מועצת המובילים והמסיעים: הממשלה חייבת להוריד את הבלו על הסולר

לנוכח התייקרות מחירי הנפט בעולם, תובעת מועצת המובילים והמסיעים ממשרד האוצר להוריד בדחיפות את הבלו על הסולר ולחזור בו מהחלטתו להשוות את מחירו של ליטר סולר למחירו של ליטר בנזין


00:00 ,29.10.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

לנוכח התייקרות מחירי הנפט בעולם, תובעת מועצת המובילים והמסיעים ממשרד האוצר להוריד בדחיפות את הבלו על הסולר ולחזור בו מהחלטתו להשוות את מחירו של ליטר סולר למחירו של ליטר בנזין
 
גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, אמר כי המועצה מקבלת קריאות אס.או.אס מבעלי חברות הובלה והסעה המודיעות כי הן על סף קריסה.
 
מרכיב הדלק בסל התשומות של תפעול משאית מהווה כיום כמחצית מהוצאותיה. הפעלת משאית היא כיום בלתי כדאית, נסיעה ממוצעת שתמורתה משלם מזמין ההובלה כ-1000 שקל אינה מותירה לבעל המשאית כל רווח, מחציתו של סכום זה נשאר בתחנת הדלק. 
 
בן הרוש אומר כי החלטה לעלות את מחירי ההובלה היא בלתי נמנעת, ואולם בגלל התחרות הפרועה שממנו סובל הענף, עלולים להיפגע מצעד כזה החברות המאורגנות, בעוד כל מי שאינו מאורגן ופועל ללא חשבון  ומחויבות יצא נשכר.
 
הפתרון למשבר הסולר הוא ביטול הבלו הגבוה שהטילה הממשלה בשנים האחרונות על הסולר. ייקור סוחף של הבלו על הסולר החל בשנת 2002 במסגרת צעדי החירום הכלכליים שעליהם החליטה הממשלה.
 
בחודש אפריל 2002 עלה שיעור המס על הסולר לתחבורה ב-25 אגורות לליטר. שהם ייקור של 230%. הבלו על הסולר הסתכם לפני ההעלאה ב-11 אגורות בלבד, כיום הבלו על הסולר עומד על סך של 1.64 שקל לליטר, מחיר ליטר סולר באותם זמנים היה כ-2.38 שקל כיום מחירו הבסיסי של ליטר סולר הוא 7.80 שקלים, האבסורד הוא שליטר בנזין עולה פחות מליטר סולר. אוקטן 95 מחירו 6.09 שקלים לליטר.
 
בן הרוש אומר כי אחד המאפיינים של ענף ההובלה בישראל הוא קיום כושר הובלה עודף. מצב זה החריף בשנים האחרונות, והוא בולט במיוחד במגזר הערבי, שם העיסוק בהובלה מהווה את אחד מענפי הפרנסה השכיחים ביותר.
 
כתוצאה מקיום כושר הובלה עודף, מחירי ההובלה עומדים קרוב מאד לקו הכדאיות האדום, וגם זה רק במסגרת כיסוי ההוצאות וללא רווח. כל עוד אין התייקרות חריגה במחירי תשומות ההובלה מסתדרים איך שהוא. אולם כאשר הדלק מתייקר בעולם, צריכה הממשלה לתרום את חלקה למיתון ההתייקרות על ידי ביטול המס (הבלו). המועצה רואה בשר התחבורה את האחראי על חוסנו של הענף, ועל מצבם של המתפרנסים ממנו  ותובעת את התערבותו.