צה"ל יחכור באמצעות מיקור חוץ ציוד להובלת טנקים

הצבא יחל פיילוט לתקופה של שלושה חודשים במסגרתו יחכור שישה מובילים ויקבל בתמורה עתודה של 24 מובילים בחירום ובשגרה. גבי בן הרוש: ההסכם יתרום ליצירת עתודת נהגים ראויה


00:00 ,22.06.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

הצבא יחל פיילוט לתקופה של שלושה חודשים במסגרתו יחכור שישה מובילים ויקבל בתמורה עתודה של 24 מובילים בחירום ובשגרה. גבי בן הרוש: ההסכם יתרום ליצירת עתודת נהגים ראויה
 
צה"ל חתם לאחרונה על פיילוט במסגרתו הוסכם על חכירה קבועה של מובילי טנקים במסגרת מיקור חוץ.
 
צה"ל חתם בשלב ראשון על פיילוט לתקופה של שלושה חודשים במסגרתו יחכיר שישה מובילים מספקי ההובלה המוכרים במשרד הביטחון (3 מובילים באזור הצפון ו-3 מובילים באזור הדרום) על בסיס קבוע במשך 220 יום בשנה לכל מוביל, ויקבל בתמורה 24 מובילים בעתודה בחירום ובשגרה. הפיילוט יחל לפעול ב-1 ביולי 2009.
 
עם סיום הפיילוט ייחתם עם כל ספק בנפרד הסכם לחמש שנים. בתום תקופת ההסכם יעביר הספק לרשות צה"ל את המוביל (ראש פלוס נגרר) אשר יצטרפו למערך החירום של הצבא ו"יצעירו" את הציוד הקיים.
 
גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, ציין כי "מדובר במהלך מהפכני. את המהלך הזה התחלנו  בשנת 2001 וזאת על מנת ליצור איזון ראוי בין השוק האזרחי והשוק הצבאי. ההסכם יתרום ליצירת עתודת נהגים ראויה, שכן על מנת להוביל טנק דרוש ניסיון רב. בזמן שיגרה הצבא היה מגייס נהגים באמצעות צו 8 והדבר היה פוגע בשוק האזרחי שנותר ללא נהגים ועל כן שותק מפעילות".
 
בן הרוש הוסיף כי ההסכם מאפשר בנוסף גמישות מיידית עבור הצבא שכן לרשותו עומד ציוד אזרחי במצב כוננות תמידי, וכן תורם בסופו של דבר להצטיידות של הצבא בכלים חדשים בתום תקופת ההסכם.
 
המחסור בציוד נחשף במלואו בזמן מלחמת לבנון השנייה

כפי שהתברר עם שוך הקרבות בחודש אוגוסט 2006, בזמן הלחימה בלבנון היה מחסור חמור במובילים וסמי-טריילרים, דבר שגרם לעיכובים בפינוי של טנקים פגועים וכלים כבדים וכן העברת אספקה חיונית לגזרה כגון תחמושת ומזון.
 
כזכור, שבועות ספורים לאחר תום הלחימה חשף גבי בן הרוש, בראיון מיוחד שקיים עם port2port, שורת ליקויים, ובין הבולטים: הסתמכות על נהגים שאינם יהודים ושלא שירתו בצה"ל להובלת אמצעי לחימה לחזית, היכולים להיחשף לחומרים רגישים וסודיים. ליקוי נוסף שנחשף במלואו הינו מעבר השוק למשאיות מתקדמות המתמחות בהובלת מכולות ושאינן כשירות להוביל טנקים או נגמ"שים. "ההתעלמות מכשלים אלה כבר תגבה מאתנו מחיר יקר במלחמה הבאה".
 
כפי שטען יו"ר מועצת המובילים והמסיעים בראיון עם port2port, הובלת הטנקים והנגמ"שים במלחמה האחרונה נעשתה על אמצעי הובלה לא מתאימים, וזאת כתוצאה מחקיקה ואימוץ תקנים זרים שאינם נותנים מענה אמיתי לבעיות הובלה של כלים כבדים מעל ל-50 טון.
 
בן הרוש ציין בראיון כי במלחמת לבנון השנייה נעשו למעלה מ-50% הובלות של טנקי מרכבה על מובילים לא מתאימים. בנוסף, טנקים במשקל 80 טון הועלו על מובילים המיועדים להוביל 50 טון בלבד. לדבריו, החקיקה  האחרונה בסעיף מידות ומשקולות צמצמה את כושר ההובלה ל-50 טון בלבד, בעוד המציאות הישראלית מחייבת קביעת תקני הובלה שיענו על צורכי ההובלה גם בימי חירום.