חברות התשתית של משרד התחבורה יעבדו לפי סטנדרטים חדשים

במסגרת המלצות שגיבשו משרדי האוצר, התחבורה ורשות החברות מתבקשות מעתה חברות התשתית של משרד התחבורה לצמצם גובה הערבויות המבוקשות, לצמצם משמעותית את השימוש בעיכבון, לקבוע קווים מנחים אחידים לתנאי סף פיננסיים ומקצועיים לפרויקטים ועוד


10:45 ,16.04.2019 מאת: מערכת פורט2פורט

במכתב משותף שהוציאו אתמול החשב הכללי במשרד האוצר, מנהל רשות החברות הממשלתיות ומנכ״לית משרד התחבורה, התבקשו חברות התשתית של משרד התחבורה (נתיבי ישראל, חוצה ישראל, רכבת ישראל, נת״ע, נתיבי איילון, מוריה ויפה נוף) ליישר קו במספר רחב של נושאי ליבה בתחום החוזים והמכרזים, על מנת ליצור סטנדרטיזציה בין חברות התשתית ובכך לשפר בצורה משמעותית את יכולת הביצוע בענף.

 

המכתב יצא לאחר בחינה מעמיקה של צוותים מקצועיים ממשרדי האוצר והתחבורה בשיתוף התאחדות בוני הארץ וחברות התשתית, שבמסגרתה גובשה רשימת המלצות מקצועיות שאותן החברות מתבקשות ליישם עד ל-1.6.2019.

 

אני מברך על פרסום ההמלצות. מדובר בצעד מהותי וחשוב שצפוי לייעל בצורה משמעותית את יכולת הביצוע בענף התשתיות התחבורתיות. חוסר האחידות מקשה על הליך הגשת ההצעות למכרז ועל עבודת הקבלנים מול חברות תשתית שונות ויכולתם להיערך למכרזים עתידיים

רוני חזקיהו, החשב הכללי במשרד האוצר

 

בין ההמלצות שגובשו - צמצום גובה הערבויות המבוקשות (מכרז, ביצוע וטיב), צמצום משמעותי של שימוש בעיכבון, קביעת קווים מנחים אחידים לתנאי סף פיננסיים ומקצועיים לפרויקטים, קיצור תנאי התשלום לקבלנים ולספקים ולקיחת סיכוני ההצמדות למדדים באופן מלא על ידי המדינה.

 

הליך הסטנדרטיזציה בוצע לאור הגידול המשמעותי בהיקפי השקעה בתשתיות תחבורתיות וכחלק מתכנית ״תשתיות 2030״ אשר מוביל החשב הכללי באוצר, מר רוני חזקיהו, בשיתוף עם הממונה על התקציבים ומנכ״לי המשרדים אנרגיה ותחבורה. במסגרת התכנית מופו האתגרים המרכזיים העומדים בפני חברות התשתית והקבלנים המבצעים ובוצעה חשיבה משותפת על פתרונות אפשריים. סטנדרטיזציה של החוזים והמכרזים צפויה להגביר משמעותית את היעילות בענף הן מצד מזמיני העבודה והן על ידי גופי הביצוע, לצמצם הליכים משפטיים, להגביר את הוודאות והתחרות בענף ולהביא להוזלה במחירי הפרויקטים.

 

הליך הסטנדרטיזציה יסייע בצורה משמעותית לעמידה באתגרים אלו, לקיצור לוחות הזמנים לפרויקטים ולחסכון רב במשאבים 

קרן טרנר, מנכ״לית משרד התחבורה

 

בנוסף, נערכו לאחרונה בדיקות של מכרזים ועבודת וועדת המכרזים בחברות הממשלתיות, על ידי רשות החברות הממשלתיות.

 

החשב הכללי, רוני חזקיהו: ״אני מברך על פרסום ההמלצות. מדובר בצעד מהותי וחשוב שצפוי לייעל בצורה משמעותית את יכולת הביצוע בענף התשתיות התחבורתיות. חוסר האחידות מקשה על הליך הגשת ההצעות למכרז ועל עבודת הקבלנים מול חברות תשתית שונות ויכולתם להיערך למכרזים עתידיים. בנוסף, האחדה זו תפשט את הליכי הכנת המכרז וניהול ההתקשרויות ובכך תביא לחסכון במשאבים ולהגברת התחרות בענף, דבר שלבסוף גם יתגלגל לחסכון בתקציב המדינה״.

 

מנכ״לית משרד התחבורה, קרן טרנר: ״לחברות התשתית של משרד התחבורה ולחברות הביצוע הקבלניות אתגרים הולכים וגוברים עם מימוש תכניות המשרד להגדלת ההשקעה בתשתיות. הליך הסטנדרטיזציה יסייע בצורה משמעותית לעמידה באתגרים אלו, לקיצור לוחות הזמנים לפרויקטים ולחסכון רב במשאבים״.

 

מנהל רשות החברות, ינקי קוינט: ״החברות הממשלתיות בענף התחבורה נמצאות בחזית העשייה ואמונות על פרויקטים בעלי חשיבות אסטרטגית ולאומית למדינת ישראל. אנו פועלים בשיתוף עם עמיתנו להקניית כלים משמעותיים לחיזוק החברות וייעול ההליכים בהן״.