אתמול (ג׳), התקיים בכנסת המפגש של השדולה למאבק בתאונות הדרכים בראשות חה"כ חמד עמאר בנושא "סיכום שנת 2015 בדרכים” בה לקחו חלק נציגים בכירים מענפי התחבורה השונים, אך ללא השתתפות של אף נציג ממשרד התחבורה, למורת רוחם של משתתפי המפגש.
חה"כ חאמד עמאר יו"ר השדולה לתאונות דרכים פתח את הישיבה באומרו:" במדינות ה - OECD יש מגמת ירידה בתאונות הדרכים, וזאת בניגוד למה שקורה בישראל שבה יש עלייה מתמדת. יגידו שיש יותר נהגים ויותר רכבים, זה נכון, אבל עכשיו הכבישים והרכבים יותר בטיחותיים וצריך להתחיל לראות מגמה של ירידה ולא רואים את זה״.
בהתייחסו למעורבות של כלי הרכב הכבדים והמשאיות בתאונות דרכים אמר גבי בן - הרוש, יו"ר מועצת המובילים: "לאחרונה קיבלתי מאגף התנועה קול קורא לציבור בעקבות העלייה הדרמטית בתאונות הדרכים החל משנת 2009 במעורבות המשאיות בתאונות חמורות. אני מצטט פסק דין של ביהמ"ש לתעבורה משנת 2002 שאמר שאין מקום להטיל על הנהג מאסר בפועל בתאונה קטלנית, כיוון שהוא לא נושא לבדו באחריות, אלא גם הרשויות והמעביד שלו שנתנו לו רישיון על רכב כבד מבלי שבחנו את הידע שלו בפריקה וטעינה״, אמר.
בן-הרוש הוסיף: ״כבר בנובמבר 2008 פניתי לוועדת הכלכלה ביחד עם משרד התחבורה בנושא חובת התנסות לנהג ברכב כבד וציבורי, ח"כים הלכו וממשלות התחלפו ומה קרה מאז?״. הוא ביקש להזכיר לנוכחים כי טרם הוקמו מפרצי חניה למשאיות בשולי הדרכים למרות תקציב של 200 מליון ש״ח המועברים לנתיבי ישראל.
״מנכ”ל הרשות אמר לוועדה״, הוסיף בן-הרוש, ״שכ - 20% מהרכב הכבד שנבדק על הכביש ע"י הרשות מורד מהכביש. שתבינו שהאכיפה של הרשות זה רק 2% מסך הרכבים. דמיינו לכם אם האכיפה היתה גדולה יותר כמה אוטובוסים ומשאיות היו מורדים בגלל ליקויים. אז למה אנחנו מתפלאים שב - 4 השנים האחרונות ישנה עלייה בקטל בכבישים? מעל 20 שנה אני משתתף בדיונים וועדות בנושא תאונות הדרכים, תפסיקו לדבר ותתחילו לבצע”.
חה"כ חאמד עמר סיכם את הדיון באומרו: "מדובר פה במלחמה. השנה יש 352 הרוגים ומשרד התחבורה שביקשתי מהם אישית להגיע לא טרחו להגיע לדיון. אני עומד להגיש הצעת חוק לפיה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים תהפוך לרשות עצמאית שאיננה תלויה במשרד התחבורה ושלא פועלת בהוראת שעה, רשות שתפעל ותאגד את כל מה שקשור לבטיחות במדינת ישראל. שר התחבורה קרא לעצמו שר התחבורה והבטיחות בדרכים, אז שייקח על עצמו את הבטיחות. אני קורא מפה לשר הביטחון להוסיף עוד שוטרים ולא לקצץ. אני מבקש מנתיבי ישראל לפרסם את מוקדי הסיכון כדי שהציבור יוכל להתייחס אליהם אחרת."