אגף מסילה וסביבה בחטיבת תשתיות של רכבת ישראל קלט בימים האחרונים ארבעה מנופים חדשים ומתקדמים בעלות של כ-50 מיליון שקל. לצד תחזוקה שוטפת של המסילות הקיימות, מנופים אלה ייקחו חלק בתוכנית הפיתוח של רכבת ישראל לשנת 2040, הכוללת הקמת קווי רכבת חדשים והגדלת מספר הנסיעות ברכבת ל-300 מיליון. במידת הצורך, יופעלו המנופים במקרה חירום, ויסייעו בפינוי כלים כבדים.
המנופים, מתוצרת חברת Kirow הגרמנית, מותאמים לעבודה בקווים מחושמלים ובמנהרות רכבת, כמו אלה הקיימות בקו המהיר לירושלים, והם בעלי כושר הרמה של 25 טון, כאשר המנוף הגדול מביניהם בעל כושר הרמה של עד 150 טון.
הצוותים אשר מפעילים את המנופים עוברים הכשרה ייעודית אשר נמשכת כשבועיים, ואלה יעבדו בצמוד לצוותי מסילאים, וכן לצוותים הנדסיים נוספים, כגון מווסתי רבד, קרוניות מדידה הנדסיות, מכונות הידוק ועוד.
רכבת ישראל מפעילה כיום מעל 670 רכבות ביממה בכ-1,500 ק״מ מסילות. כ-580 מתוכן רכבות נוסעים, והשאר רכבות מטען ועבודה המשמשות למשימות שונות. לצד פיתוח מסילות חדשות, פועלת חטיבת התשתיות על פי תכנית עבודה שנתית, שמטרתה תחזוקה, חידוש ושדרוג מסילות קיימות.
מרכבת ישראל נמסר: ״עם הגידול בכמות הרכבות המופעלות והכניסה לעולם המנהרות, גובר הצורך בתחזוקה שוטפת של מסילות קיימות, והנחת מסילות חדשות. רכבת ישראל פועלת כל העת לפיתוח רשת המסילות ולשדרוגה, במטרה להפעיל יותר רכבות אל יותר יעדים, תוך שירות מיטבי. המנופים החדשים המצוידים בטכנולוגיות חדשניות, לצד כלי צמ״ה נוספים שנקלטו לאחרונה, ישפרו משמעותית את יכולתה של הרכבת להשיג מטרות אלה״.