלוק בגז לאורך הדרך, וביקש לקבל תשובות. לדבריו, שימוש בגז טבעי מגביל את המשאית לטווח נסיעה של 200 קילומטר בלבד. הוא הדגיש כי בשוק לא קיימים כיום מנועים דואלים כמו במכוניות היברידיות בהן ניתן לקבל תמיכה ממנוע עזר חשמל או בנזין, וכי משאית הפועלת על מנוע גז פועלת על גז בלבד. לדבריו, אם משאית של גז טבעי נתקעת ללא גז באמצע הדרך יש לשלוח משאית עם גז טבעי דחוס לחלץ אותה. ״ככה לא מתנהלת חברה עסקית״, הוא הדגיש.

 

לדברי דוד כוכבא, יש כיום שתי תחנות זמינות לתדלוק בגז: פי גלילות באשדוד ובאלון תבור. שתיהן, לדבריו, תחנות שנמצאות במתחמים סגורים שאינן מאפשרות הגעה תדלוק ונסיעה אלא דורשות תיאום מראש ובירוקרטיה כובלת. חברה עסקית, חזר והדגיש כוכבא, אינה יכולה להתנהל כך.

 

לדבריו, החשמל הוא באופק ומומחים טוענים שזה ייקח בין 5 ל-10 שנים. ״אני שואל, איזה יזם יקים תחנה או ימשוך תשתית של גז טבעי כשהוא יודע שבעוד עשר שנים העסק שלו נסגר? הוא כבר לא עושה את זה היום. מדברים כבר שנתיים על הקמה של 37 תחנות לתדלוק בגז? כמה תחנות הוקמו בפועל?״, תהה כוכבא.

 

בהמשך הישיבה מחו מנהלי חברות חלוקת הגז הטבעי ומפעלי התעשייה על הסחבת בחיבור לרשת: ״שחררו אותנו ותנו לעבוד״, ביקשו. יו״ר ועדת הכלכלה מרגי הדגיש: משרד האנרגיה צריך למנות פרויקטוור לנושא.