אלסטום ונת״ע חתמו על הסכם פעילות הקו הירוק של הרכבת הקלה

זכתה במכרז למימון, תכנון, בנייה ותחזוקת הקו הירוק של הרכבת הקלה של גוש דן. עלות הקו צפויה להיות 2.6 מיליארד יורו, כאשר חלקה של אלסטום מוערך ב-858 מיליון יורו


10:21 ,18.05.2022 מאת: מערכת פורט2פורט

אלסטום, חלק מקונסורציום TMT (TLV Metropolitan Tramway Ltd.) עם שותפיה אלקטרה ודן תחבורה, זכתה במכרז שפורסם על ידי נת״ע (נתיבי תחבורה עירוניים) למימון, תכנון, בנייה ותחזוקת הקו הירוק של הרכבת הקלה של גוש דן. עלות הקו צפויה להיות 2.6 מיליארד יורו, כאשר חלקה של אלסטום מוערך ב-858 מיליון יורו.

 

אלסטום תהיה אחראית על התכנון, ההנדסה, האינטגרציה והבדיקה המקדימה של מערכת הרכבות לרבות מסילות, חשמול, אספקת חשמל (באמצעות Hesop, מערכת חיסכון באנרגיה), איתות, מערכת תקשורת ואספקת 98 קרונות חשמליים מדגם Citadis XO5. אלקטרה מצדה תנהל את התכנון והבנייה של העבודות האזרחיות. תחזוקת המערכת תבוצע על ידי מיזם משותף המורכב מדן תחבורה, אלקטרה ואלסטום.

 

״אנו נרגשים ומודים על ההזדמנות להמשיך לעבוד עם נת״ע בפיתוח רשת התחבורה העירונית ולשרת מאות אלפי תושבים מדי יום. אנו מאמינים שנגישות לתחבורה ציבורית הכרחית לקידום ופיתוח חברתי וכלכלי. כולם ייהנו מנגישות טובה יותר לתחבורה ציבורית, מזמני נסיעה קצרים יותר, מהפחתת העומס בכבישים, מירידה בזיהום האוויר ובפליטת גזי החממה. אלסטום ושותפיה, דן תחבורה ואלקטרה, מאמינים שפרויקט זה יתרום לצמיחת מודעות לתחבורה ציבורית ולרכבות בפרט, ויצור מאות מקומות עבודה חדשים״. כך אמר ערן כהן, מנכ״ל אלסטום ישראל.

 

הפרויקט הוא חלק מתוכנית מסיבית של השקעות בתחבורה ציבורית במדינה שמובילה ממשלת ישראל ונועד לתת מענה לביקוש הגובר לניידות במטרופולין תל אביב שצפוי למנות כ-4,000,000 תושבים עד סוף העשור. כחלק מהמענה ייבנו שני קווי רכבת קלה נוספים - הירוק והסגול, על מנת להפחית את עומסי התנועה ולהגביר את הצמיחה הכלכלית במדינה. הקו הירוק הוא הארוך מבין שני הקווים ויתפרס על פני למעלה מ-39 ק"מ, 4 מתוכם תת-קרקעיים, ויהיו בו 62 תחנות ו-98 קרונות. הקו יעבור מצפון לדרום העיר, יחבר את חולון וראשון לציון למרכז תל אביב, לאוניברסיטה, לאזורי תעשייה ועסקים במערב הרצליה ולקריית עתידים. לקו הירוק קרונות חדשניים שעתידים לשנע 76 מיליון נוסעים בשנת 2030.

 

מערך רכבת קלה יופעל משני קרונות, כל קרון באורך 34 מטר, המאפשר נגישות מלאה לכולם. קרונות ה-Citadis יעוצבו וייוצרו במכרז פיתוח אלסטום בלה-רושל, צרפת. המערכות השונות יתוכננו וייוצרו באתרי אלסטום שונים באירופה. בנוסף, מתקן אלסטום במרוקו יספק רתמות וארונות חשמל. האתר בשרלואה, בלגיה, יספק שירותים חשמליים הכוללים טכנולוגיה חדישה של אינטגרציה וחסכון באנרגיה.

 

אלסטום היא מובילה עולמית בשוק הרכבות חשמליות עם 26 קווי רכבת קלה ב-13 מדינות המסופקים כמערכות משולבות, ו-3,000 קרונות חשמליים ו-LRV שהוזמנו על ידי יותר מ 60 ערים ב-20 מדינות. 1 מכל 4 קרונות חשמליים עם רצפה נמוכה (Low Floor) בעולם יוצר על ידי אלסטום.

 

אלסטום פועלת בישראל כבר יותר מ-30 שנה כספקית קרונות, קטרים ושירותים לרכבת ישראל. לאחרונה, האריכה רכבת ישראל את חוזה התחזוקה שלה עם אלסטום, החוזה היחיד במיקור חוץ בתחום הרכבות בארץ שהחל בשנת 2014. יתר על כן, שיתוף הפעולה של אלסטום עם רכבת ישראל הורחב עוד יותר עם זכייה במכרז לתחזוקת תשתיות חשמול ומכרז לתכנון-בנייה של מערכת ETCS L2

נוסף על כך, הוציאה רכבת ישראל בקשת המשך אספקה ל-36 קטרי TRAXX נוספים מחברת אלסטום, שסופקו במקור על ידי חברת בומברדייה, זו נרכשה על ידי אלסטום בשנה שעברה.