רכבת ישראל: הפסד תפעולי של 16.1 מיליון שקל בחציון הראשון

הרווח הכולל עמד על כ-28.6 מיליון שקלים, ביחס לרווח של כ-5.4 מיליון שקלים בחציון המקביל אשתקד. בחציון הראשון של 2020 הובילה רכבת ישראל כ-3.9 מיליון טון לעומת 4.2 מיליון בתקופה


13:21 ,20.08.2020 מאת: מערכת פורט2פורט

היום מפרסמת רכבת ישראל את תוצאות החציון הראשון של שנת 2020. ביצועי החברה בחציון המדווח ובכלל זה ההכנסות ממגזר הנוסעים ומספר הנסיעות שבוצעו, הושפעו משמעותית ממשבר הקורונה והשפעותיו על המשק. עם תחילתו של המשבר בחודש פברואר נרשמה ירידה חדה במספר הנסיעות, וכן דילול של קווי הנסיעה בחודש מרץ עד כדי הפסקה מוחלטת בתאריך 26.3.20, בהנחיית הממשלה. תנועת הרכבות חודשה בהנחיית הממשלה ב-22.6.20 עם נתוני נסיעות נמוכים בהשוואה לרמתם לפני פרוץ המשבר.

 

במהלך החציון ועל רקע הפסקת תנועת רכבות הנוסעים, האיצה רכבת ישראל פרויקטים רבים בתחום התשתית, החשמול, שדרוגי תחנות, תחזוקת צי הנייד ועוד. האצה זו הביאה לחיסכון של כ-150 ימים של הפסקת שירות רכבות הנוסעים, והקדמה של לוחות זמני הפרויקטים השונים. כך למשל הושלמה תשתית החשמול בקו ירושלים יצחק נבון עד לתחנת ת״א סבידור מרכז, והפעלתו לנוסעים בחציון הנוכחי. כמו כן הואצה הנחת תשתית החשמול לכיוון הרצליה והחל באופן אינטנסיבי חשמול הקו מאשקלון לתל אביב ולקשת השרון.

 

כמו כן במהלך החציון שופצו ושוקמו עשרות תחנות מהמסד עד טפחות, ובוצעו בעשרות תחנות התאמות לצרכי נגישות, וכן בוצעו תהליכי תחזוקה עמוקים ברכבות ובמסילות המשפיעים כבר היום וימשיכו להשפיע בעתיד על טיב השירות והדיוק.

 

סך הכנסות החברה הסתכמו לכ-1.116 מיליארד שקל בהשוואה ל-1.267 מיליארדי שקלים בחציון המקביל אשתקד. את החציון הראשון של 2020 סיימה החברה בהפסד תפעולי תזרימי ((EBITDA של כ-16.1 מיליון שקלים, בהשוואה לרווח של כ-10.3 מיליון שקלים בחציון המקביל אשתקד.

הרווח הכולל עמד על כ-28.6 מיליון שקלים, ביחס לרווח של כ-5.4 מיליון שקלים בחציון המקביל אשתקד. החברה נמצאת במגעים אל מול המדינה לניסוח הסכמות בדבר חתימת הסכם הפעלה חדש שיחול החל משנת 2021.

 

מגזר המטענים

 

בחציון הראשון של 2020 הובילה רכבת ישראל כ-3.9 מיליון טון לעומת 4.2 מיליון בתקופה המקבילה אשתקד. הכנסות הרכבת מהובלת מטענים עמדו בחציון המדווח על 152 מיליוני שקלים לעומת 159 מיליוני שקלים בתקופה המקבילה אשתקד.

 

הפסדי מגזר המטענים בחציון הראשון של 2020 עמדו על 20.6 מיליון שקלים לעומת 34 מיליון שקלים בתקופה המקבילה אשתקד. 

 

ההפסד מיוחס בין היתר להפסקות תנועה יזומות לצורך עבודות תשתית ופיתוח, בעיקר הסבת רשת המסילות להנעה חשמלית. בשנת 2019 החלה רכבת ישראל בביצוע פרויקט המסילה המזרחית אשר תהווה ציר עוקף למסילות החוף ופרוזדור איילון, ותגדיל משמעותית את הגמישות התפעולית של רכבת ישראל וכן את פוטנציאל שינוע המטענים. 

 

הובלה באמצעות הרכבת יקרה יותר בהשוואה למשאיות, ולכן נדרשת סובסידיה ממשלתית המשקפת את האינטרס הלאומי שהינו הפחתת הגודש בכבישים, הזיהום, ותאונות הדרכים. בשל כך, נעשית ההובלה כיום בעלויות שאינן משקפות את עלויות ההובלה.