מועצת המובילים לשר התחבורה: תאונות הדרכים – לא רק הגורם האנושי

במכתב ששיגר מר בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים והמסיעים בישראל, אל שר התחבורה, ב- 10 ביולי 2003, מתרעם מר בן הרוש כי בביטאון מוטומדיה מחודש מאי 2003 גיליון 50, מצוטט שר התחבורה, כמי שאומר כי הבעיה העיקרית של תאונות הדרכים היא בעיית הגורם האנושי


00:00 ,15.07.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
במכתב ששיגר מר בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים והמסיעים בישראל, אל שר התחבורה, ב- 10 ביולי 2003, מתרעם מר בן הרוש כי בביטאון מוטומדיה מחודש מאי 2003 גיליון 50, מצוטט שר התחבורה, כמי שאומר כי הבעיה העיקרית של תאונות הדרכים היא בעיית הגורם האנושי. מר בן הרוש מוסיף : " משתמשים מרבית המומחים במושג הגורם האנושי, כמי שעליו יש להטיל את האחריות לתאונות. אולם לא פחות יש להאשים את מתכנני הדרכים במחדל גדול בסלילת כבישים שאינם ידידותיים לנהג ".

מר בן הרוש מציין שיש לבנות כבישים מונעי תאונות. ואולם עד שנגיע לרמת כבישים ידידותיים ברמה הדרושה, הכרחי לטפל בכבישים הקיימים לפחות על ידי הקמת מפרצי חניה בשיטת ה- AREA REST כמקובל בעולם.

עוד ציין בן הרוש את ההמלצות שנכתבו על ידי ועדה ממשלתית בשנת 1995 שביצוען הוטל על משרד התחבורה ועד היום לא בוצעו. במסגרת ההמלצות הוחלט על הקמת צוות במשרד התחבורה שתפקידיו העיקריים הם:
  • לקדם נושאים שונים הקשורים לבטיחות נסיעת המשאיות כדוגמת סלילת שוליים רחבים כסטנדרט בכבישים מרכזיים.
  • לפעול להקמת חניונים מסודרים למשאיות בתחנות דלק לאורך צירי התנועה העיקריים.
  • לפעול להקמת חניות מסודרות לאורך צירי התנועה העיקריים במקומות בהם אין תחנות דלק.
  • לפעול להקמת חניונים מסודרים למשאיות בערים.

עוד הוחלט בשנת 1995 בהקשר זה כי לצוות הביצוע ימונה כיו"ר המפקח הארצי על התעבורה. לחברים בצוות מונו המדען הראשי, נציג גף מטענים במשרד התחבורה, נציג היועץ המשפטי, נציג הרשות לבטיחות, נציג מע"צ, נציג השלטון המקומי, נציג מועצת המובילים והמסיעים, נציג התאחדות התעשיינים ונציג המשטרה".

בפועל, מציין מר בן הרוש, דבר לא נעשה, ועל פי כתבי המינוי האחריות לכישלון נופלת על משרד התחבורה, שהנציג מטעמה עמד בראש הוועדה המבצעת. לכן אין להטיל על הנהג כגורם אנושי את האחריות למוות בדרכים, האחריות מצויה הרבה יותר למעלה.

לאור הדברים שנאמרו נאלצת מועצת המובילים והמסיעים בישראל לפנות בימים אלה בעתירה לבג"ץ, ולבקש צעדים בעניין אזורי חניה ומנוחה.