המובילים מתריעים: סגירת כביש מספר 1 למשאיות תייקר את הובלת מצרכי המזון לירושלים

החל מ-1 בינואר 2008 יחולו מגבלות על תנועת המשאיות לירושלים בין השעות 6 ל-10 בבוקר בקטע בן שמן – ירושלים. במועצת המובילים מתנגדים ליוזמה וטוענים "גם בחלם לא היו מתקבלות החלטות כאלה"


00:00 ,02.12.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

החל מ-1 בינואר 2008 יחולו מגבלות על תנועת המשאיות לירושלים בין השעות 6 ל-10 בבוקר בקטע בן שמן – ירושלים. במועצת המובילים מתנגדים ליוזמה וטוענים "גם בחלם לא היו מתקבלות החלטות כאלה"
 
לאחרונה פורסם כי החל מ-1 בינואר 2008 יחולו מגבלות על תנועת המשאיות לירושלים בין השעות 6 ל-10 בבוקר בקטע בן שמן - ירושלים. את סגירת הכביש יזם המשרד לאיכות הסביבה, אשר טוען כי הדבר ישפיע על ירידה בכמות זיהום האוויר בדרך לירושלים.
 
יו"ר מועצת המובילים והמסיעים אומר כי מדובר בהצעת נפל של מי שבאופן שיטתי המשאית היא כצנינים בעיניו, ולא כלי תחבורה חיוני להנעת המשק. לדבריו, מרבית המשאיות הגדולות הן מדגמים חדישים אשר מפתחות מהירות ללא מאמץ וללא פליטת עשן.
 
גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, אומר כי מאז הקמתה של המדינה ובחירת שרים לממשלה עוד לא נשמעה שטות מעין זה. "אם כבר מדברים על זיהום אוויר", טוען בן הרוש, "הרי שאלפי המכוניות שמצטברות בשעות הבוקר בדרך לירושלים ובמיוחד בקטע זה יוצרות כמויות אדירות של זיהום אוויר הרבה מאד מעבר למה שמייצרת  כמות מצומצמת של משאיות שנעות באותו נתיב. מי שמחליט על השבתת משאיות בדרך לירושלים למשך 4 שעות מדי בוקר חולמים באספמיה. לא די שהמשאית שמובילה מטען מהנמל לירושלים נאלצת להמתין ברציפי הנמל 5- 6 שעות עד שהיא מקבלת את המטען, עכשיו היא תיאלץ להמתין עוד 4 שעות פקוקות בשער הגיא?".
 
בן הרוש אומר כי ניתן להוכיח שהצטברות של אלפי רכבים פרטיים בתנאי דרך של עלייה בשער הגיא הוא מתכון ליצירת זיהום ואנרכיה גדולים בהרבה מהנזק שגורמות המשאיות. "במקום להוריד את המשאיות מהכביש לירושלים, תורידו את המכוניות הפרטיות, תוך דרישה לציבור לנסוע בתחבורה ציבורית, במוניות וברכבת. ירושלים נמנית על הערים החלשות כלכלית. זו עיר מבורכת במשפחות מרובות ילדים, אין לה תוצרת חקלאית משלה, היא זקוקה להרבה בקבוקי חלב, ירקות ופרות. ייקור הובלת המצרכים לעיר מסיבות מפוקפקות היא מעשה חמור", טוען בן הרוש.
 
בן הרוש תובע ממשרד התחבורה לדחות כל הצעה שמגבילה את עבודתן התקינה של המשאיות ואומר "יש ליצור תנאים שווים לכולם לנוע בכבישים ולא לאמץ פתרונות נפל". במועצת המובילים מציעים כי במקום לסגור את הכביש למשאיות עדיף לאפשר להן לנוע בנתיב המיועד לאוטובוסים.
 
במועצת המובילים טוענים כי במשרד התחבורה קיים נתון המראה כי 43% מהציבור מוכן לנסוע בתחבורה ציבורית בתנאי שזמן הנסיעה יקוצר. הנתונים מראים עוד כי בכדי להסיע 500 איש מספיקים 5 אוטובוסים, או כ-50 מוניות. לעומת זאת, כאשר מדובר בנסיעה ברכב פרטי נדרשות 200 מכוניות.