המשרד להגנת הסביבה: הפחתה של כ-30% בפליטת חלקיקי דיזל מציי הרכב הגדולים

החל מ-1 בנובמבר יחול איזור על שימוש ברכבי דיזל מזהמים בכלל הארץ. ישראל דנציגר, מנכ״ל המשרד להגנת הסביבה: ״שמנו תמרור עצור לדיזל מזהם ואנו ממשיכים במהפכת הרכב, לטובת בריאות הציבור״


14:19 ,17.07.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

המשרד להגנת הסביבה פרסם היום דוח מסכם בנושא יישום ההוראות לצמצום זיהום האוויר מציי רכב כבד, בו דירוג הפליטות בשנת 2017 של 46 ציי רכב כבד הגדולים בארץ ובהם חברות תחבורה ציבורית, משאיות חלוקה, איסוף פסולת ושינוע. מדובר בכ-15 אלף כלי רכב כבדים, מתוכם כ-10,000 אוטובוסים וכ-5,000 משאיות, המהווים כ-22% מכלי הרכב הכבדים במדינה. 

 

מהדירוג עולה כי החברה בעלות צי הרכב הכבד המזהם ביותר בישראל לשנת 2017 היא ברמן (98 כלי רכב כבד) וכן כי רוב החברות עמדו בהוראה המחייבת שהוציא המשרד להגנת הסביבה, שלפיה עד ינואר 2018 יופחת ערך היעד לפליטה ממוצעת ל-0.03 גרם חלקיקים לק"מ נסיעה מכלל הצי. יצוין כי נכון להיום, ברמן השיגה יעד זה שנקבע בהוראות.

 

החברות שבדירוג הקודם לשנת 2016 היו המזהמות ביותר - אגד אגודה שיתופית לתחבורה, אגד תעבורה, החברה לפיתוח גוש עציון ושירות לחקלאי - צדוק - הפחיתו משמעותית את זיהום האוויר ועמדו ביעדי המשרד להגנת הסביבה. 

 

בעקבות יישום הוראות המשרד להגנת הסביבה ב-46 חברות ציי הרכב וב-33 ציי משאיות לאיסוף אשפה, צומצמה בתוך שנה פליטת חלקיקי דיזל נשימים ומסרטנים מציי הרכב הגדולים בישראל ב-29%, המהווים הפחתה של כ- 4 טון חלקיקים והפחתה של כ-13 טון מ- 2014, שנת קבלת ההוראות לצמצום הפליטות.  

 

בנוסף, עד סוף שנה החולפת הותקנו 425 מסנני חלקיקים על אוטובוסים ומשאיות ישנים (המהווים כ-20% מכלי הרכב מתקן יורו 3 בציים אלו); ונרכשו או הופעלו 90 כלי רכב כבד בהנעה חלופית.

 

במהלך 2017, חל גידול בשיעור של 27% בכמות תלונות הציבור על פליטת עשן מרכבים שעמד על כ- 1,300, כאשר מרביתן היו מאוטובוסים. כ-1,000 מכלי הרכב טופלו והיתר הושבתו עד לתיקון התקלות. כמו-כן, המשרד פתח בהליכי הטלת עיצומים כספיים על 5 ציי רכב שהפרו את ההוראות.

 

השר להגנת הסביבה, ח״כ זאב אלקין: ״זיהום אוויר מתחבורה הוא אחד מהאיומים המסוכנים ביותר לבריאות הציבור והסביבה במדינת ישראל. בכל שנה מתים במדינת ישראל מוות מוקדם יותר מ-1,000 איש כתוצאה מזיהום האוויר מתחבורה, ולכן, עם כניסתי לתפקיד השר להגנת הסביבה, בחרתי בהתמודדות עם האתגר הזה והצבתי אותו כאחד היעדים המרכזיים של המשרד״.

 

ישראל דנציגר, מנכ״ל המשרד להגנת הסביבה: ״שמנו תמרור עצור לדיזל מזהם ואנו ממשיכים במהפכת הרכב, לטובת בריאות הציבור. נמשיך במלחמה בהפחתת זיהומים וסיכונים ובמאמצינו לתמוך בכלי רכב חשמליים ובקידום הנעה חלופית״.

 

המשרד מחייב כיום את 46 ציי הרכב הכבד הגדולים בישראל ו-33 ציי משאיות לאיסוף אשפה להפחית את זיהום האוויר באמצעות הוראות המחייבות בין היתר הפחתת פליטות חלקיקי הדיזל המסרטנים, איסור על שימוש בכלי רכב מזהמים במיוחד, רכישה הדרגתית של כלי רכב בהנעה חלופית, הכשרת נהגים לנהיגה חסכונית ואקולוגית ומתן מענה על תלונות עשן ודיווח תקופתי לציבור. 

 

ציי רכב כבד הכוללים בעיקר כלי רכב חדשים ונקיים יחסית עומדים כבר היום ביעד הפליטה הנדרש. זאת בשעה שציי רכב מיושנים נדרשים להשקיע ולפעול להפחתת הזיהום על מנת לעמוד בערך היעד לפליטה.

 

בעקבות הצלחת הרגולציה מול ציי הרכב הגדולים, המשרד להגנת הסביבה קבע בתקנות איסור על שימוש ברכבי דיזל מזהמים בכלל הארץ, וזאת החל מ-1.11.18. זאת, במסגרת התוכנית הלאומית של המשרד להפחתת זיהום אוויר מתחבורה. במקביל, המשרד יציע מענקי גריטה בהיקף של עד 22 אלף שקל לרכב, ויסבסד התקנת מסננים מצמצמי זיהום אוויר בהיקף של עד 100% מעלות המסנן.