החל מ-1 באפריל 2025, תופחת אגרת הנסיעה בכביש 6 ב-50% עבור כלי רכב כבדים (במשקל מעל 4 טון), בין השעות 03:00-05:30 לפנות בוקר. זאת, במסגרת פרויקט הרחבת המקטע המרכזי של כביש 6, המבוצע בימים אלה על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, באמצעות חברת חוצה ישראל.
לצורך קבלת ההנחה, על הרכב לעבור בשער האגרה הראשון עם עלייתו לכביש בין השעות 03:00-05:30. התמריץ נועד לעודד חברות הובלה ונהגי רכב כבד מעל 4 טון לבצע נסיעות בשעות שבהן הכביש ריק יחסית, וכך להביא להפחתת עומסי התנועה בכביש 6 בשעות השיא.
ההנחה לרכב כבד בשעות המוקדמות משתלבת במגה-פרויקט של הרחבת המקטע המרכזי של כביש 6, שמקדמים משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ואגף החשב הכללי במשרד האוצר, באמצעות חברת חוצה ישראל. הפרויקט כולל הוספת נתיב נסיעה בכל כיוון, בין מחלף קסם למחלף עין תות, באורך כולל של 60 קילומטרים.
במסגרת העבודות יוקם מחלף חדש, מחלף בית נחמיה, תשודרג תאורת הכביש, תוסדר מערכת הניקוז ויבוצע שיקום נופי. עלות הפרויקט נאמדת בכ-4 מיליארד שקלים. המיזם מבוצע במתכונת BOT, והעבודות צפויות להסתיים במהלך שנת 2028.
ההחלטה על הפחתת האגרה, התקבלה לאחר בדיקות מעמיקות של נפחי התנועה בכביש, שהעלו כי בין משתמשי הכביש בשעות הבוקר יש שיעור גבוה של רכב כבד, התורם לעומסי התנועה. מטרת המהלך היא לעודד את בעלי ונהגי המשאיות להתחיל את יום העבודה מוקדם יותר, לפני שעות העומס, ועל ידי כך להקל על גודש התנועה.
כביש 6 הוא עורק התחבורה המרכזי במדינת ישראל, ומשמש כ-260 אלף כלי רכב ביממה. הרחבת כביש 6 צפויה להביא להפחתה משמעותית בגודשי התנועה ולעודד שימוש בתחבורה ציבורית ונסיעה שיתופית בכלי הרכב הפרטיים. הרחבת הכביש צפויה להביא בנוסף להתייעלות ולחיסכון בזמן נסיעה יקר, ותאפשר מתן מענה לביקושים הגבוהים לאורך הכביש.
גבי בן-הרוש, יו״ר מועצת המובילים: ״הגודש בכבישי ישראל הולך ומחמיר מיום ליום, הנהגים שורפים מדי יום 4-5 שעות בפקקים בדרך לעבודה וחזרה. הפחתת אגרת הנסיעה בכביש 6 לרכבים כבדים בשעות הבוקר המוקדמות הוא רעיון מבורך, אבל למה לא ליישם זאת במהלך כל הלילה וכך לעודד את נהגי המשאיות לנצל את התשתיות בלילה?
בנוסף, למה לא ליישם את הרעיון בשאר כבישי המדינה? כאשר דובר על פרויקט ׳לילה טוב׳, הצעתי לפצות את נהגי המשאיות, הנמלים עובדים 24 שעות והפתרון הכי הגיוני לאותן משאיות הוא לצאת ב-4:00 - 3:00 בבוקר, להעמיס מטען ולנסוע לנמלים כי הנמלים עובדים בכל מקרה בשלוש משמרות וכך לפנות את הכבישים. היה לזה תקציב של 6 מיליון שקל, אבל הוא התחיל בצורה עקומה כי הפיילוט בוצע רק בנמל המספנות ולא בכל הנמלים. אם יישמו את ׳לילה טוב׳ בכל נמלי ישראל, לא רק כביש 6 יתפנה במהלך היום מרכבים כבדים, אלא גם יתר כבישי הארץ. הלא רוב אספקת הסחורות מתבצעת באמצעות הצירים המרכזיים בארץ, כך שבמידה ונהג שייסע בשעות 5:30 - 3:00 בבוקר יקבל פיצוי כספי, זה יסייע להפחתת העומסים בשעות השיא״.
שרת התחבורה מירי רגב: ״כביש 6 הוא אחד מעורקי התחבורה החשובים בישראל וציר אורך מרכזי וחיוני המחבר בין המרכז ובין הפריפריה הצפונית והדרומית. הרחבתו תמנע את עומסי התנועה, המונעים מהכביש לפעול בצורה מיטבית, ותאפשר לציבור הנהגים לנסוע בכל המקטעים של הכביש במהירות וברציפות. מבדיקות שערכנו עולה כי הרכב הכבד הוא אחד הגורמים לעומסי התנועה בכביש בשעות השיא, קידמנו את הפחתת האגרה במטרה לעודד הסטה של חלק מנפח התנועה לשעות שבהן הביקוש הוא נמוך״.
מנכ"ל חברת חוצה ישראל, דני שנבך: ״פרויקט הענק להרחבת כביש 6 הנמצא בעבודות בימים אלו, מהווה בשורה של ממש עבור תושבי ישראל. הפחתת האגרה לרכבים כבדים בשעות הבוקר המוקדמות הינה צעד משלים להרחבת הכביש, שמטרתו לייעל את זרימת התנועה ולצמצם את עומסי התנועה בכביש בשעות השיא. הפרויקט, יאפשר מתן מענה לביקושים הגבוהים לאורך עורק התחבורה המרכזי ויקצר את זמני הנסיעה״.