מהיום - הקלה זמנית במיסוי על סולר ; המובילים: הפחתה חלקית של מס אינה פותרת את הבעיה

החל מה- 18 ביולי ירד שיעור המס ל- 58 אג' לליטר ; ב- 1 בינואר 2005 יחזור לשיעור של 68 אג' לליטר ; "הודעת משרד האוצר על הפחתת הבלו על ליטר סולר ונפט ב- 10 אגורות עד לינואר 2005 בלבד, אינה אלא התחכמות של הממשלה ולא פותרת את המצב החמור", כך הודיע היום גבי בן


00:00 ,18.07.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
החל מה- 18 ביולי ירד שיעור המס ל- 58 אג' לליטר ; ב- 1 בינואר 2005 יחזור לשיעור של 68 אג' לליטר ; "הודעת משרד האוצר על הפחתת הבלו על ליטר סולר ונפט ב- 10 אגורות עד לינואר 2005 בלבד, אינה אלא התחכמות של הממשלה ולא פותרת את המצב החמור", כך הודיע היום גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים והמסיעים בישראל.

הצו המגדיל את גובה הבלו על סולר ב- 30 אג' לליטר אמור היה לפקוע ב- 17 ביולי 2004 וזאת על פי החלטת וועדת הכספים מיום ה – 17.05.04. עקב אומדן ההכנסות לשנת 2005 וכחלק מצמצום הגרעון בתקציב, חתם שר האוצר, בנימין נתניהו, על תיקון לצו תעריף המכס ומס קניה לפיו, תמשיך להיות מוטלת התוספת של 30 אג' לליטר (סולר ונפט).

יחד עם זאת, במגמה להקל בתקופה הקרובה על המשתמשים ובין היתר מתוך הענות לבקשת ועדת הכספים של הכנסת, בתקופה שבין ה-18 ביולי 2004 ל-31 בדצמבר 2004, התוספת לליטר סולר ונפט תעמוד על 20 אג' בלבד.

לאור זאת, ירד שיעור המס על הסולר והנפט החל מה 18- ביולי 2004 ל- 58 אג' לליטר וב -1 בינואר 2005 יחזור לשיעור של 68 אג' לליטר.

מאגף המכס נמס בנוסף כי תוספת ההכנסות בשנת 2005 נאמדת בכ –1.2 מיליארד₪. בתקופת המעבר האמורה, הפחתת המס ל- 20 אג' בהשוואה לאומדן ההכנסות המקורי, תגרום להפסד הכנסות של כ- 140 מיליון ₪.

עוד צויין כי העלאת הבלו על הסולר והנפט, הינה כזכור חלק ממגמה רב-שנתית, הנובעת מכמה סיבות:

- הבלו על בנזין יקר פי ששה מהבלו על סולר. פערי מיסוי אלה בין סולר ובנזין יוצרים עיוות כלכלי שכן קיים פער ניכר במחיר היחסי של דלקים המשמשים למטרות זהות. פערי מס אלה יוצרים הקצאת מקורות לא יעילה בהיבט המשקי כמו גם התערבות בשיקולי הצרכן באמצעות אגרות רישוי מוגדלות על רכב המונע במנועי דיזל.

- ההשפעות החיצוניות למשק הנגרמות כתוצאה משימוש בסולר דומות להשפעות כתוצאה משימוש בבנזין. אמנם, פליטות ממנועי דיזל פוגעות פחות באיכות הסביבה לעומת בנזין, אולם הנזקים שפליטות אלה גורמים לבריאות הציבור עולים על הנזקים הנגרמים משימוש במנועי בנזין.

- בהשוואה למדינות אירופה, למצב בישראל אין דומה: כך, שבעוד שבישראל קיים פער קיצוני בין המס על סולר למס על בנזין, הרי שבאירופה המס על הסולר דומה למס על בנזין ולעיתים אך זהה לו, בהתאמה, כך גם במחירים לצרכן.



המובילים: הפחתה חלקית של מס אינה פותרת את הבעיה

"הודעת משרד האוצר על הפחתת הבלו על ליטר סולר ונפט ב- 10 אגורות עד לינואר 2005 בלבד, אינה אלא התחכמות של הממשלה ולא פותרת את המצב החמור", כך הודיע היום גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים והמסיעים בישראל.

"מועצת המובילים והמסיעים עומדת על כך כי כל הבלו על הסולר, בסך של 30 אגורות יבוטל, כי הוא פוגע באופן חמור ביותר בענף ההובלה". בן הרוש טוען כי גביית הבלו היא בלתי חוקית וניסיון להתחכם בא משום שתוקף צווי הבלו הגבוה, פקע.

הוא ציין, כי בפני בג"צ מונחת עתירה, שהוגשה בסוף השבוע, והמבקשת לבטל את צווי העלאת הבלו. העותרים – מועצת המובילים, קואופרטיב הנמל החדש ועמותת בתי הספר לנהיגה בישראל, ביקשו מבג"צ להוציא צו ביניים המפסיק לאלתר את גביית הבלו והדורש מוועדת הכספים של הכנסת לא לדון בצווים שתוקפם פקע ןשעל חידושם החליטה ב- 17 במאי, ללא כל סמכות.

העתירה הוגשה באמצעות עוה"ד דוד כחלון ומאיר דהן, נגד שר האוצר, ועדת הכספים והיועץ המשפטי לממשלה. בעתירה נאמר עוד, כי במשך 4 השנים האחרונות התייקר הבלו על הסולר כמעט פי 7, כשמחיר הסולר כמעט והכפיל את עצמו.