רכבת ישראל פרסמה את תוצאותיה לשנת 2024. תוצאות שנת 2024 מעידות על מגמה ברורה של חיזוק איתנותה הפיננסית של חברת רכבת ישראל. הרווח הכולל לשנת 2024 עמד על 79 מיליון שקל ביחס להפסד כולל (לאחר נטרול הכנסות חד פעמיות בגין קימום ירידת ערך נכסים ובגין הכנסות בשל שנים קודמות) של 49 מיליון שקל בשנת 2023.
בשנה האחרונה חברות הדירוג ״מעלות״ ו״מידרוג״ העלו את דירוג רכבת ישראל ודירוג האג״ח שלה מדירוג +AA לדירוג AAA. העלאת הדירוג נובעת משיפור מהותי בפעילות החברה וחיזוק איתנותה הפיננסית, לאור הסכם ההפעלה והפיתוח החדש מול המדינה, אשר גם מחזק לפי הערכתם את הזיקה בין החברה למדינה. זאת לצד המשך השקעות רחבות היקף ברכבת ישראל ובתחבורה הרכבתית.
יו״ר דירקטוריון רכבת ישראל עו״ד משה שמעוני: ״רכבת ישראל מחזקת את איתנותה הפיננסית על מנת להביא בשנים הקרובות לשיפור דרמטי של מרקם החיים של אזרחי ישראל. אני מודה למשרד התחבורה, לחברי לדירקטוריון, שותפי לדרך, להנהלת הרכבת, משרד האוצר ורשות החברות על הליווי והסיוע בהתפתחות הרכבת, והפיכתה לחברה חזקה ומובילה בנוף החברות הממשלתיות״.
מנכ״ל רכבת ישראל שיקו זנה: ״גם השנה ולמרות אתגרי המלחמה שכללו גיוס מאות מעובדי הרכבת למערך המילואים, המשכנו לקדם ולחזק את רכבת ישראל בכל התחומים והן את החוסן הפיננסי שלה. זאת לצד שיפור מתמיד בשירות לנוסע וקידום היבטים נוספים כגון מגזר המטענים, טכנולוגיה, פיתוח תשתיות ועוד. אני מבקש להודות לדירקטוריון החברה, לעובדי הרכבת ולמשרד התחבורה והאוצר על השותפות והמסירות בדרך אל הפיכתה של רכבת ישראל לראש החץ התחבורתי של ישראל״.
סך הכנסות החברה בשנת 2024 הסתכמו 3.479 מיליארד שקל בהשוואה ל-3.359 מיליארד שקל בשנת 2023. בשנת 2024 רשמה החברה רווח תפעולי תזרימי EBITDA של 108 מיליון שקל בהשוואה לסך של 84 מיליון שקל בשנת 2023.
הובלת המטענים
בשנת 2024 הובילה רכבת ישראל כ-6.15 מיליון טון מטענים, בהשוואה ל-6 מיליון טון בשנת 2023. נפחי ההובלה הושפעו ממלחמת חרבות ברזל. ברכבת פועלים להגדלת נפחי ההובלה באמצעות פריסת מסופי מטען נוספים ברחבי הארץ. כמו כן חיבור כל חמשת נמלי הים התיכון לרשת המסילות הארצית אשר הושלם במהלך שנת 2024.
הכנסות הרכבת מהובלת מטענים עמדו בשנת 2024 על כ-162 מיליון שקל, בהשוואה ל-149 מיליון שקל בשנת 2023. הפסד מגזר המטענים בשנת 2024 עמד על כ-70 מיליון שקל, בהשוואה להפסד של 56 מיליון שקל בשנת 2023.
ההפסד במגזר המטענים מיוחס בין היתר להקטנת כמות רכבות המטען המופעלות, בשל הפסקת תנועה יזומה לצורך עבודות תשתית ופיתוח, וכן לצורך עבודות לחשמול רשת המסילות. בשנת 2020 החלה רכבת ישראל בביצוע פרויקט המסילה המזרחית אשר תהווה ציר עוקף למסילות החוף ופרוזדור איילון, ותגדיל משמעותית של הגמישות התפעולית של רכבת ישראל וכן את פוטנציאל שינוע המטענים.