רכבת ישראל מתחילה בעבודות להקמת תחנת ״ירושלים מרכז״

זאת כחלק מהארכת מסילות ״דוד המלך״ לעיר הבירה ומפרסמת מכרז ראשון לביצוע הפרויקט. הרחבת הקו כוללת בנייה של שתי תחנות רכבת חדשות במרכזה של העיר - ״ירושלים מרכז״ ו״ירושלים חאן״


13:53 ,04.06.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

משרד התחבורה ורכבת ישראל מקדמים את פרויקט הארכת תוואי מסילות ״דוד המלך״ לירושלים כחלק מתוכנית הפיתוח האסטרטגית לשנת 2040 שעתידה לתת מענה לכ-300 מיליון נוסעים בשנה. הרחבת הקו כוללת בנייה של שתי תחנות רכבת חדשות במרכזה של העיר - ״ירושלים מרכז״ ו״ירושלים חאן״. הארכת הקו תאפשר הפעלה של 13 רכבות, מידי שעה, לכל כיוון, שיתנו מענה לכ-20 אלף נוסעים בשעה בשני הכיוונים, זאת בניגוד לקיבולת של שש רכבות בשעה המתאפשרת כיום כאשר תחנת הקצה היא תחנת יצחק נבון.

 

כחלק מקידום הפרויקט, פרסמה בימים האחרונים רכבת ישראל מכרז להקמת תחנת הרכבת ״ירושלים מרכז״ (הדוידקה) שתמוקם במרכז עיר הבירה בסמוך לרחובות יפו וקינג ג׳ורג׳, ותאפשר גישה נוחה למערכות תחבורה ציבוריות נוספות כמו הרכבת הקלה. המכרז הינו חלק משלבי הביצוע הראשונים של הפרויקט (קידום ביצוע) וכולל את הקמת תשתיות התחנה, עבודות חפירה ודיפון של מבנה התחנה הראשי, עבודות תימוך ושימור מבנים. העבודות צפויות להתחיל בחודש נובמבר הקרוב, בכפוף לסיום של ההליך המכרזי.

 

עבודות ההקמה של תחנת ״ירושלים מרכז״ יכללו הקמת אולם נוסעים עיקרי, אליו תתאפשר גישה מצומת הרחובות יפו, הנביאים וראול ולנברג. מערבית לאולם זה, יוקם אולם נוסעים נוסף בצומת הרחובות יפו, שטראוס והרב אגן. התחנה תכלול שני רציפי אי מקורים באורך של 400 מ׳ שישרתו ארבע מסילות מחושמלות, אליהן תתאפשר גישה באמצעות 14 מעליות (שמונה מעליות באולם הנוסעים העיקרי ושש מעליות באולם הנוסעים המשני) וארבעה דרגנועים שיוקמו בכל אחת מהכניסות לתחנה ויאפשרו הפעלת כיוונים גמישה בהתאם לביקוש.

 

התחנה החדשה, שתוקם כחלק מהארכת התוואי התת קרקעי לעיר הבירה, תהיה נגישה לחלוטין עבור אנשים עם מוגבלויות כמו כל תחנות רכבת ישראל, ותאפשר לנוסעים גישה ישירה ונוחה למרכז העיר ירושלים ולאזורי בילוי מבוקשים כמו שוק מחנה יהודה, רחוב יפו והכותל המערבי. בנוסף, שני מבני התחנה יאפשרו גישה לתחבורה הציבורית הענפה הקיימת באזור כמו לשני קווי הרכבת הקלה – הקו האדום הקיים כיום, והקו הכחול שעתיד להיבנות.

 

מנכ״ל רכבת ישראל, שיקו זנה: ״גם בשנה האחרונה, שהייתה מהקשות שידעה מדינה ישראל, חשוב לנו לקדם את התחבורה הציבורית בארץ ולהמשיך בתנופת פיתוח התשתיות הענפה. הקמת תחנת ירושלים מרכז מהווה סנונית ראשונה בתכנית אסטרטגית רחבת היקף לפיתוח ושדרוג התחבורה הרכבתית בירושלים שתשפר באופן משמעותי את הגישה לעיר הבירה באמצעות עורקי תחבורה רכבתיים מהירים ומתקדמים, תוך שימת דגש על מתן שירות מיטבי לנוסעים״.