ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הרפורמה בענף הרכב

הצעת החוק כוללת למעלה מ-200 סעיפים שנועדו לטפל בכל ענף הרכב; אושרו סעיפים שיאפשרו למשרד התחבורה לשלול רישיון של יבואנים שיפגעו בתחרות


11:17 ,29.03.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכלכלה של הכנסת השלימה את ההכנה לקריאה שנייה ושלישית של הצעת החוק הממשלתית לרישוי שירותים לרכב, שנועדה לקדם את התחרות בענף ולהוזיל את מחירי המכוניות החדשות והחלפים.

 

הדיון סיים הליך שנפרש על פני עשרות דיונים בהצעה החוק, הכוללת יותר מ-200 סעיפים, במסגרתו השקיעה הוועדה מאות שעות, על מנת לאפשר לרפורמה לצאת לדרך.

 

יו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל אמר בדיון, כי פתיחת התחרות בענף כולו היא הבסיס של החוק המהפכני: "הלכנו רחוק יותר ממה שנעשה בכנסת הקודמת ואפילו ממה שביקש משרד התחבורה, כי מה שעמד כנר לרגלינו זה הגברת התחרות שמטרתה בסוף היא הוזלות המחירים לציבור".

 

כבל הבהיר כי בכוונתו להביא את הצעת החוק להצבעה במליאה כבר בפתיחת כנס הקיץ.

 

שר התחבורה ישראל כץ שנכך בדיון אמר: "זה החוק הצרכני החשוב ביותר בשנים האחרונות וחברי הכנסת דאגו לציבור ללא שום משוא פנים. אני אומר גם ליבואנים, שמרגישים שהתחרות תהיה לעומתם, שהיא תטיב עם האזרח וגם איתם. ענף טוב יותר וזול יותר יגרום לאנשים להשתמש בו יותר".

 

הרפורמה נועדה להסדיר שורה של שירותים ועיסוקים בענף הרכב, בהם יבוא רכב על ידי סוגי היבואנים השונים, בהם יבואנים ישירים, עקיפים וזעירים. בתחום זה הסירה הוועדה חסמים שמנעו התפתחות יבוא עקיף בכך שחייבה את היבואנים הישירים לטפל ברכבים מהיבוא העקיף וקבעה מנגנון שאפשר גם מתן אחריות וטיפול בקריאות תיקון של הרכבים מהיבוא העקיף. עוד הוסדרו העיסוקים בסחר ברכב חדש ומשומש, יבוא וסחר במוצרי תעבורה, שמאות רכב ועוד.

 

הוועדה אף טיפולה בהסדרת ענף המוסכים ויבוא החלפים, על מנת להוזיל גם את הטיפול ברכבים. במסגרת זאת נקבע, בין היתר, כי המוסכים יחויבו לתת הצעת מחיר לפני הטיפול ברכב וכן להציע ללקוחות מגוון של חלפים – מקוריים, תחליפיים ומשומשים. כמו כן אישרה הוועדה פרק שלם שעסק בעיצומים כספיים, ובו נקבע כי יבואנים שיפרו את ההוראות המרכזיות בחוק צפויים לקנס של עד מיליון שקל לכל הפרה.

 

בדיון עסקה הוועדה במספר סעיפים מרכזיים נוספים בהצעה, בהם הסעיף המחייב יבואנים עקיפים לשמור מסמכים.

 

מנכ"ל קשת ליס, רון מלכה, טען כי הסעיף המחייב לשמור את כל החשבוניות ותעודות המשלוח של הרכב עד לשלב אחד לפני הרכישה מהיצרן הוא בלתי אפשרי: "אם הסעיף יישאר כפי שהוא לא יהיה יבוא מאירופה. צריך להגביל את מה שהמכס יכול לדרוש, אני יודע לתת את החשבונית של הסוכן שרכשתי ממנו ואת החשבונית של זה שלפניו", אמר.

 

נציג המכס, דני דרגוצקי, אמר מנגד כי הסעיף מבטיח שמקורות היבוא יהיו מהימנים ושהמסמכים שיוגשו למדינה יהיו מהימנים.

 

היועץ המשפטי של איגוד יבואני הרכב, עו"ד אהוד שניידר, טען מנגד כי ניתן לייבא רכבים מאירופה וכבר היום קיים יבוא מקביל שכזה. היו"ר כבל דחה את הטענה של שניידר והגיב בציניות. "עכשיו אתה מודיע לי שיש יבוא מקביל והכל בסדר? אחרי שהשקענו מאות שעות בחוק הזה", תהה ח"כ כבל. הוא הוסיף כי "זאת ליבת החוק וצריך למצוא את האיזון בין בקשת המכס לבין הטענה של מי שאמור להיות בחזית של היבוא העקיף".

 

שר התחבורה כץ אמר כי המשרד קובע את הנורמות והחובות ורשות המסים צריכה לפעול לאכיפה במסגרתם. "סייענו לרשות המסים לתפוס את מי שפועל שלא כדין, אבל אם הסעיף מגביל את התחרות צריך לשנותו", אמר. הוא העריך כי לאחר שיאושר החוק היבואנים הישירים הפועלים כיום יתחרו אחד נגד השני על הדגמים של המתחרים. "זה מה שקרה בתעופה וזה מה שישביח את התחרות", אמר השר.

 

ח"כ דוד ביטן הציע כי היבואנים העקיפים ישמרו את המסמכים ככל שהם יכולים להשיגם במאמץ סביר והוועדה אישרה את הצעתו. עוד אושר כי לשר התחבורה תהיה סמכות לקבוע בתקנות, בהתייעצות עם שר האוצר ובאישור ועדת הכלכלה, מקרים שבהם יבואן עקיף יצורך לשמור מסמכים המאפשרים מעקב אחר הבעלות ברכב רק עד לגורם שעל שמו נרשם הרכב במדינת חוץ.

 

עוד אושר הסעיף המאפשר להתלות רישיון, לבטלו או לא לחדשו למי שהממונה על ההגבלים העסקיים קבע כי הוא צד להסדר כובל או שהוא בעל מונופול שניצל לרעה את מעמדו בשוק ופעל באופן שנוגד את התחרות. עם זאת, לפני הגבלת שכזאת יצטרך המנהל במשרד התחבורה לשקול את חומרתה של ההתנהגות ונסיבותיה, ולא יעשה שימוש בסמכותו אם נוכח שבעל הרישיון חדל מההתנהגות האמורה.

 

עו"ד שניידר טען כי מדובר בסעיף חסר תקדים בחקיקה הישראלית. "אין שום חוק אחר שבו ניתן לשלול רישיון בשל מקרים כאלה, אפילו לבנקים ולחברות הביטחון שביצעו עבירות והורשעו לא נשלל מהן הרישיון. מה מיוחד כל כך בשוק הרכב שצריך את זה", שאל עו"ד שניידר. מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, אמר כי "אולי צריך לעשות את זה גם בבנקים" והיו"ר כבל הוסיף ותהה: "מה הבעיה להתנהג כחוק".

 

סעיף נוסף שנועד לטפל בהגברת התחרות ואושר מאפשר להחיל את חוק הריכוזיות ולשקול שיקולי תחרות במתן רישיון לעיסוק בענף יבוא הרכב. המשמעות היא כי משרד התחבורה יוכל לשקול שיקולי תחרות גם בחידוש רישיון – אחת לשש שנים. עו"ד שניידר אמר כי בעת הדיונים בחוק הריכוזיות לא הכניסו אליו את ענף הרכב ומתן הרישיונות בו. "אנחנו לא שומעים ממשרד התחבורה למה צריך להחיל את חוק הריכוזיות על ענף הרכב", אמר. מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, אמר מנגד כי משרד התחבורה דווקא רצה להכניס את הענף לחוק הריכוזיות.

 

עוד נקבע, כי תחילת החוק תהיה 90 יום מיום פרסומו, וכן נקבע כי פרסומו ברשומות יהיה בתוך 30 ימים מיום אישורו בקריאה שנייה ושלישית בכנסת. עוד נקבע כי השר רשאי לדחות את תחילת החוק או חלקים ממנו לתקופות נוספות של עד 6 חודשים בכל פעם, באישור הוועדה ובתנאי שהדחיות לא יעלו על שנתיים במצטבר.

 

עוד נקבעו הוראות שעה המסדירות את הנעשה בענף בתקופת המעבר – אחת ההוראות קבעה כי עד לסוף 2016 היבואנים הישירים יצטרכו לתת מענה לקריאות תיקון (ריקולים) ואחריות לרכבים שלא הם יבאו רק מאותו הדגם שהם מיבאים, על מנת לתת להם תקופת היערכות, וכבר החל מינואר 2017 הם יצטרכו לתת את השירות לכל הרכבים מאותו תוצר שהם מייבאים – כפי שקבעה הוועדה בדיונים הקודמים.

 

כמו כן, בעקבות התעקשות של היו"ר כבל וח"כ ביטן נקבע כי רשימות השמאים של חברות הביטוח יבוטלו. היו"ר כבל הבהיר כי אם הדבר לא יעשה על ידי המפקחת על הביטוח במשרד האוצר זה יכנס להצעת החוק.