מועצת המובילים תבקש צו על תנאי נגד הופעתו של שר האוצר בוועדת הכספים של הכנסת

"שר האוצר עומד לעשות מחטף ולהעביר באופן לא חוקי את צו הבלו על הסולר במסגרת סקירה תקופתית שייתן בפני חברי ועדת הכספים, מחר, יום שני", אומר גבי בן הרוש יו"ר מועצת המובילים


00:00 ,29.02.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
"שר האוצר עומד לעשות מחטף ולהעביר באופן לא חוקי את צו הבלו על הסולר במסגרת סקירה תקופתית שייתן בפני חברי ועדת הכספים, מחר, יום שני", אומר גבי בן הרוש יו"ר מועצת המובילים ; דוברת המכס: הופעת שר האוצר בפני ועדת הכספים מחר אינה קשורה לאישור צו הבלו על הסולר


מועצת המובילים והמסיעים בישראל פועלת למנוע את הופעתו של שר האוצר בנימין נתניהו בפני ועדת הכספים של הכנסת ביום שני זה.

גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים והמסיעים אומר, כי האוצר איבד את התוקף החוקי לגבות את מס הבלו על הסולר שהופעל על פי סמכותו לפני יותר מחודשיים, משום שפקע תוקפו של הצו, לאחר שעברו יותר מ- 60 יום מבלי שהצו אושר על ידי ועדת הכספים של הכנסת כנדרש בחוק.

בן הרוש אומר, כי במכתב דחוף ששלח אל היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז ואל המשנה ליועץ דוידה לחמן מסר בעניין זה, הוא מזכיר, כי לפני מספר חודשים, הוציא שר האוצר צו המגדיל את מס הבלו על הסולר, בתוקף סמכותו על פי חוק הבלו התשי"ח 1958 ומכוח צו זה התחילו לפני יותר מחודשיים לגבות בלו מוגדל על הסולר.

מועצת המובילים והמסיעים בישראל התנגדה להעלאת הבלו על הסולר משום שהדבר ייקר את תשומות ההובלה בעשרות אלפי שקלים לחודש למרבית חברות ההובלה ומבלי שהן יכלו להעלות את מחירי ההובלה בהתאם (העלאת הבלו יוצרת תוספת עלויות של כ- 1000 ₪ לחודש לכל משאית או אוטובוס).

גם ועדת סגיס, בדו"ח מקיף שהגישה השעתו לממשלת ישראל בנושאי תחבורה והובלה, קבעה הוועדה, כי יש לתאם עם מועצת המובילים והמסיעים את ייקור הסולר, בגלל השפעתו על תחזקת הרכב ותקינותו והקטל בדרכים.

ועדת הכספים של הכנסת אשר דנה ביום 26/1/04 באישור הצו לייקור הבלו על הסולר, דחתה את הדיון למועד אחר, משום שמרבית החברים בוועדה סרבו לאשרו.

במועצת המובילים והמסיעים טוענים כי שר האוצר מתכוון להופיע מחר בפני וועדת הכספים, כדי לשכנע את חברי הוועדה לאשר את הצו. "כמובן שמדובר בהליך לא חוקי ופסול. 60 הימים שעמדו לרשות ועדת הכספים לאשר את הצו חלפו, ולכן הוא בטל מעצמו", ציין בן הרוש.


אגף המכס: הופעת שר האוצר בפני ועדת הכספים מחר אינה קשורה לאישור צו הבלו על הסולר

מאגף המכס נמסר בתגובה כי הופעת שר האוצר בפני ועדת הכספים מחר אינה קשורה לאישור צו הבלו על הסולר, וכי השר מגיע לוועדה לצורך סקירה תקופתית על מדיניות המיסוי והתקציב של משרד האוצר. דוברת המכס מציינת כי ועדת הכספים לא תדון מחר בהעלאת המס על הסולר אלא בהעלאת המס על הנפטא ל 2.2 ₪.

בהתייחסם לנושא חוקיות הצו החדש, מאגף המכס נמסר כי בהתאם לסעיף 2 לחוק מסי מכס ובלו (שינוי תעריף), התש"ט-1949, צו תעריף המכס וצו הבלו על דלק המעלים מס חייבים אישור ועדת הכספים תוך חודשיים. היות ובמקרה דנן לא סיימה ועדת הכספים את דיוניה בנושא העלאת הבלו ומס קניה על הסולר, ביקשה הועדה בדיון שנערך ב- 9 בפברואר 2004, לאפשר לה למצות את הדיון ולהוציא צו חדש. בהתאם לכך נאלץ שר האוצר להוציא צו חדש עד לסיום דיוניה של ועדת הכספים בעניין. בכל מקרה היה וועדת הכספים תחליט שלא לאשר את הצו, ממילא הוא יבוטל.

חשיבותו של הצו היא בצמצום עוותים במשק הדלק, תוך הקטנת פערי המסוי בין בנזין לסולר. פערים שאין להם אח ורע בעולם המערבי", סיכמה דוברת המכס.