וועדת הכלכלה אישרה היום את בקשת הממשלה להעלות את אגרת הרשיון למונית ל-205 אלף שקלים

הסתייגויות רבות להצעת החוק הממשלתית להסדרת פעילותם של קווי השירות למוניות; ח”כ אבשלום וילן דורש מהאוצר הבהרות מדוע מציעים לבטל את מנגנון הפחתת האגרות למוניות, מהלך שהוביל לפיתוח הענף


00:00 ,22.12.2004 מאת: מערכת פורט2פורט

הסתייגויות רבות להצעת החוק הממשלתית להסדרת פעילותם של קווי השירות למוניות; ח”כ אבשלום וילן דורש מהאוצר הבהרות מדוע מציעים לבטל את מנגנון הפחתת האגרות למוניות, מהלך שהוביל לפיתוח הענף

וועדת הכלכלה אישרה היום את בקשת הממשלה להעלאת אגרת הרשיון למונית ל-205 אלף שקלים. נכון להיום, עומדת אגרת הרשיון על 160 אלף שקלים ולטענת בעלי המוניות, מאפשרת לכל אחד לקבל רשיון להפעלת מונית ובכך גורמת להצפת השוק. זהו הסעיף היחיד שאושר במסגרת דיון בהצעת החוק הממשלתית לעניין רשיונות להפעלת מוניות בקווי שירות ולנסיעות שירות. שאר סעיפי החוק עדיין לא אושרו.

ח”כ אבשלום (אבו) וילן, שמילא את מקומו של יו”ר הוועדה, ביקש ממשרד האוצר הבהרות מדוע מוצע לבטל את מנגנון הפחתת האגרות למוניות, מהלך שיוביל לפיתוח הענף.

מדובר בהצעת חוק אותה גיבש משרד התחבורה להסדרת ענף המוניות, וזאת במסגרת הסדרת ענף התחבורה הציבורית בכללותו. אלכס לנגר, סמנכ”ל משרד התחבורה ציין כי החוק יקבע תקרה למספר המוניות שיפעלו בציר מסויים, שבחירתן תעשה בהליך תחרותי (מכרז) וכי בעל הרשיון לקו השירות ידרש לתת ערבות לביצוע תנאי הרשיון ועוד תנאים להסדרת פעילותם של קווי השירות. לטענתו החוק ימנע הפעלת קווי שירות לא מורשים, מוניות שירות שאינן פועלות על פי תנאי רשיונן, רמת שירות לקוייה, ותופעת ”החאפרים”.

לנגר ציין עוד כי אחת מעקרונות הרפורמה היא לקבע מכסה כוללת של מוניות השירות אשר יפעלו בענף עד שנת 2008. לאחר קביעת מכסות קווי השירות לא יינתנו רשיונות הסעה נוספים עד לשנת 2008. על פי נתוני משרד התחבורה בכבישי ישראל נעים היום 18000 מוניות, מתוכם 3000 מוניות שרות המנוהלות ע”י כ- 40 תאגידים. לנגר: ”הרפורמה תסדיר את נושא התחבורה הציבורית בכללותה ובאופן תחרותי באופן כזה שיגן על ציבור הנוסעים. המטרה שלנו שהנוסעים יוכלו להגיע לכל מקום במדינה במחיר סביר לכל נפש”.

בדיון הסוער תקפו נציגי חברות המוניות את משרד התחבורה על הניסיון להסדיר את פעילותם תוך המשך הסבסוד של חברות התחבורה הציבורית ”אגד ו”דן”. דוד עוז, יו”ר א.מ.נ.ה (ארגון מוניות השירות) טען כי משרד התחבורה פוגע בחופש העיסוק ומונע תחרות. ”אנחנו לא מסובסדים אבל בינתיים משלמים הכי הרבה. יש כאן גזרות והרפורמה היא לא למען הציבור ואין כאן רפורמה. הציבור הוא זה שיבחר עם מי לנסוע”.

מנגד, טענו חברות האוטובוסים כי משרד התחבורה הבטיח לבצע רפורמה מקיפה בתחום לאור הסכמתם לוותר על אשכולות קווי התחבורה הציבורית לצורך פתיחת התחרות המלאה בתחום. שייקה דרורי נציג חברת ”דן”: ”יש הסכם של הפרטת קווים בין ”דן” לממשלה על הפרטת 25% מהקווים ובמקביל עוגן בהסכם כי משרד התחבורה ידאג לביטול הקווים הפיראטים הפועלים במקביל לקווי דן שלא הופרטו.


עו”ד שמעון סגל שייצג את תאגידי מוניות השרון, דעבול ויועץ ארגון א.מ.נ.ה, גילה לוועדה כי ח”כ לשעבר נחום לנגנטל, מי שהיה מנכ”ל משרד התחבורה ששקד על הרפורמה, עומד היום בראש קבוצת גדולה הפועלת להשתלטות על ענף המוניות. ”הקבוצה של לנגנטל יחד עם מועצת המובילים, בהובלתו של המנכ”ל דוד כוכבא, רכשה 21 תאגידי מוניות ומתוכננת יחד עם ”אגד” ו”דן” להשתלט על כל התחבורה הציבורית במדינת ישראל. הם יחסלו את ענף המוניות וימנעו את השירות לציבור”.

דוד כוכבא אמר בתגובה כי: ”אנו פועלים על פי החוק. אנחנו מבצעים מהלך חיובי שיוביל לכניסת אנשים רציניים מאוד לענף שמאופיין היום ב”חאפרים” ואנחנו בהחלט רוצים לשתף פעולה עם מערכת התחבורה הציבורית (אגד ודן). המילים שנאמרו כאן נגדנו – קשות.

ח”כ דניאל בנלולו ביקש לבטל שני סעיפים בחוק, המחייבים בעל תאגיד המוניות להצהיר כי אינו בעל רשיון קו שירות אחר ובנוסף לצמצם את מספר המוניות להפעלת קו השירות מ-30 מוניות ל-15 מוניות וכמו כן לקבוע ערבות בנקאית מופחתת לקיום תנאי הרישיון במקום 250 אלף שקלים ל-150 אלף שקלים.

הוועדה תתכנס בימים הקרובים על מנת להמשיך ולהכין את הצעות החוק לקריאה שניה ושלישית.