לאישור ועדת הכלכלה: יום העבודה לנהגים יוארך ל-14 שעות

יום עבודה של נהג משאית ושל נהג אוטובוס יורחב ל- 14 שעות. כך החליטה ועדת מומחים המצויים בתנאי העבודה של נהגים מקצועיים בהם מומחים לשינה. לא תהייה פגיעה באיכות הבטיחות. ההחלטה מחוייבת אישור של ועדת הכלכלה


00:00 ,16.04.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

יום עבודה של נהג משאית ושל נהג אוטובוס יורחב ל- 14 שעות. כך החליטה ועדת מומחים המצויים בתנאי העבודה של נהגים מקצועיים בהם מומחים לשינה. לא תהייה פגיעה באיכות הבטיחות. ההחלטה מחוייבת אישור של ועדת הכלכלה
 
משרד התחבורה מאמץ את ההצעה של מועצת המובילים שיזמה את הבדיקה לפיה יורחבו שעות העבודה של נהגי אוטובוסים ומשאיות מ-12 ביום ל-14 שעות. יו"ר מועצת המובילים ומסיעים גבי בו הרוש אומר כי ההחלטה שנתקבלה הינה שיקוף של המצב הקיים ותואמת את צורכי הענף.
 
בן הרוש אומר כי לא תהיה כל פגיעה ברמת הבטיחות משום ששעות הנהיגה בפועל של הנהג לא יעלו על 9 שעות וכי את יתר השעות מבלה הנהג בהמתנות שבהן הוא נח ואף "תופס תנומה עמוקה". לדבריו, משך הנהיגה הרצופה בפועל לא תעלה על 4 שעות ויהיה עליו להפסיק את הנהיגה למנוחה מדי כל 4 שעות.
 
בן הרוש אומר כי ההחלטה לשינוי התקנה עלתה כבר בדיון שנערך בבג"צ בשנת 1999, אז הורה בג"צ לרשויות המדינה להפריד בין שעות עבודה של נהג בפועל לבין שעות המנוחה. הוא ציין כי בארצות הברית וגם באירופה נקבעו שעות עבודה לנהג כולל שעות המנוחה ל14 שעות.
 
ההצעה נדונה על ידי צוות משותף של מועצת המובילים והמסיעים, משרד התחבורה בראשות מנכ"ל המשרד אריה בר, ונציגים מהמשטרה. הדיון כלל בחינה מחדש של תקנה 168 הנוגעת לשעות העבודה של נהגי רכב משא וסעיפיה גובשו בהמלצת מומחי שינה.
 
ההצעה תועבר לאישורה של ועדת הכלכלה של הכנסת. אולם עדיין קיימת מחלוקת קלה בנוגע לשעות השינה שקודמות ליום העבודה. משרד התחבורה מציע לקבוע כי נהג יחל את יום העבודה רק לאחר שלא עבד במשך 8 שעות ואילו גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים והמסיעים דורש להסתפק ב-7 שעות. בן-הרוש טוען כי אלו שעות השינה שמקובלות גם בצה"ל. הוא אומר כי ההצעה המתגבשת היא פתרון ראוי עבור הנהגים שכן המטרה היא למצוא איזון בין שעות המנוחה וההמתנה לבין הנהיגה בכבישים."אסור שיהיה מצב בו הנהגים "יבלו" רק בעבודה ומנגד שיום העבודה של הנהג יהיה רצוף בהמתנות".
 
ממועצת המובילים והמסיעים נמסר כי ביצוע תקנה זו תחייב הקמת אזורי מנוחה (Rest Aria) כמקובל בעולם. עד היום לא הוקמו בכבישי הארץ מפרצי חנייה בהם יכול הנהג לרדת מעורק התנועה למנוחה קצרה או לטיפול ברכב בשעת הצורך ובייחוד כאשר מדובר ברכב המוביל חומרים מסוכנים.