מועצת המובילים והמסיעים בישראל בבג"צ : 67 בני אדם נהרגו בגלל היעדר שוליים ומפרצי חנייה

בהעדר אזורי חניה ומנוחה מתאימים, נעים בכבישי הארץ נהגים עייפים,המובילים גם משאיות הנושאות חומרים מסוכנים,אשר הם ומעסיקיהם אינם מסוגלים למלא אחר הוראות תקנה168 לתקנות התעבורה בדבר שעות מנוחה של הנהגים, ומוגשים נגדם כתבי אישום וכן דו"חות תעבורה מבלי שהמשיבי


00:00 ,14.07.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
בית המשפט הגבוה לצדק נדרש לדון בעתירה 03/6401 לבג"צ שהגישה מועצת המובילים והמסיעים בישראל וקואופרטיב הנמל החדש נגד ממשלת ישראל, ראש הממשלה, שר האוצר, שר הפנים, שר התחבורה, מע"צ, השר לביטחון פנים, מפכ"ל המשטרה, היועץ המשפטי לממשלה, שיבואו לבית המשפט העליון להשיב מדוע לא יכריזו על פרויקט הקמת אזורי חניה ומנוחה, פרויקט ומתקן תשתית בעל חשיבות לאומית ,יקצו לו את המשאבים והתקציבים הנדרשים ,יחילו עליו הוראות החלות על "תשתית לאומית" ויקבעו לוח זמנים דחוף וקצר לסיום הפרוייקט לא יאוחר משנת 2004.

את מועצת המובילים והמסיעים בישראל ואת קואופרטיב הנמל החדש מייצגים משרד עורכי הדין דוד כחלון ומאיר דהן.

על פי מועצת המובילים, עתירה זו עילתה במחדליהם, התעלמותם וסירובם של המשיבים להקים אזורי חניה ומנוחה (Rest Areas) למשאיות ואוטובוסים בפרט ולכלי רכב אחרים בכלל, כפי שהומלץ ע"י ועדות שונות שהוקמו וכפי שהורה שר התחבורה. בהעדר אזורי חניה ומנוחה מתאימים, נעים בכבישי הארץ נהגים עייפים,המובילים גם משאיות הנושאות חומרים מסוכנים,אשר הם ומעסיקיהם אינם מסוגלים למלא אחר הוראות תקנה168 לתקנות התעבורה בדבר שעות מנוחה של הנהגים, ומוגשים נגדם כתבי אישום וכן דו"חות תעבורה מבלי שהמשיבים מעמידים לרשותם אזורי חניה ומנוחה ,שיאפשרו את ישום הוראות תקנה168 הנ"ל.

אין כל ספק ואין חולק, מציינת הודעת ארגון המובילים, כי אזורי חניה ומנוחה יכולים להציל חיים יקרים והקמתם היא נושא בטיחותי ממדרגה ראשונה שיש ליתן לו עדיפות לאומית גבוהה ,להכריז עליו כעל מתקן תשתית ופרוייקט בעלי "חשיבות לאומית" ולהחיל עליו את ההוראות החלות על "תשתיות לאומיות" ,בפרט ,בכל הנוגע למשאיות ארוכות (מעל5 1 טון) ולמשאיות המובילות חומרים מסוכנים.

עוד נמסר כי מועצת המובילים והמסיעים בישראל פנתה, מספר רב של פעמים, ודרשה לישם את ההמלצות ולפעול עפ"י ההוראות שניתנו ע"י שרי התחבורה השונים בעניין הקמת אזורי חניה ומנוחה ,אך ,למרבה הצער ,מלבד קיום ישיבות וסיורי סרק ודיבורים בעלמא – לא נעשה מאומה.

לאור זאת ,תובעת מועצת המובילים והמסיעים בישראל ,כי יש להכריז על פרוייקט הקמת אזורי חניה ומנוחה כמתקן תשתית ופרוייקט בעלי "חשיבות לאומית" ולהחיל עליו את ההוראות החלות על "תשתיות לאומיות" עפ"י חוק התכנון והבניה ,תשכ"ה 1965.

עוד מציינת הודעת ארגון המובילים כי, למרבה הפלא ,בכל מדינת ישראל ,ממטולה ועד אילת ,אין אף לא אזור חניה ומנוחה מוסדר אחד למשאיות ,והפערים בעניין זה בין מדינת ישראל לבין אירופה וארה"ב זועקים לשמים. יתרה מכך, גם בכביש חוצה ישראל (כביש 6) ,שהוא כביש אגרה מודרני ,אין ,וגם לא מתוכננים להיות ,אזורי חניה ומנוחה למשאיות בפרט ולכלי רכב בכלל.

הבעיה מחריפה, על פי ההודעה, בכל הנוגע ל- 43,000 המשאיות הכבדות (4 טון ומעלה) הנעות בכבישי ישראל וכן בכל הנוגע למשאיות הנושאות חומרים מסוכנים. למשאיות אלה אין אפילו לא פתרון זמני ומאולתר והן נאלצות לחנות בשולי הכבישים ו/או במקומות אסורים אחרים. כמו כן, תחנות הדלק אינן מתאימות לחניה ומנוחה ,אפילו לא כפתרון זמני ,שכן ,הן אינן מתאימות למשאיות כבדות וארוכות ,החניה והמנוחה בהן הינה בבחינת סיכון בטיחותי ,בפרט כשמדובר במשאיות המובילות חומרים מסוכנים ,ומדובר בתחנות בבעלות פרטית ונדרשת הסכמת הבעלים לכך.