רכבת ישראל: רווח נקי של 58 מיליון שקל ברבעון הראשון

ברבעון המדווח הובילה רכבת ישראל כ-1.45 מיליון טון, בהשוואה ל-1.57 מיליון טון בתקופה מקבילה אשתקד. הכנסות הרכבת מהובלת מטענים עמדו על כ-38.5 מיליון שקלים, לעומת 37.7 מיליון שקלים ברבעון המקביל אשתקד


09:37 ,30.05.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

אתמול (יום ד׳) פרסמה רכבת ישראל את תוצאות הרבעון הראשון של שנת 2024. הרכבת סיימה את הרבעון המדווח ברווח כולל של 58 מיליון שקלים, בהשוואה לרווח כולל של 2.9 מיליון שקלים ברבעון המקביל אשתקד. סך הכנסות החברה ברבעון המדווח הסתכמו לכ-828.9 מיליון שקלים בהשוואה ל-781.5 מיליון שקלים בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח התפעולי התזרימי (EBITDA) ברבעון המדווח עמד על 65.9 מיליון שקלים בהשוואה לרווח תפעולי תזרימי של 10.7 מיליון שקלים בתקופה המקבילה אשתקד. 

 

יו״ר דירקטוריון החברה עו״ד משה שמעוני: ״תוצאות הרבעון הראשון, כמו של שנת 2023, מציגות את עוצמתה של רכבת ישראל ואיתנותה הפיננסית. בזכות תמיכת משרד התחבורה, האוצר, רשות החברות ואחרים, אנו ממשיכים ומחזקים את הרכבת כקטר התחבורה של המשק. אנו ממשיכים בצעדים לחיזוקה של הרכבת, ולאחרונה אף יוזמים שינוי מבני שיאחד את חברות הבת של הרכבת וישפר אף יותר את יעילותה העסקית והתפעולית. אני מודה להנהלת הרכבת בראשות המנכ״ל שיקו זנה, ולעובדי הרכבת, על עבודתם למען הרכבת והתחבורה הציבורית בישראל״. 

 

מנכ״ל רכבת ישראל, שיקו זנה: ״אנו ממשיכים בתנופת העשייה והפיתוח של רכבת ישראל, גם במישור הפיננסי, בו מציגה הרכבת תוצאות חיוביות ביותר, וזאת למרות אתגרי המלחמה ונגזרותיה. 

אני מבקש להודות למשרד התחבורה והאוצר, ורשות החברות, לדירקטוריון הרכבת, ולכל השותפים לדרך, על תמיכתם באיתנות הרכבת בעת הזו. כמו כן אני מודה להנהלת החברה ולעובדי ועובדות רכבת ישראל, על עבודתם המסורה, שתורמת לחיזוק המשק הישראלי ומתן שירות מצוין למרות כל אתגרי התקופה״.

 

הסעת נוסעים: ממוצע הנסיעות היומי ברבעון המדווח עמד על 232 אלף נסיעות בהשוואה ל-266 אלף נסיעות ברבעון המקביל אשתקד. ברבעון הראשון בוצעו 15.3 מיליון נסיעות בהשוואה ל-17.2 מיליון נסיעות ברבעון המקביל אשתקד. ההכנסות מהסעת נוסעים ברבעון המדווח עמדו על 54.3 מיליון שקלים, בהשוואה ל- 78.6 מיליון שקלים ברבעון המקביל אשתקד. 

 

שינוע מטענים: ברבעון המדווח הובילה רכבת ישראל כ-1.45 מיליון טון, בהשוואה ל-1.57 מיליון טון בתקופה מקבילה אשתקד. הכנסות הרכבת מהובלת מטענים עמדו על כ-38.5 מיליון שקלים, לעומת 37.7 מיליון שקלים ברבעון המקביל אשתקד. הפסדי מגזר המטענים ברבעון הראשון עמדו על 19.8 מיליון שקלים, בהשוואה להפסד של 24.6 מיליון שקלים ברבעון המקביל אשתקד. 

 

ההפסד במגזר המטענים מיוחס בין היתר להקטנת כמות רכבות המטען המופעלות, בשל הפסקת תנועה יזומה לצורך עבודות תשתית ופיתוח, כמו כן לצורך עבודות לחישמול רשת המסילות. בשנת 2020 החלה רכבת ישראל בביצוע פרויקט המסילה המזרחית אשר תהווה ציר עוקף למסילות החוף ופרוזדור איילון, ותגדיל משמעותית של הגמישות התפעולית של רכבת ישראל וכן את פוטנציאל שינוע המטענים.  

 

עד עתה הובלת מטענים ברכבת אינה מתועדפת על ידי המדינה וכן פיתוח תשתיות המסילה והחישמול פוגעים ביכולת ההובלה וברווחיות התפעול באופן ניכר. מצב זה צפוי להשתנות רק עם השלמת המסילה המזרחית ו/או תעדוף ממשלתי וסובסידיה המביאה בחשבון את התועלות המשקיות של ההובלה ברכבת. מצב זה צפוי להשתנות רק עם השלמת פיתח המסילה המזרחית ו/או תעדוף ממשלתי וסובסידיה המביאה בחשבון את התועלות המשקיות של ההובלה ברכבת.

 

הובלה באמצעות הרכבת יקרה יותר בהשוואה למשאיות, ולכן נדרשת סובסידיה ממשלתית המשקפת את האינטרס הלאומי שהינו הפחתת הגודש בכבישים, הזיהום, ותאונות הדרכים. בשל כך, נעשית ההובלה כיום בעלויות שאינן משקפות את עלויות ההובלה.