רכבת ישראל בתנופת פיתוח, מתקדמת לדור הבא, ונערכת לעידן הסייבר. בימים האחרונים זכתה חברת רפאל מערכות לחימה בע״מ״ במרכז להקמת מרכז ניטור קיברנטי (CSOC) אשר יספק לרכבת ישראל יכולות ניטור ובקרה, לצד יכולות איתור והגנה מתקדמות, מפני ניסיונות חדירה ותקיפה של מערכות החברה, בדגש על מערכות המחשוב והתפעול, ובכלל זה גם המערכות המתקדמות אשר ברכבות עצמן.
מרכז הניטור הקיברנטי יאוייש ויופעל על ידי יחידת הסייבר של רכבת ישראל, עלות הקמתו נאמדת בכ-30 מיליון שקל, והוא ימוקם במטה רכבת ישראל שבלוד, בסמוך לפיקוד הרכבות הארצי המתקדם, אשר מוקם אף הוא בימים אלה.
רכבת ישראל מוגדרת על ידי הרשות להגנת הסייבר כ׳תשתית קריטית׳, ומפתחת בימים אלה מערך סייבר מתקדם בהשקעה רבה. מערך הסייבר של רכבת ישראל מיועד לתת מענה הן לאיומים מצד תוקפים משמעותיים דוגמת מדינות וארגונים, וכן לאיומי סייבר מצד גורמי טרור.
כחברת הרכבות הלאומית, רכבת ישראל מזהה מוטיבציה רבה לפגוע בתשתית הרכבתית, במידה רבה יותר בהשוואה לחברות מקבילות בעולם. להערכת גורמי המקצוע ברכבת ישראל ״נחסמים מדי חודש כ-10 מיליון ניסיונות חדירה לרשת הרכבתית. בין היתר במטרה לבצע איסוף מידע חיוני, והחדרת וירוסים ותוכנות זדוניות״.
זאת ועוד, מערכת התקשורת הרכבתית, באמצעותה מבוצע בפיקוד והשליטה על רשת הרכבות הארצית, מופעלת כיום באמצעות מערכת איתות אלקטרונית הפועלת באמצעות סימנאורים לצדי המסילה. בשנים הקרובות, יעבור מערך האיתות למערך המבוסס תדרים סלולאריים (GSM-R), זאת במסגרת פרויקט ענק בהיקפו. במסגרת מהלך זה, מושם דגש רב על איומי סייבר.
״אבטחת מערכות רכבתיות הינה משימה מורכבת, זאת בגלל שרוב המערכות הרלוונטיות, עד היום, לא תוכננו כמערכות בטוחות לאיומי סייבר״, מציינים ברכבת ישראל, ״לכן עלינו ראשית למפות באופן מדויק את האיומים ולאתר פרצות במערכת, ולאחר מכן לתת להן מענה. חלק מהפתרונות כוללים הקשחת האבטחה הקיימת, אך יש צורך גם בפיתוח טכנולוגיה חדשה לחלוטין, כגון רשת תקשורת בטוחה ומוצפנת לקטרים. רכבת ישראל נמצאת בתנופת פיתוח משמעותית וצועדת לדור הבא במרץ, כך גם בסייבר״.