יו״ר ועדת הכלכלה: עדיין איני מבין מהו תפקידו של קצין הבטיחות

בשבוע שעבר דנה ועדת הכלכלה של הכנסת בתפקידו של קצין הבטיחות ושיטת העסקתו. גבי בן הרוש: חסרים מאות קציני בטיחות, במסקנות הוועדות יש את כל התשובות עוד לפני התקנות


10:08 ,21.10.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

יו״ר ועדת הכלכלה, ח״כ איתן כבל: יש כאן שני מעגלי התייחסות, האחד ואני אומר את זה גם למדינה, עד לרגע זה אינני יודע להבחין עד הפרט האחרון מהו תפקידו של קצין הבטיחות, נכון להיום אם אני רוצה לבדוק מהו באמת קצין בטיחות ומה תפקידו, מבלי להמעיט באף אחד, בעולם התוכן המתקיים בחקיקה הקיימת, זה עולם תוכן אחר לגמרי. אני מקווה שהתוספות והתיקונים שכבר הכנסנו, נתנו צעד משמעותי כי אני חייב ליצוק תוכן כדי שנדע מהו קצין הבטיחות ומהם באמת תפקידיו. נקודה שנייה שמטרידה פה את שני הצדדים, כל אחד על פי תפיסת עולמו, זוהי שיטת ההעסקה, היא הסיפור שבגינו החל כל המהלך הזה. וזהו גם הנושא שמונח בפני בג״צ. הגיעה העת לעלות מדרגה בעניין הזה, אני רוצה לשמוע את עמדת משרד התחבורה לגבי שיטת ההעסקה״.

 

קרן טרנר, מנכ״לית משרד התחבורה: נושא קציני הבטיחות הוא נושא מורכב. היבטים רבים  מוסדרים כיום בנהלים, והגיע הזמן שהחקיקה הזאת, שמונחת על שולחן הוועדה, תיתן יותר בהירות לקציני הבטיחות, לאוכפים ולחברות, מהן התפקידים הסמכות והאחריות של קצין הבטיחות״.

 

לעניין ההעסקה עצמה התייחסה טרנר ואמרה: ״המדינה צריכה להיזהר מאוד כאשר היא מגבילה צורות העסקה. יש מקום גם למשרדים עצמאיים, גם ולקציני בטיחות עצמאיים ולקציני בטיחות במשרדים ייעודיים וגם לשכירים. גורמי המקצוע ניסו לאזן בין הדברים, אז שלושה ימי העסקה זה כבר נחשב מעל חצי משרה וזה יחסי עובד - מעביד ובשאר המקרים יהיה ניתן להעסיק משרד עצמאי. אני חושבת שזה מאזן בין הדברים. אף חלופה היא לא מושלמת, יש יתרונות וחסרונות ובאופן מובנה יש בעיה עם קצין הבטיחות, במעמד שלו מול בעלי המפעל, גם אם הוא שכיר וגם אם הוא עצמאי אפשר לפטר אותו.

 

״אנו נצטרך להשלים את המהלך בחקיקה שנוגעת למשרדים, להסדיר טוב יותר את הפיקוח שלנו על משרדים אלה כדי לוודא שרמת המחויבות שלהם לא פחותה מזה של קצין בטיחות שכיר. ניסינו להתייחס גם לנטל הרגולטורי על החברות שצריכות להעסיק את הקצינים האלה, במיוחד חברות עם רכבים פרטיים שלא מבינות את הצורך בהעסקת קצין בטיחות, אז שינינו את החובות כך שלמשל קצין בטיחות שכיר יהיה על יותר רכבים. החקיקה לא מושלמת, יש לה יתרונות וחסרונות, אבל זה מביא לידי איזון את העניין באופן ההעסקה ובדרישות מתי יש להעסיק קצין בטיחות״.

 

טרנר ציינה כי ״אנחנו נעביר נתונים לוועדת הכלכלה שיגבו את החקיקה שתקבע מעל איזה היקף עבודה יש להעסיק פרילנסר ומעל איזה היקף יש להעסיק עצמאי״.

 

גבי בן הרוש, יו״ר מועצת המובילים: ״אני זה שנותן דין וחשבון יום יום למעסיקים, לא משנה אם בחשבונית או בתלוש שכר. משנת 2003 אני עוסק בנושא הזה של קציני הבטיחות. גם חברת אוטובוסים או משאיות שמחר אין לה קצין בטיחות, הכתובת היא מועצת המובילים. הייתי ממקימי ועדת סגיס, עשינו עבודה במשך שנים על פי בקשת משרד התחבורה, השתתפתי בוועדות שעסקו בשאלה של קצין בטיחות עצמאי או שכיר, השתתפתי בוועדות חקירה של תאונות, יש שם מסקנות, היה צריך לבוא לפה עם נייר עמדה אחד ולקבל החלטות על סמך הוועדות האלה. אם אני צולל לתקנות האלה, אז גם אם תעבירו אותן אין להן משמעות, הן לא תורמות לבטיחות. יתרה מזו, חסרים מאות קציני בטיחות, איזו תשובה אתן מחר למנהל חברה? להפעיל אותה או לא להפעיל אותה? מגדילים את תחומי האחריות  של קצין הבטיחות כשגם כך יש חוסר. במסקנות הוועדות יש את כל התשובות עוד לפני התקנות״.

 

בן הרוש פנה למשרד התחבורה וביקש: ״שעות עבודה, תקנה 168, הגיע הזמן לתקן אותה כמו שהחליט בג״צ כבר בשנת 1999, כל אחד מפרש אותה אחרת.

 

כבל סיכם את הנושא באומרו: ״נמשיך לעבור על התקנות בעניין תפקידי קצין הבטיחות, תביאו לדיונים הבאים את כל הבדיקות והנתונים שלכם. לגבי הסיפור של העסקה ישירה או לא, זה יהיה החלק השני שבו אנו נדון. אם יש לרלב״ד נתונים מעודכנים בנושא נשמח לקבל אותם״.