מועצת המובילים: האוצר יאלץ להחזיר מיליונים בגלל גבייה לא חוקית של הבלו על הסולר

"אנו הצגנו בפני בג"צ הוכחות חותכות על כך שההתייקרויות התכופות של הסולר נעשו בניגוד לחוק. לפיכך, יאלץ האוצר להחזיר למובילים מיליוני שקלים בגין העלאות הבלו וייקור הדלק ללא כל פרופורציה." כך אמר היום גבי בן הרוש יו"ר מועצת המובילים והמסיעים בישראל


00:00 ,29.08.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
מועצת המובילים והמסיעים עתרה לבג"ץ לבטל את החלטות האוצר על העלאת מחירי הסולר

"אנו הצגנו בפני בג"צ הוכחות חותכות על כך שההתייקרויות התכופות של הסולר נעשו בניגוד לחוק. לפיכך, יאלץ האוצר להחזיר למובילים מיליוני שקלים בגין העלאות הבלו וייקור הדלק ללא כל פרופורציה." כך אמר היום גבי בן הרוש יו"ר מועצת המובילים והמסיעים בישראל.

לפני שפנו המובילים, בשבוע שעבר בעתירה לבג"ץ, לבטל את החלטות האוצר על העלאת מחירי הסולר, שלח בן הרוש מכתבים דחופים הן לשר האוצר והן ליועץ המשפטי לממשלה. במכתב טען בן הרוש כי על פי החוק, צו העלאת הבלו תקף לחודשיים בלבד, אלא אם כן, אושר על ידי ועדת הכספים של הכנסת והונח אחר כך על שולחן הכנסת.

לדברי בן הרוש, האוצר עקף את ועדת הכספים ואת הכנסת בכך שנתן לצווים תוקף של 7 חודשים במסווה של 'הוראות השעה'. הוא ציין כי סולר 'הוראת השעה' נועדה מטבעה לצרכים דחופים ולא כדי לעקוף חוקי המדינה. "נציגי האוצר הודיעו בשעתו, בוועדת הכספים של הכנסת כי כספי העלאת הבלו נועדים למימון בנייתה של גדר ההפרדה".

העותרים, מועצת המובילים והמסיעים בישראל, קואופרטיב הנמל החדש ועמותת יו"ר אזורים של בתי הספר לנהיגה בישראל, טוענים כי מדובר בהחלטה לא סבירה באופן קיצוני, משום שהיא מפלה לרעה ציבור קטן של נהגי משאיות ואוטובוסים המהווה בסך הכל 3% מהנוהגים בכלי רכב בישראל.

עפ"י מועצת המובילים עלה הבלו על הסולר פעם אחר פעם "בדרך השמה ללעג את החוק". בעתירה לבג"צ נאמר בין השאר כי בינואר 2000 הגיע מחיר ליטר סולר ל- 2.05 ₪ ובדצמבר 2003 הגיע ל-3.87 ₪. עוד ציינו כי בעוד שבינואר 2000 היה מרכיב הבלו 11 אג' לליטר, הוא הגיע בדצמבר 2003 ל- 68 אג' לליטר. מכאן שבמשך 4 שנים האחרונות התייקר הבלו על הסולר כמעט פי 7 בעוד שמחיר הסולר עצמו התייקר כמעט פי שניים.

בן הרוש ציין כי מאחר והנמענים למכתב הנ"ל לא הגיבו על הפנייה, הוגשה עתירה לבג"ץ, באמצעות עוה"ד דוד כחלון ומאיר דאהן, ובה בקשה לבטל את העלאת הבלו על הסולר. "התייקרויות אלה מכבידות מאוד על משרדי ההובלה אשר נאסר עליהן להעלות תעריפים. המועצה שומרת לעצמה את הזכות להגיש תביעה להחזרה של הכספים שניגבו בניגוד לחוק".