מועצת המובילים והמסיעים תובעת להפסיק הסבסוד לרכבת ישראל

הנהלת המועצה טוענת במכתב לשר התחבורה כי סבסוד בסך 160 מיליון ₪ על הובלת מטענים גובלת בשערורייה. הרכבת בתגובה: מדיניות הממשלה לסבסוד הרכבת משקפת את התועלת שבנסיעה ברכבת ביחס ליעילות, צמצום זיהום האוויר, צמצום עומס בכבישים ובטיחות נסיעה


00:00 ,12.07.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

הנהלת המועצה טוענת במכתב לשר התחבורה כי סבסוד בסך 160 מיליון ₪ על הובלת מטענים גובלת בשערורייה. הרכבת בתגובה: מדיניות הממשלה לסבסוד הרכבת משקפת את התועלת שבנסיעה ברכבת ביחס ליעילות, צמצום זיהום האוויר, צמצום עומס בכבישים ובטיחות נסיעה
 
מועצת המובילים והמסיעים תובעת מהממשלה להפסיק את הסבסוד הניתן לרכבת בתמורה על הסכמה לעסוק בהובלת משאות. לסבסד את הרכבת בסך של 160 מיליון ש"ח בשנה על הובלת מטענים זו שערורייה שאין כמותה, טוענת מועצת המובילים והמסיעים במכתב שנשלח לשר התחבורה.
 
"מדובר במעשה חמור ממדרגה ראשונה", אומר  גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים והמסיעים. "הרכבת מובילה בקושי 5% מכלל שינוע המשאות. את מרבית העבודה עושות המשאיות, אז לא רק שהמדינה מסבסדת גורם זניח בתחום הובלת המשאות, היא גם יוצרת אפליה בין מוביל למוביל, משבשת את זכות  חופש העיסוק,  ואת העיקרון שיש לאפשר  למשק ההובלה לפעול בתנאי התחרות שווים".
 
בן הרוש ממשיך: "הרעיון לסבסד את רכבות המשא אינו ברור. יש מי שאומרים שידם של 'הירוקים' במהלך, ויש מי שאומרים שהסובסידיה שמקבלת הרכבת הולכת ישירות לכיסם של היבואנים. כשמדובר בירוקים הטענה היא שרוצים להוריד מהכבישים את המשאיות שכביכול מזהמות את האוויר... בעצם מה קורה? רכבת המשא מקבלת סובסידיה על הובלת מטענים מנמל חיפה לנמל אשדוד. כדי לפזר את המטענים מנמל אשדוד ליעדים רבים במרכז הארץ נחוצות מאות משאיות, ו'הירוקים' לא הרוויחו כלום. המשאיות נעות באותם הכבישים פעמיים - במקום להוביל את המטען ישירות מנמל חיפה ליעדים במרכז הארץ בהובלה אחת, הן עושות את הדרך פעמיים מחיפה לאשדוד ומאשדוד חזרה למרכז הארץ. ועל כל אלה עוד מקבלת הרכבת 160 מיליון ש"ח מתנה ממשלם המסים".
 
תגובת רכבת ישראל: "מדיניות הממשלה לסבסוד רכבת ישראל משקפת את התועלת שבנסיעה ברכבת ובכלל זה ביחס ליעילות, צמצום זיהום האוויר, צמצום עומס בכבישים ובטיחות נסיעה. מדיניות דומה מקובלת בכל העולם בה הרכבת הנה גורם מרכזי בהובלות ובכלל זה בין נמלי הים. יש לציין כי הסכם הסובסידיה הוא הסכם כללי הגוזר בתוכו את כלל הפעילות ולא את פעילות הובלת המטענים בפרט.
 
"לא בכדי קיבלה הממשלה החלטת סבסוד כאמור. נדמה כי מן הראוי הוא שמועצת המובילים תשטח טענות אמת ביחס ליתרונות ההובלה במשאיות, באם קיימים, מבלי לנסות להעלות טענות שווא כנגד רכבת ישראל".