ועדת הכספים אישרה את השוואת הבלו על סולר ובנזין והחזרי מס סלקטיביים

ועדת הכספים אישרה אתמול (3/1/05) רפורמה במיסוי הדלקים, לפיה בתוך חמש שנים יושווה המס המוטל על סולר למס המוטל על בנזין, וזאת במקביל להחזרי בלו סלקטיביים לקבוצות משתמשים מצומצמות. תחילתו של המהלך ב- 1 בינואר 2005 וסופו ביולי 2009


00:00 ,04.01.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכספים אישרה אתמול (3/1/05) רפורמה במיסוי הדלקים, לפיה בתוך חמש שנים יושווה המס המוטל על סולר למס המוטל על בנזין, וזאת במקביל להחזרי בלו סלקטיביים לקבוצות משתמשים מצומצמות. ההסדר גובש בשיתוף של הגורמים הרלבנטיים, ועדת הכספים ומשרד האוצר. תחילתו של המהלך ב- 1 בינואר 2005 וסופו ביולי 2009.
 
איתן רוב, מנהל רשות המסים בישראל, מסר כי מדובר ברפורמה משמעותית בתחום מיסוי הדלקים, תוך השפעות רוחב חיוביות על ענפי התחבורה (הובלה, מוניות וכו') - הרפורמה כוללת העלאה מדורגת במיסוי על סולר לעומת הבנזין, תוך יצירת שלוש קבוצות של משתמשים להם יינתנו החזרי בלו.
 
הקבוצה הראשונה, התעשייה, שתשלם בדומה למצב כיום, 68 אג' לליטר (בדומה ליחס באירופה). הקבוצה השניה היא התחבורה "כבדה", הכוללת מובילים, אוטובוס מעל 5 טון, צמ"ה, ישלמו בסוף התהליך מס אפקטיבי של 1.1 ₪ לליטר. הקבוצה השלישית, תחבורה "קלה", הכוללת מורי הנהיגה, נהגי המוניות והאוטובוסים הציבוריים הזעירים. קבוצה זו תשלם מס אפקטיבי של 1.2 ₪ לליטר, מעט גבוה מהמס שישולם ע"י תחבורה "כבדה". לדברי רוב, ההיגיון הכלכלי בכך הוא שיש להפנים את העובדה שמדובר בקבוצה של משתמשים שיש בה היצע אלטרנטיבי של רכב בנזין, גז או חשמלי. לפיכך, אין מקום לנהוג דין שווה עם המובילים.
 
איתן רוב הוסיף כי מנגנון החזרי המס יביא להסדרה מהפכנית של ענף התחבורה (מובילים, מוניות, מורים לנהיגה, אוטובוסים ציבוריים זעירים) לפיה, גורם לא מאורגן שפועל ללא רישיון מתאים לא יהנה מהחזרי הבלו. "בכך טמון יתרון משמעותי לשוק המסודר והמאורגן של ההובלה (מטענים, נוסעים). רפורמה זו משתלבת היטב בהצעה הצפוייה לדון בועדת הכלכלה, ביוזמת ח"כ דני בן לולו, שנועדה להסדיר במשותף עם משרד התחבורה את הפעילות המסודרת של נהגי המוניות".
 
עוד הודיע רוב, כי במסגרת הסדר המיסוי על סולר הוחלט כח יבוטל מס הקניה שהוא 5% המוטל על משאיות.
 
רוב מוסר כי השלב הראשון כולל העלאה ב- 1 בינואר 2005 של 10 אג' בבלו על הסולר (סה"כ: 68 אג' לליטר), בדיוק בהתאם לתוואי המקורי של תקציב המדינה לשנת 2005, כפי שאושר בממשלה ב- 15 באוגוסט 2004. המשמעות מבחינת הכנסות המדינה מבלו נאמדת בכ- 1.2 מיליארד ₪.
 
השלב השני כולל העלאה נוספת במס על הסולר בגובה של כ- 30 אג' ב- 1 ביולי 2005 (המשמעות מבחינת הכנסות המדינה נאמדת בכ- 300 מיליון ₪ כחלק מהמקורות שנועדו לכיסוי ההסכם עם ההסתדרות). המשך המהלך כולל העלאה מדורגת של הבלו על הסולר עד ליולי 2009 עת יושווה הבלו על הסולר לבלו על הבנזין.
 
בנוסף, אגרת הרישוי המוגדלת המוטלת על רכב דיזל (פרטי ומסחרי), תופחת בהדרגה ובמתואם לעליית הסולר, שלב ראשון החל מ- 1 במרץ מ- 2,323 ₪ לליטר ל- 1,669 ₪ לליטר, אולם ביטולה המוחלט ייעשה כבר בשנת 2007 כבנייה של צעד מעורר אמון.
 
לצורך יישום ההסדר תוקם מערכת בקרה ממוחשבת המתבססת על מודלים כלכליים ולא רק על אכיפה בשטח של רמות מיסוי שונות המחייבת הקצאת כוח אדם רב.
 
עוד נמסר כי ההחזרים יינתנו אך ורק למשתמשים הפועלים על פי חוק בהתאם לכללים שיקבע מנהל רשות המסים והם אינם חייבים כספים לרשויות המס, ובכך יתאפשר יתרון בולט במחיר ההובלה של משתמשים חוקיים.