מועצת המובילים הגישה עתירה מנהלית כנגד משרד הביטחון

מועצת המובילים והמסיעים פנתה בנוסף בבקשה לבית המשפט להוציא צו מניעה כנגד החלטת משרד הביטחון לסיים את ההתקשרות עימה. המועצה מזהירה כי הדבר ייצור אנדרלמוסיה בענף וטוענת: משרד הביטחון מבקש להרע את תנאי ההעסקה של חברות ההובלה ולהעביר את התיאום ל"חברה פרטית על


00:00 ,14.11.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

מועצת המובילים והמסיעים פנתה בנוסף בבקשה לבית המשפט להוציא צו מניעה כנגד החלטת משרד הביטחון לסיים את ההתקשרות עימה. המועצה מזהירה כי הדבר ייצור אנדרלמוסיה בענף וטוענת: משרד הביטחון מבקש להרע את תנאי ההעסקה של חברות ההובלה ולהעביר את התיאום ל"חברה פרטית עלומה"
 
למערכת port2port נודע כי מועצת המובילים וההיסעים בישראל הגישה עתירה מנהלית כנגד משרד הביטחון לאור כוונתו של המשרד לבטל את חוזה ההתקשרות עם המועצה, וזאת בהתראה של חודשיים בלבד. במקביל הגישה המועצה בקשה לצו זמני אשר יורה על עיכוב הודעת משרד הביטחון בדבר סיום ההתקשרות בין הצדדים.
 
מהבקשה לצו זמני ניתן ללמוד כי מועצת המובילים, אשר היתה קשורה בהסכם מסגרת עם משרד הביטחון משנת 1971 וסיפקה במסגרתו שירותי הסעה והובלה למשרד הביטחון ולכוחות הביטחון, הופתעה לגלות לאחרונה כי משרד הביטחון מבקש לבטל את חוזה ההתקשרות עמה בהתראה של חודשיים בלבד.

המועצה גילתה כי משרד הביטחון רוצה להעביר את תיאום ביצוע מתן השירותים לחברה פרטית אשר פרטיה "עלומים ואינם ידועים". בנוסף, המועצה למדה כי משרד הביטחון פנה לחברות ההובלה המאוגדות במסגרת מועצת המובילים בבקשה לחייב אותן לחתום על חוזים חדשים אשר מרעים את התנאים הקיימים היום ובנוסף לכך להתחייב למלא אחר הוראותיה של אותה "חברה עלומה".
 
יש לציין כי מועצת המובילים פנתה בהודעה דחופה לכל חברות ההובלה המאוגדות תחתיה וביקשה מהן שלא לחתום בשלב זה על חוזי ההתקשרות החדשים מול משרד הביטחון כפי שנשלחו אליהן על ידו.
 
מלבד הפרה בוטה של כללי המשפט המינהל, טוענת מועצת המובילים כי בקשת משרד הביטחון, ועוד בהתראה כה קצרה, תיצור "אנדרלמוסיה שלמה" בענף, ותגרום לקריסת חברות בתחום בשל הרעת התנאים המבוקשת על ידי משרד הביטחון. מועצת המובילים צופה כי "המנגנון החלופי שיצר משרד הביטחון לא יעמוד בסטנדרטים המחמירים על פיהם פעלה המבקשת בפיקוח ציבורי".
 
המועצה טוענת בנוסף כי ההתקשרות עם מועצת המובילים אף הוסדרה בדין ב-1993 במסגרת תקנות חובת המכרזים הנוגעות להתקשרויות משרד הביטחון. לשם המחשה טוענת המועצה כי משרד הביטחון אף חזר בו מכוונתו לפרסם מכרז בחודש יולי האחרון – מכרז המביא למעשה לביטול ההתקשרות שבין מועצת המובילים לבין משרד הביטחון. בתגובה להגשת המכרז (ביולי 2006) הגישה אז מועצת המובילים וחברות נוספות בענף עתירה מנהלית לבית המשפט לעניינים מנהליים כנגד אותה החלטה לסיים את ההתקשרות עם מועצת המובילים ולפרסם מכרז. כאמור, לנוכח העתירה הנ"ל החליט משרד הביטחון לבטל את המכרז אשר הוציא ובכך הביא למחיקת העתירה בראשית חודש אוקטובר 2006.
 
אולם ב-3 באוקטובר 2006 הודיע משרד הביטחון כי ההתקשרות עם מועצת המובילים תסתיים ב-31 בדצמבר 2006. בנוסף לכך, הודיע משרד הביטחון לחברות המאוגדות במסגרת מועצת המובילים כי יש בכוונתו להתקשר עם חברה פרטית "אשר פרטיה עלומים ולא ידועים", כפי שכותבת המועצה בבקשה, אשר תתאם את ביצוע מתן השירותים. בנוסף לכך, ובמסגרת אותה פנייה, חייב משרד הביטחון את החברות הללו, לטענת מועצת המובילים, לחתום על חוזים חדשים אשר מרעים את התנאים הקיימים כיום. "במסגרת חוזים אלה אף מתחייבות החברות הללו למלא אחר הוראותיה של אותה חברה עלומה", נכתב בבקשת המועצה לבית המשפט.
 
מועצת המובילים מציינת בבקשה כי היא קיבלה ממשרד הביטחון ומאנשיו לאורך השנים "מצגים ברורים וחד-משמעיים" המעידים על שביעות רצון מההתקשרות בין הצדדים ואף צירפה שורה ארוכה של מכתבי הערכה כנספח לבקשה. על כן, טוענת מועצת המובילים, קיימת חוסר סבירות לגבי ההחלטה לבטל את ההתקשרות עם מועצת המובילים, והדבר מהווה הפרה בוטה של כללי המשפט המנהלי.
 
המועצה טוענת כי גם אם היה מוצדק להפסיק את ההתקשרות "הרי שניתן וצריך היה לעשות זאת בהדרגתיות ובמידתיות" – וחובה היה על משרדה הביטחון להודיע כל כוונה זו בהודעה מסודרת אשר תיתן התראה של מספר שנים.
 
יתר על כן טוענת מועצת המובילים בבקשה כי היא צופה ש"המנגנון החלופי שיצר משרד הביטחון לא יעמוד בסטנדרטים המחמירים על פיהם פעלה המבקשת בפיקוח ציבורי". המועצה מזהירה כי "התוצאה תהיה אנדרלמוסיה שלמה בענף תוך פגיעה אנושה מאוד בכל אותן חברות המספקות כיום את שירותי ההובלה וההיסעים".
 
מועצת המובילים טוענת בנוסף כי משרד הביטחון נוקט באפליה ברורה שכן הוא מבקש להפסיק את ההתקשרות עם מועצת המובילים והמסיעים, אשר ביצעה כ-60% מנפח העבודות הדחופות, ואילו את הקשר עם חברות אגד ודן, אשר מבצעות כ-40% מנפח העבודות הדחופות, הוא בוחר להמשיך כבעבר.  
 
ממשרד הביטחון נמסר כי "למשרד הביטחון לא הגיעה כל עתירה משפטית/מנהלית בנושא שבנדון".