היום תוצג התכנית הלאומית לחיבור מדינת ישראל ברשת רכבות מהירה

רה״מ נתניהו, שרת התחבורה מירי רגב ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ יכנסו היום בצהריים מסיבת עיתונאים מיוחדת, שבה תוצג התוכנית אשר אמורה ליצור רשת רכבות מהירות שיגיעו למהירות של כ־250 קמ״ש ויקצרו את זמני הנסיעה בין הפריפריה למרכז


13:02 ,30.07.2023 מאת: מערכת פורט2פורט

הממשלה צפויה לאשר היום את עקרונות התוכנית הלאומית לחיבור מדינת ישראל ברשת רכבות מהירה בין הפריפריה למרכז הארץ, כולל קו מהיר מקריית שמונה לאילת.

 

רה״מ נתניהו, שרת התחבורה מירי רגב, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וסגן שר התחבורה אורי מקלב יכנסו היום בצהריים מסיבת עיתונאים מיוחדת, שבה תוצג התוכנית היומרנית, אשר אמורה ליצור רשת רכבות מהירות שיגיעו למהירות של כ־250 קמ"ש ויקצרו דרמטית את זמני הנסיעה בין הפריפריה לאזור המרכז. התוכנית אמורה גם ליצור פתרון חלקי למשבר הדיור הקשה, מאחר שהיא תאפשר לרבים להתגורר הרחק מאזור המרכז ולהגיע במהירות למקומות עבודתם באמצעות רשת הרכבות.

 

על פי עקרונות תוכנית האב, יוקמו צירי מסילות אשר יאפשרו תנועת רכבות מצפון הארץ לדרומה, עד לשנת 2040. התוכנית כוללת, בין היתר, קו רכבת חדש אשר יחבר את קריית שמונה ואצבע הגליל לרשת הרכבות הארצית דרך כרמיאל, רכבת מהירה שתעבור בנמל התעופה בן־גוריון עד לבאר שבע ורכבת מהירה נוספת בין באר שבע לאילת, שתעבור דרך דימונה. התוכנית המורכבת משתלבת בפרויקטים שכבר מצויים בשלבי ביצוע או תכנון מתקדמים, ובהם המסילה המזרחית והמסילה הרביעית על ציר האיילון.

 

משרד התחבורה יקצה לשלב התכנון הראשוני של הפרויקט המורכב סכום של כ־70 מיליון שקל, ובהמשך יתוקצבו הפרויקטים בהתאם לסדר העדיפויות שייקבע. אף שמדובר בפרויקט מורכב ויקר, שעלותו מוערכת בעשרות מיליארדי שקלים, עדיין לא נקבעו המקורות התקציביים ליישומו המלא. במקביל, הממשלה תקים צוות לבחינת הפוטנציאל לתוספת של עשרות אלפי יחידות דיור ושימושים נוספים על תוואי הרכבת מקריית שמונה עד לאילת.

 

תוכנית ״מחברים את ישראל״ כוללת הקמת רשת מסילות רכבת לנוסעים ומטענים, באורך של כ-300 ק״מ, מקריית שמונה ועד אילת. בחלקים מהתוואי יופעלו רכבות מהירות (״רכבת קליע״) במהירות של עד 250 קמ״ש. תאריך היעד להפעלה מלאה של הקו נקבע ל-2035. בתקציב משרד התחבורה שאושר לאחרונה, נכללו הקצאות לקידום תהליך התכנון, והיום אושרה לשלב התכנון תוספת תקציב של 2.5 מיליארד שקל נוספים.

 

 

הפרויקט מתחלק לשלושה מקטעים עיקריים, המצויים בשלבים שונים של תכנון וביצוע. המקטע המרכזי, חדרה עד לוד: פרויקט "המסילה המזרחית", כולל 64 קילומטרים של מסילה כפולה ו-7 תחנות. התוואי מקביל לכביש 6 ועובר בחלקו בתוואי ההיסטורי של המסילה הבריטית. הקו ישמש חלופה למסילת החוף וישרת בין היתר את הערים טירה, כוכב יאיר, ראש העין, אלעד ושוהם. הפרויקט מצוי בשלבי ביצוע מתקדמים וצפוי להיפתח בשנת 2026. 

 

המקטע הצפוני, כרמיאל - קריית שמונה: המשך המסילה הקיימת לכרמיאל עד לגליל העליון וליישובי הצפון, כחלק מרשת המסילות הארצית לנוסעים ולמטענים. המקטע כולל 54 קילומטרים של מסילה כפולה, מתוכם כ-20 קילומטרים במנהרות, ו-3 עד 5 תחנות חדשות. המקטע הצפוני יכלול אפשרות לחידוש החיבור ההיסטורי לרשת הרכבות הירדנית, וממנה למדינות המפרץ, וכך יהווה בסיס לחזון "מסילות השלום" שיחברו בין הים התיכון למפרץ הפרסי וישמשו חלופה יבשתית לשינוע סחורות בין מדינות אסיה לאירופה. התוואי מצוי בשלבי תכנון, הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה צפון (ות"ל) הפקידה את התוכנית להקמת המסילה בין כרמיאל לקריית שמונה.

 

המקטע הדרומי, הרכבת המהירה לאילת: התוואי מתבסס בחלקו על קו המטענים הפועל מדימונה עד צין, ובחלקו על תוואי חדש שטרם נקבע סופית. המורכבות הטופוגרפית של התוואי, הכולל הפרשי גובה משמעותיים בין הנגב לערבה, מחייבת בחינה מעמיקה של חלופות ושל טכנולוגיות. ההיתכנות הכלכלית של הקו תתבסס גם על הובלת מטענים מהים האדום לים התיכון, כחלופה לתעלת סואץ. הקו יתחבר לנמלי התעופה הבינלאומי רמון ולנמל התעופה המשלים (אם יוחלט על הקמתו בנבטים), ולנמל אילת המצוי בצמיחה.


ממשרד התחבורה נמסר עוד כי הקו לאילת מתוכנן לשמש כמסלול מהיר ומשתלם להובלת סחורות מהמזרח לים התיכון ולמדינות אירופה. הקו יהווה חלופה אטרקטיבית לתעלת סואץ העמוסה, אשר הובלת סחורות דרכה מייקרת ומאריכה את זמני ההובלה, ונתונה לסיכונים ולעיכובים כפי שראינו לאחרונה כאשר ספינת מכולות נתקעה בתעלה והשביתה את פעולותיה למספר ימים.

 

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב: ״אני גאה להכריז היום כי עברנו עוד משוכה בדרך למימוש החזון התחבורתי שלי, חיבור ישראל כולה ברשת מסילות מהירות, מהצפון לדרום ומהפריפריה למרכז. פרויקט 'מחברים את ישראל' הולך ומתקדם, והופך מחזון למציאות. אני שמחה כי ראש הממשלה ושר האוצר הבינו את חשיבות הפרויקט ונענו בחיוב לבקשתי להקצות את המשאבים הדרושים לקידומו. זוהי בשורה גדולה ומרגשת לכל תושבי ישראל, של מגה-פרויקט תחבורתי, כלכלי וחברתי, פרויקט ענק שיחבר את כל חלקי המדינה, ירחיב את אפשרויות התעסוקה והלימודים לתושבי הפריפריה וכלל המדינה, יעודד את פיזור אוכלוסייה ויתרום לירידת מחירי הדיור ויוקר המחיה בכלל״. 

 

השרה רגב הוסיפה כי ״המציאות התחבורתית הקיימת היא בלתי אפשרית, הפקקים עולים 40 מיליארד שקל בשנה. הפתרון היחיד הוא מערכת הסעת המונים זמינה ויעילה, שתאפשר להשאיר את הרכב הפרטי בבית. עם אישור תוכנית, אנו יכולים לקדם כעת גם את רשת המטרו שתביא הקלה לגוש דן, ונעשה את זה בכל הכוח״.