ועדת הכלכלה תבחן את ההסדר שהוצע על ידי הממונה על הביטוח בתחום שמאי הרכב

יו”ר ועדת הכלכלה, ח”כ שלום שמחון, ביקש מכל הגורמים הנוגעים בענף הביטוח, בהם חברות הביטוח, משרד התחבורה והממונה על ההגבלים העסקיים, להעביר לועדה את עמדתן ביחס לחוזר שפרסם המפקח על הביטוח וכן הצעות לפתרון בעיית ”שמאי הבית”


00:00 ,26.10.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
יו”ר ועדת הכלכלה, ח”כ שלום שמחון, ביקש מכל הגורמים הנוגעים בענף הביטוח, בהם חברות הביטוח, משרד התחבורה והממונה על ההגבלים העסקיים, להעביר לועדה את עמדתן ביחס לחוזר שפרסם המפקח על הביטוח וכן הצעות לפתרון בעיית ”שמאי הבית” של חברות הביטוח, הפועלים לעיתים בניגוד עניינים כלפי הצרכן בשל תלותם בחברות הביטוח. הממונה על הביטוח פרסם בשנת 2000 הסדר הקובע כי חברות הביטוח צריכות לפרסם רשימת שמאים שתתעדכן מעת לעת. ההסדר מאפשר לצרכן למעשה לבחור שמאי מתוך הרשימה ולא נכפה עליו שמאי כזה או אחר.

ועדת הכלכלה דנה בנושא בעקבות הצעה לסדר של ח”כ משה כחלון. כחלון אמר כי קיבל תלונות של אזרחים המנוצלים לרעה לנוכח תלותם בחברת הביטוח. ”לחברות הביטוח יש שמאים משלהן והם אומדים את הנזק כנמוך מעלותו בפועל. לצרכן אין ברירה אלא לקבל את הצעת חברת הביטוח גם אם בפועל היא נמוכה מעלות הנזק האמיתית, שכן לחברות יש כוח להתדיין שנים בבתי המשפט. כחלון טען כי יש לנתק את הקשר בין חברת הביטוח, השמאי והמוסך והציע כי החברות יקבעו תעריף לשעת עבודה של שמאי, שיפעל באופן עצמאי. ח”כ כחלון הציע בנוסף שלא לאפשר לחברות הביטוח להוציא שמאים מהרשימה במשך תקופה ארוכה שתקבע בהסדר, ובכך להבטיח כי יופחת הלחץ על שמאים.

שמואל מלכיס מאיגוד חברות הביטוח אמר כי ענף הביטוח נמצא בתחרות עזה וכי חברות הביטוח מתחרות על כל לקוח ולפיכך אין להן עניין לפעול נגד טובת הלקוח. מלכיס הסביר כי המושג ”שמאי הבית” עבר מין העולם וכל חברת ביטוח מציגה רשימה של שמאים מהם יכול הלקוח לבחור אחד.

יוסי ברג מהמועצה לצרכנות אמר כי מדובר בשוק של מילירדים וכי הנזק הנגרם לצרכנים עומד על מיליונים שאותם גורפות חברות הביטוח לכיסן.חני מונין מרשות ההסתדרות לצרכנות אמרה כי בניתוח תביעות המוגשות לבתי דין לתביעות קטנות ברור שההערכות שנותנים שמאים מהרשימות של חברות הביטוח נמוכות בהרבה מאומדני הנזק שהעריכו שמאים חיצוניים שמינה בית המשפט. אמנון יצחקניא המייצג את איגוד שמאי הרכב אמר כי רשימות השמאים מאפשרות להפעיל לחץ על שמאים שיורידו את השומות וכי שמאים רבים פוחדים שיבולע להם אם לא יפעלו בהתאם להנחיות חברת הביטוח. לדבריו ההסדר שכתב הממונה על הביטוח בשנת 2000 הוא בעייתי שכן הוא קובע שאם הצרכן בוחר שמאי שאינו ברשימה עליו לשלם, בעוד ששמאי הכלול ברשימה ניתן חינם, דבר שמעודד לקוחות להשתמש בשמאי מתוך הרשימה. ”עצם העובדה שחברת הביטוח מרכיבה את הרשימה מהווה איום על השמאים”.

יואב בן אור מאגף הפיקוח על הביטוח במשרד האוצר אמר כי החוזר שניסח בן שלוש, בעקבות דיונים שנמשכו שנים, יוצר איזון בין שני אינטרסים של הצרכן- עלות הפוליסה והתנאים שיקבל בעת הפעלתה.

עו”ד אינגריד הר אבן מאיגוד המוסכים אמרה כי למוסכי ההסדר יש גם היבט בטיחותי. לדבריה השיטה הנוכחית עובדת בצורה פרדוקסלית שכן חברות הביטוח מנסות להוריד עלויות ולפיכך ממליצות על מוסכי הסדר שעלות העבודה בהן זולה יותר. לעומת זאת נדרש המוסך לשאת באחריות מקצועית של עבודתו. בנוסף לעיתים מופעל לחץ לשילוב חלקי חילוף לא מקוריים המהווים אף הם סכנה לבטיחות הרכב והנוסעים.

נציג הרשות להגבלים עסקיים אמר כי הקשר בין השמאים לחברות הביטוח הוא בעייתי וכי בעיני הרשות המצב האופטימלי הוא שלא יהיה כל קשר בים חברות הביטוח לשמאים.
שמחון הודיע כי ועדת הכלכלה תמשיך לדון בנושא.