מועצת המובילים והמסיעים : מסקנות הוועדה הציבורית מאשרות קיום ההפקרות בענף

"מסקנות הוועדה הציבורית לבחינת ענף ההובלה, שהוגשו לשר התחבורה בימים אלה, מאשרות את טענותינו, כי בענף שוררת הפקרות רבה וכי גם לגורמים ממלכתיים וציבוריים יש חלק רב ביצירת מצב זה", כך אמר היום גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים והמסיעים בישראל.


00:00 ,22.05.2002 מאת: מערכת פורט2פורט
 

"מסקנות הוועדה הציבורית לבחינת ענף ההובלה, שהוגשו לשר התחבורה בימים אלה, מאשרות את טענותינו, כי בענף שוררת הפקרות רבה וכי גם לגורמים ממלכתיים וציבוריים יש חלק רב ביצירת מצב זה", כך אמר היום גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים והמסיעים בישראל.

 
מנתוני הוועדה עולה, כי שיעור המשאיות שמשקלן מעל 4 טונות, שהיו מעורבות בתאונות דרכים קטלניות, גבוה משיעורן מכלל כלי הרכב במדינה.  מעורבות בתאונות של משאיות שמשקלן מעל 16 טונות היתה בשיעור של 58.2 לכל 1,000 רכב, בהשוואה ל- 25.1 של רכב פרטי.  מתוך 4,212 תאונות בשנה, שבהן היו מעורבות משאיות, 233 היו קטלניות.
 
בן הרוש מייחס עובדות חמורות אלה לכמה סיבות. הגדולה שבהן היא ההובלה בעומס יתר בניגוד לחוק.  עומס כזה יוצר בעיות בטיחות בכביש, שוחק את מכלולי הרכב ופוגע בתשתיות הכבישים.  פיקוח הולם בשערי הנמלים והקפדה של מזמיני רכב כמע"צ, מחצבים, תעשייה וכו', יכול היה להקטין באורח ניכר את עומס היתר.
 
עוד נמצא, כי נהגי משאיות רבים עובדים שעות רבות בניגוד לחוק שעות עבודה ומנוחה.  במחקר שנעשה בארה"ב נמצא, כי ב- 58% מהתאונות בהן היו מעורבות משאיות, הסיבה העיקרית הייתה עייפותל הנהג.  מחקר של המכון לחקר התחבורה בטכניון בחיפה קובע, כי תכנון קפדני של שעות העבודה של נהגי משאיות והקפדה על אכיפת יום עבודה ע"פ החוק, הם אמצעים יעילים ביותר למניעת תאונות דרכים.
 
לו היו כל הגורמים המעורבים מקפידים על הנאמר לעיל, היה החיסכון השנתי בהוצאות האחזקה של צי המשאיות בישראל מגיע לסדר גודל שנתי של 150 – 250 מיליון שקלים והתועלת הצפויה למשק הלאומי עשויות לעלות מדי שנה עד ל- 850 מיליון שקלים, תוך 10 שנים.
 
בן הרוש חולק על מסקנות הוועדה בדבר הגדלת השימוש בהובלה ברכבת.  כיום 96% מהמטענים אל הנמלים ומהם, ובדרכים הבינעירוניות מובלים ע"י משאיות.  לרכבת חסרה הגמישות בנגישות לכל משתמש ולכן אין היא יכולה להוות פתרון למצב בהיותה גורם שולי במערכת ההובלה.  מן הראוי להשקיע תקציבים בפיתוח תשתיות הכבישים תוך הקפדה על חוקי הבטיחות ושיפור היעילות הכלכלית של משרדי ההובלה, אומר יו"ר מועצת המובילים והמסיעים בישראל.