נשיא איגוד לשכות המסחר עו"ד אוריאל לין קורא להוריד את רמת המיסוי על הרכב ב-50% ובכך להוריד את יוקר המחיה.
לין אמר את הדברים ביום חמישי האחרון, בפתיחת ועידת Cars2015, הוועידה השנתית לענף הרכב והתחבורה בישראל של איגוד לשכות המסחר שנערכה באילת.
אמר לין: "הוועידה עוסקת באחד הנושאים החשובים והמרכזיים ביותר בחייו של כל אדם במדינה שלנו - המכונית, התעבורה. אחרי דירת המגורים, המכונית מגיעה מייד ברמת חשיבותה במשפחה. אם רוצים להוריד את יוקר המחיה, לבצר את כוחו של המעמד הבינוני, להעלות את איכות החיים ולהגדיל את ההשקעה הפרטית בחינוך, עלינו להוריד את רמת המיסוי ב-50% הן על רכישת רכב והן על כל הכרוך בשימוש ברכב.
"משפחה ממוצעת בישראל שיש לה ילדים לא יכולה לתפקד בלי רכב פרטי, היא צריכה את הרכב כדי לשפר את איכות החיים ותהא תחבורה הציבורית ככל שתהא, כמו בג'נבה, שם כולם נוסעים בתחבורה הציבורית אך אנו לא שם. אדם שמשתמש בתחבורה הציבורית מקדיש 105 דקות בממוצע ביום בתחבורה ציבורית והיא צריכה להיות מוצעת כאלטרנטיבה לרכב הפרטי.
"הנתונים מדברים בעד עצמם. בשנת 2002 נרכשו 120,000 רכבים, בשנת 2014 כפול – 214,000 רכבים. יש הרואים ברכב מותרות, כמו שפעם, לא תאמינו, המקרר נחשב למותרות, אז הטילו מס קניה 90%. במיסוי הכולל על המכונית אנחנו מתקרבים להכנסות מדינה של 37 מיליארד, אנחנו יכולים להוריד המסים הללו בחצי.
"מהלך זה ניתן לביצוע באמצעות מספר מקורות כספיים זמינים בכדי להפחית את המיסוי על רכבים, וביניהם: רמת החובות של המדינה בתקציב 2015 ירדה ב-28 מיליארד שקל. אנו היום כלכלה חזקה, ניהלנו מדיניות תקציבית אחראית; בשנת 2015 המדינה תחסוך כ- 5 מיליארד שקל על יבוא אנרגיה. ההוצאה הלאומית שלנו על יבוא אנרגיה שהיא בהיקף של 20 מיליארד שקל, מה שנותן לנו משאבים מצויינים; בשנים האחרונות חל שינוי מבני בהיקף רכישות כלי רכב: בעוד בשנים 2002/3 נרכשו 120 אלף רכבים, בשנת 2014 נרכשו 240 אלף רכבים. הכנסות המדינה כמעט הוכפלו מרכישת כלי רכב. זה כבר יוצר עודף הכנסה גבוה למדינה; האחרון, ואולי החשוב ביותר – המדינה מעניקה לחברות החזקות במשק הטבות מס בהיקף של כ-8 מיליארד שקל על חשבון כלל המגזר העסקי. מדובר בבלוף שלא יתואר על פי החוק לעידוד השקעות הון, שלא מעודד השקעות הון, אלא מעודד ביצוע יצוא בלבד. אם באמת היו מעניקים הטבות מס למי שיבצע בפועל השקעת הון, בפריפריה, באילת או בדימונה, ניתן יהיה לקצץ הטבה זו בחצי לרמה של 4 מיליארד שקל".
לין קרא עוד לפוליטיקאים: "תפסיקו להתפתל, תפסיקו להתחמק, תפסיקו להקים ועדות, תעשו את הדברים הנכונים והציבור ידע להעריך זאת. אל תחשבו שהציבור אינו בר דעת ובעל זיכרון קצר ושהוא שופט פוליטיקאים על פי הבטחות ולא על פי ביצוע".
מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים עוזי יצחקי אמר כי ענף הרכב והתחבורה הוא ענף מרכזי במשק הישראלי, מאוד משמעותי לחיי היום יום של כל אחד מאזרחי המדינה: "משרד התחבורה ביצע בשנים האחרונות עבודה מאוד רחבה עם תוכנית עבודה מובנית ומסודרת ואנו בטוחים שגם הממשלה הבאה תמשיך עם מרכיבים חשובים.
"המרכיב הראשון שכל אחד יכול לחוש ולראות זה הפיתוח האדיר של תשתיות המדינה. היום משקיעים כ- 100 מיליארד שקל רק ביבשה. כל הפעולות, בפיתוח הגדול של התשתיות, יבטאו את מושג הפריפריה, כשמדברים על צדק חברתי ושיוויון בתעסוקה, זה השינוי שייגרם. מרכיב נוסף זה הקמת מערכות להסעת המונים ושיפור התחבורה הציבורית. אין סיבה שלא נביא את התחבורה הציבורית לרמה גבוהה.
"משהו שהוא לא פחות חשוב ונוגע לכולכם הוא צמצום הבירוקרטיה והשירות הציבורי. במשרד התחבורה בשנים האחרונות ביצענו מהלכים חשובים מאוד כדי לצמצם בירוקרטיה, להוריד כמה שיותר חסמים, להוריד המצאות של פקידים כאלה ואחרים, להסיר דרישות שרק בישראל, אף שהיא לא יצרנית רכב, פעלנו ונמשיך לפעול כי זה דבר חשוב מאוד מבחינתנו, לא יהיו חסמים. הממשלה עיגנה מדיניות זו".
יצחקי הודה לאיגוד לשכות המסחר ולעומד בראשו על התמיכה ברפורמה הלא פשוטה שהם מובילים בנמלי הים. "האיגוד עומד איתנו מול הוועדים במשק אשר מייצגים מונופולים גדולים מאוד שלא פשוט להתמודד איתם", אמר, "יש לנו הסכמים, חתמנו עם חברה סינית על בנייה באשדוד וחתמנו על בניית נמל חדש בחיפה שני אלה, החדשים, יוקמו ויופעלו על ידי גורמים פרטיים. אין סיבה שלא תהא תחרות".
ראש עיריית אילת מאיר יצחק הלוי דיבר על שני פרויקטים משמעותיים: בניית שדה התעופה ואמור להיות פעיל בסוף שנת 2016 או ברבעון הראשון 2017 והמתחם הלוגיסטי שהוא ייצר. הפרויקט השני הוא כביש הערבה משודרג, כשהשאיפה שהוא יחבור לכביש 6. נושא נוסף הוא הרכבת.