רכבת ישראל: אלסטום תספק מערכת איתות בשווי 186 מיליון שקל

מערכת האיתות והבקרה מסוג ETCS Level 2 תותקן בכל הציוד הנייד הקיים של צי רכבת ישראל, המורכב מ-192 רכבות, עם אופציה ל-34 רכבות נוספות הכוללות בין היתר, גם כלים רכבתיים נוספים. תכנון הפרויקט צפוי להתחיל בינואר 2019 והתקנתו תימשך כ-40 חודשים


10:14 ,09.12.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

בתום מכרז שערכה רכבת ישראל זכתה חברת אלסטום בחוזה לאבזור צי רכבת ישראל במערכת האיתות והבקרה לרכבות - ETCS Level 2, המותקנת על הרכבות עצמן (Onboard). חוזה זה מהווה נדבך מרכזי בפרויקט שדרוג מערכת האיתות והבטיחות למערכת ETCS level 2 המתקדמת ביותר בעולם.

 

החוזה שהיקפו כ-186 מיליון ש״ח (45 מיליון אירו ללא האופציות) הוא עבור תכנון, אספקה, התקנה, בדיקה והכנת המערכת, המותקנת על גבי הקרונות והקטרים, לפעולה. אלסטום תספק את פתרון האטלס (Atlas) שלה.

 

תכנון הפרויקט צפוי להתחיל בינואר 2019. ניהול הפרויקט יבוצע על ידי אלסטום, וההתקנה תימשך כ-40 חודשים. מערכת האיתות והבקרה מסוג ETCS Level 2 תותקן בכל הציוד הנייד הקיים של צי רכבת ישראל, המורכב מ-192 רכבות, עם אופציה ל-34 רכבות נוספות הכוללות בין היתר, גם כלים רכבתיים נוספים.

 

מערכת האיתות הרכבתית מנהלת ומפקחת על תנועת הרכבות, מגדירה את מרחקי הבטיחות בין הרכבות ומהווה רכיב משמעותי לנסיעה בטוחה. כיום, פועלת מערכת האיתות הרכבתית, באמצעות רמזורים (סימנאורים) המותקנים בצדי המסילות ומציגים לנהג הרכבת אותות המנחים אותו באשר לזמינות המסילה בהמשך הדרך וסכנות אפשריות. המערכת החדשה-ETCS level2 (European Train Control System)   - הינה המערכת הטכנולוגית המתקדמת ביותר בתחום מערכות שליטה ברכבות, הפועלת באמצעות רשת סלולארית ייעודית לרכבת ישראל ומציגה את ההתראות לנהג גם באמצעות אלמנטים הצמודים למסילה וגם באמצעות תצוגה דיגיטלית על מסך בתא הניהוג, בדומה לתא טייס.

 

לצד הגדלת תדירות הרכבות, המערכת גם תשפר את בטיחות הנסיעה, תוך שליטה ובקרה בזמן אמת במידע שמועבר לנהג הקטר: על מיקום הרכבת, מהירות הנסיעה והנחיות הבטיחות. הודות למערכת מתקדמת זו תוכל רכבת ישראל להגדיל את קיבולת הרכבות בפרוזדור איילון, המהווה צוואר בקבוק לרשת המסילתית כולה, מ-14 רכבות בשעה לכל כיוון ל-17 רכבות בשעה לכל כיוון, ללא תוספת תשתית מסילתית,  ותאפשר שילוב רכבות נוספות שתופעלנה בקו המהיר לירושלים. 

 

מרכבת ישראל נמסר כי למערכת יתרונות נוספים כגון - צמצום עלויות התחזוקה ושיפור ביצועים במהירות נסיעה גבוהה יותר.

 

החלפת מערכת האיתות מלווה בתהליך המורכב משלושה מכרזים נפרדים: ציוד המסילה, הציוד המותקן ברכבות ורשת התקשורת העצמאי (GSMR) שעל בסיסה מתבצעת התקשורת בין הקטרים למסילות. סיום פרויקט החלפת מערכת האיתות מתוכנן לשנת 2022.

 

״אנו מברכים על כך שרכבת ישראל שמה את מבטחה באלסטום. הנוסעים יוכלו להיות סמוכים ובטוחים שנסיעתם תהיה בטוחה הודות לפתרון הטכני המתקדם ביותר. אלסטום תורמת מזה שנים רבות ורוצה להמשיך ולתרום לפיתוח התחבורה הרכבתית בישראל. אנו סמוכים ובטוחים שמערכת האטלס שלנ לאיתות ולבקרה תצמיח תועלת לשירותיה של רכבת ישראל ותגביר את שביעות הרצון של לקוחותיה״, אמר דידיה פלג׳ר, סמנכ"ל בכיר של אלסטום למזה״ת ואפריקה.

 

מרכבת ישראל נמסר: ״רכבת ישראל מתקדמת לדור הבא וממשיכה בתהליך פיתוח מואץ לעתיד. הרכבת נערכת ומצטיידת גם בטכנולוגיות חדישות שיאפשרו לה לספק שירות טוב, יעיל יותר ובטיחותי יותר, ביותר רכבות, מיותר תחנות וליותר יעדים ללקוחותיה. מערכת השליטה החדשה משלבת בין סטנדרטים בטיחותיים מהשורה הראשונה ובין יכולת טכנולוגית להעברת מספר גדול יותר של רכבות באזור המרכזי ביותר בישראל, ותביא את רכבת ישראל לרמת שירות וטכנולוגיה מתקדמת ביותר״.