חצי שנה אחרי כשלי מלחמת לבנון השנייה: טרם זומן דיון בצה"ל בנושא תפקיד המובילים האזרחיים

גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים והמסיעים שב והתריע אתמול בפני ועדת וינוגרד על המחדלים שכבר נחשפו בזמן מלחמת לבנון השנייה. למרות מכתב של ראש חטיבת תובלה ותחבורה הקורא לזמן דיון דחוף בנושא - דבר לא נעשה


00:00 ,03.01.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים והמסיעים שב והתריע אתמול בפני ועדת וינוגרד על המחדלים שכבר נחשפו בזמן מלחמת לבנון השנייה. למרות מכתב של ראש חטיבת תובלה ותחבורה הקורא לזמן דיון דחוף בנושא - דבר לא נעשה
 
יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, גבי בן הרוש, העיד אתמול בפני ועדת וינוגרד החוקרת את כשלי הצבא במלחמת לבנון השנייה. בשיחה עם port2portשב ואמר יו"ר מועצת המובילים כי המחדלים החמורים של המלחמה האחרונה "זועקים לשמיים" והתריע כי "במלחמה הבאה לא יהיה לנו ציוד להעביר לחזית לא טנקים ולא תחמושת ולא נגמ"שים. זה יהיה יותר גרוע ממלחמת יום כיפור. התרעתי על המחדלים האלה לפני שנים. מדינה שלמה עברה טראומה במלחמה האחרונה ואף אחד לא מפיק את הלקחים – במלחמה האחרונה לא היו לנו מספיק מובילים לחלץ טנקים פגועים, לא היו לנו סמי-טריילרים להובלת תחמושת – ומדובר רק בחזית אחת! המחדל זועק לשמיים ועד עכשיו – חצי שנה אחרי המלחמה וחצי שנה אחרי שדובי בר זכאי קרא לקיים דיון דחוף בעניין – עדיין לא זומן דיון בנושא. כל האלופים שם בצה"ל משחקים ב'נדמה לי'. מדובר פה בחוסר אחריות, משחק בחיי האזרחים".
 
טענותיו של יו"ר מועצת המובילים והמסיעים מגובות, כאמור, במכתבו של סגן ראש אמו"ן וראש חטיבת תובלה ותחבורה בצה"ל, דובי בר זכאי, אשר כתב ב-24 ביולי, 2006, לאלוף אבי מזרחי, ראש אלר"מ, בזמן שהתנהלה המלחמה בלבנון, כי הוא ממליץ לקיים דיון דחוף בנושא "על מנת לשמור על שוק ההובלה האזרחי העומד כיום לרשות צה"ל בעיקר בשעת חירום".
 
במכתבו מציין דובי בר זכאי כי בתקופות משבר הצבא נדרש להשתמש במובילים אזרחיים בכמויות גדולות, ומבקש ממפקדיו כי גם בימי שגרה תבוצע חלק מהעבודה על ידי מובילים אזרחיים. "ככל שכמות העבודה עבור צה"ל תרד ותהיה פחות כדאית כך יקטן מספר המובילים האזרחיים שיעמדו לרשות הצבא ביום פקודה".
 
בן הרוש, מצויד במסמכים מחודש פברואר 2005 ויולי 2006 – שניהם מלפני תקופת המלחמה, שב והתריע בפני העובדות הידועות, לטענתו, לגורמי הצבא השונים בהם ראש אט"ל לשעבר, האלוף אודי אדם, ומנכ"ל משרד הביטחון לשעבר, עמוס ירון: השוק האזרחי רוכש ציוד חדש ומתקדם אשר אינו מתאים לצורכי מערכת הביטחון, שינוי סדרי עדיפויות במשרד הביטחון וקיצוץ בשעות התובלה של המובילים האזרחיים יפגע במוטיבציה של הספקים האזרחיים בעת חירום, יוביל לחוסר ניסיון בקרב נהגים אזרחיים שאינם מורגלים בהובלת ציוד צבאי כבד – כל אלה, טוען גבי בן הרוש, יכולים לגרום לפגיעה במוכנות ובכוננות של חטיבת ההובלה בעת הצורך, ו"טעימה" מפגיעה זאת ניתן היה לראות במלחמת לבנון לאחרונה.
 
יש לציין כי יו"ר מועצת המובילים התריע על הסכנות הטמונות בצמצום השימוש בשוק ההובלה האזרחית בגיליון port2portמספר 20 אשר התפרסם בחודש אוקטובר 2006. בן הרוש התראיין וסיפר כי נרשם מחסור של 30% במובילים במלחמה האחרונה וכי טנקי מרכבה הובלו על מובילים לא מורשים.

טרם נמסרה תגובת משרד הביטחון וצה"ל לדברים.