רכבת ישראל: פרויקט ״רכבת שורק״ יוצא לדרך

הרכבת פרסמה שני מכרזי תשתית נרחבים הכוללים פיתוח והנחת מסילה חדשה בתוואי כביש 431. תוואי המסילה הכולל יהיה באורך של 30 ק״מ ויכלול גשר באורך 3.5 ק״מ וכן שלוש מנהרות בעומק 20 מטר. הצפי לסיום הינו שנת 2025


10:53 ,02.12.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

בימים אלה פרסמה הרכבת שני מכרזי תשתית נרחבים במסגרת פרויקט ״רכבת שורק״, מסילת 431, שכולל פיתוח והנחת מסילה חדשה בתוואי כביש 431, בין תחנת הרכבת משה דיין בראשון לציון, דרך תחנת ראשון לציון הראשונים, ועד חיבור לתחנת הרכבת פאתי מודיעין ותוואי הקו המהיר לירושלים, במחלף ענבה.

 

המכרזים שמפורסמים בימים אלה מתייחסים לשני קטעי מסילה בתוואי: הראשון עבור הקטע שבין תחנת ראשון לציון הראשונים לתחנה המתוכננת ברמלה דרום. קטע הכולל מסילות חדשות באורך 5.5 ק״מ, שני גשרי רכבת, מנהרה ומבנה שליטה ובקרה. השני עבור הקטע שבין רמלה דרום למחלף נשרים, הכולל מסילות חדשות באורך של 4.5 ק״מ, וארבעה גשרי רכבת.

 

אורכו הכולל של תוואי המסילה בפרויקט, אשר צפויה להיות חשמלית, הינו כ-30 ק״מ וכולל מבני דרך משמעותיים וייחודיים כגון גשרים ארוכים, מעברים תת קרקעיים, מנהרות ושתי תחנות נוסעים חדשות (מעיין שורק ורמלה דרום), לצד שדרוג והארכת רציפים בתחנת ראשונים. במסגרת התוואי החדש, מתוכנן להיבנות הגשר הארוך ביותר בארץ - 3.5 ק״מ אורכו - אשר ייבנה במקביל לכביש 431, בין מחלף קריית ראשון בואכה תחנת ראשונים, וכן שלוש מנהרות בעומק של 20 מטרים מתחת לאדמה, מתחת לכביש 20, באזור מחלף מבוא איילון ובאזור רמלה דרום. הארוכה שבהן באורך 450 מטר, ומנהרה נוספת באורך 250 מטר.  

 

מרכבת ישראל נמסר כי שני המכרזים הנ״ל הינם הראשונים מבין שורה של מכרזי תשתית שיפורסמו במהלך השנה הקרובה ל׳רכבת שורק׳, והם כוללים בין היתר הקמתם של שישה גשרי רכבת, מנהרת רכבת, מערך קירות תומכים ותשתיות הנדסיות נוספות. הערכה להשלמת הפרויקט היא לשנת 2025.

 

פרויקט 431 יהווה למעשה הצלע הדרומית בלולאה המסילתית המקיפה את גוש דן. הצלע הצפונית היא ׳רכבת השרון׳, אשר הוקמה על תוואי כביש 531 על ידי חברת נתיבי ישראל, ובחודש יולי האחרון נחנכו במסגרתו שתי תחנות רעננה. במהלך שנת 2019, יושלם חיבור תחנות רעננה גם לתחנת הרצליה, וזמן הנסיעה מתחנות רעננה לתל אביב יתקצר לכ-20 דקות.