המובילים מחרימים את משקף המכולות החדש בנמל אשדוד

מועצת המובילים הורתה לראשי הארגונים ומנהלי חברות ההובלה המאורגנים בה, לסרב לפקוד את משקף המכולות שהותקן בנמל; מהמכס נמסר בתגובה: "במידה ואיגוד המובילים לא ישתף פעולה בהעברת המכולות למשקף, הוא יעכב את היבואנים ויביא למצב שהיבואנים וסוכני המכס ישתמשו בנהגים


00:00 ,02.02.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
מועצת המובילים הורתה לראשי הארגונים ומנהלי חברות ההובלה המאורגנים בה, לסרב לפקוד את משקף המכולות שהותקן בנמל; מהמכס נמסר בתגובה: "במידה ואיגוד המובילים לא ישתף פעולה בהעברת המכולות למשקף, הוא יעכב את היבואנים ויביא למצב שהיבואנים וסוכני המכס ישתמשו בנהגים עצמאיים"

המשקף הותקן במטרה לבדוק בדיקה ביטחונית את המכולות היוצאות את שער הנמל. דובר מועצת המובילים מציין כי, בפועל, מניסיון הימים האחרונים התברר, כי משאיות נאלצות להמתין 7-8 שעות לבדיקה ידנית בלי שאף גורם יפצה את בעליהן על זמן אבוד זה.

ממועצת המובילים והמסיעים בישראל נמסר, כי על הפעלת המשקף בנוהל מסוים סוכם בשעתו בין המועצה לבין הנהלת נמל אשדוד והנהלת המכס. על פי הסיכום היה צריך להקים מנגנון פיצוי שהכנסותיו יהיו מאגרת שקילה שתיקבע על ידי הממשלה, שישאו בה בעלי המטענים ושהיא תשמש לפיצוי המובילים על זמן המתנה ממושך. סיכום זה לא בוצע.

המובילים מציעים חלופה, לפיה יישלחו המטענים למשקף לבדיקה ביטחונית – שעליה אין עוררין - ורק לאחר מכן יוטענו על המשאיות ובכך ייחסך מהן זמן ההמתנה.

גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים מציין כי כבר בכמה הזדמנויות הוא טרח והודיע בפומבי שישנם מחדלים מכמה סוגים בכל הקשור במשקף. כך למשל, הוסיף בן הרוש, בהיבט הבטחוני, כאשר נהג נשלח לבדיקה בטחונית, הרי שהוא אמור לנסוע אל המשקף, שהוא מחוץ לנמל. "האם נהג המוביל מכולה שיש בה סיכון בטחוני ואשר מיועדת למטרות טרור, באמת ייסע אל המשקף לצורך בדיקה פיזית ?"

לדעת מר בן הרוש, בנמל חיפה המצב הוא שהבדיקה הבטחונית והמכסית נעשית בתוך שטח הנמל ורק אח"כ הנהג מקבל את המכולה. "וכך זה צריך להיות", ציין.

מחדל בטחוני נוסף, אומר בן הרוש, נוגע לעצם פעולת המשקף. המשקף מותאם לקבל סמיטריילר עם 20 רגל או 40 רגל מכולה. רוב המכולות המובלות ע"י הנהגים, מובלות על גבי משאיות פול טריילר כשפול טריילר אינו יכול להכנס למשקף.

בעית המשקף זו לא השיקוף עצמו הלוקח 3-4 דקות, אלא הפענוח עצמו, שזהו תהליך הלוקח זמן, הוסיף בן הרוש. לדבריו, לשם כך צריך לתאם עם כל נהג את הזמן שלו, ומאחר והנהגים באים מכל מיני מקומות בארץ בשעה לא אחידה הרי שמתעוררת הבעיה כיצד לתאם זאת.

"כאשר פורקים ידנית, לוקח הדבר 8-7 שעות. מי משלם? גם ככה המצב בכי רע. או שהרשות, או המכס, ישלמו בעד בזבוז הזמן, או שמישהו יעשה "שאטלים" (Shuttles) ורק אח"כ ימסור לנהג את המכולה", אמר.

"מצד אחד, הרשות מתכננת בהשקעה גדולה של 48 מליון דולר שערי נמל מודרניים, עם קורא דיגיטלי, ללא ניירת במטרה של מעבר ללא המתנה. "ואילו עתה המכס מחזיר אותנו 20 שנה לאחור, כאן באשדוד, עם השקעה של 18 מליון דולר, כאשר הנהגים יצטרכו להשתזף כל היום, ללא פיצוי מאף אחד", הוסיף

מר בן הרוש מסכם שניתנה הוראה לנהגים לא לפקוד את נמל אשדוד, עד שיוחלט על פיצוי על אובדן שעות עבודה, או פעולה בתוך הנמל, בטחונית ומכסית, ולאחריה הנהג יקבל את המטען. לדבריו, מועצת המובילים והמסיעים בישראל תיכנס שוב למו"מ מהיר לפתרון הבעיה ובינתיים כאמור המשאיות לא יפקדו את המשקף בנמל אשדוד.

מאגף המכס נמסר בתגובה כי בכל יום משתחררות למעלה מ- 2000 מכולות ביום מהמסופים ומהנמל. בהקשר לשיקוף מכולות המגיעות ממסופים ערפיים, הרי שב-25/11 החל פיילוט באתר השיקוף כאשר הפיילוט כלל בהדרגה הבאת מכולות מהמסופים בלבד ללא נמל.

"במסגרת הפיילוט ועד היום, שוקפו כ- 100 מכולות אשר מובלות על ידי מובילים של המסופים העורפיים. המכולות עוברות שיקוף ומחוזרות למסוף לאחר בדיקה והתרה וזמן הבדיקה הממוצע של שיקוף המכולות הינו חצי שעה בלבד, כולל המתנה, שיקוף והתרה.

אחוז קטן מופנה לאחר שיקוף לבדיקה פיזית ברמפה (בין 10%-5%) מהמכולות, דהיינו 10-5 מכולות לצורך בדיקה ידנית. בדיקה זו אורכת לעיתים חצי שעה ולכל היותר שעה וחצי, תלוי בממצאים.

יש לציין כי הבדיקות הפיזיות במסופים ממשיכות כרגיל והבדיקות נעשות במסוף בשטח הבדיקות", צויין בתגובה.

לגבי מכולות המגיעות מהנמל, מציינים באגף המכס כי פה מדובר במובילים חיצוניים, כלומר נהגי משאיות עצמאיים/חברות פרטיות. הפיילוט עם הנמל התחיל לפני כ-10 ימים בלבד ובמסגרת הפיילוט מופנות כל המכולות שנפלו לבדיקה הן בטחונית והן מכסית לאתר המשקף.

מדובר בכ- 40 מכולות ביום מתוכן כ- 10 מכולות לבדיקה פיזית בלבד, ציינה דוברת המכס, כאשר זמן הבדיקה נע בין 45 דקות לשעה וחצי. יתר המכולות עוברות לשיקוף ומשתחררות תוך חצי שעה, כולל זמן המתנה.

לפיכך, הוסיפה הדוברת, גבי בן הרוש מדבר על חצי אחוז בלבד מהמכולות המשתחררות כל יום באשדוד, כלומר כ- 10 מכולות מתוך 2000, ובימים טובים יותר מקסימום של 2%-1.5% וזאת אם נבדוק פיזית כ-40 מכולות ביום, המגיעות מהנמל. ברמפת הבדיקות יש למעלה מ- 20 סבלים שנותנים שירות בו זמנית למקסימום 10-8 מכולות. לנהגים שממתינים ברמפה יש חדר המתנה כולל טלויזיה וקפה ועד כה לא היו כל תלונות של אותם נהגים.

"הייתה מכולה או שתיים בתקופה הרלוונטית (מנובמבר עד היום) שעוכבה מעבר לזמן הממוצע ועוכבה למשך מספר שעות, היתה זו מכולה בה גילינו נסיון הברחה", הוסיפה הדוברת.

עוד נמסר בתגובה לדברי בן הרוש כי המכולות שמגיעות מהנמל על ידי מובילים חיצוניים אינם יוצאים את גדר הנמל אלא עוברים דרך שער נמלי ישירות לאתר השיקוף.

בתגובה לטענותיו של בן הרוש על עיכובים מיותרים, מציינים באגף המכס כי הבדיקות במשקף נעשות עפ"י ניהול תור ומוזמנות מראש במסרים אלקטרוניים בשיתוף עם סוכני המכס, דבר שמונע עיכובים מיותרים.

עוד נמסר כי מנהל נמל אשדוד סיכם בזמנו בשיחה משותפת עם מר גבי בן הרוש ומנהל מכס אשדוד, שכל המכולות שאמורות להגיע למשקף יקבלו עדיפות בבוקר להעמסה על משאיות וזה מה שקורה בפועל. כלומר, רק המשאיות שמגיעות למשקף יוצאות מיד מהנמל למשקף, ונהגי המשאיות אינם מתעכבים כלל.

"במידה ואיגוד המובילים לא ישתף פעולה בהעברת המכולות למשקף, הוא יעכב את היבואנים ויביא למצב שהיבואנים וסוכני המכס ישתמשו בנהגים עצמאיים", נמסר.